Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk, hur ska jag formatera den?


westen

Rekommendera Poster

Jag har precis beställt en ny hårddisk som jag hade tänkt sätta in i min macbook. Har då ett antal frågor som jag hoppas att nån här kan ge mig dom svaren jag söker!

 

1. Måste man formatera den innan man sätter in den, eller kan man formatera den genom OS X-installations-dvd?

2. Ska man partitionera den på nått speciellt sätt för att den skall fungera med BootCamp? Eller kör man bara MAC OS Extended (journalförd)?

3. Nånting annat som man verkligen måste tänka på innan man trycker in den i datorn?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du satt i hårddisken får du ta fram Mac OS X, systemskiva och formattera den med hjälp av Skivverktyg.

 

Mac OS Extended samt i GUID Partitionstabell (välj Alternativknappen så kommer du dit)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Formatera den genom OSX-installations-DVDn.

2.Välj hela disken i MAC OS Extended (Journalförd)

 

Installera OSX först, sen Windows mha. Bootcamp-assistant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

nu har jag fått den nya hårddisken och formaterat den så att det endast återstår att installera mac os x.. nu tänkte jag höra vilket det smidigaste sättet är att få exakt innehål/utseende från min gamla hårddisk men på min nya. Vilket program är det smidigaste för detta? Har kört med time machine för backup nu men vet inte om det är så bra för att klona? Ska man använda carbon copy cloner istället? Vilket typ ska man då använda sig av? Göra en image av hårddisken? En backup? Eller vad är det smidigaste sättet att skapa en exakt clon?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd SuperDuper, det är lättanvänt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...