Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte av operatör


Varnberg

Rekommendera Poster

Tjenare är helt färsk i Macvärlden. Köpte min första apple pryl igår. En iPhone 3GS med ett Telia abonnemang. Har även ett Tele2 abonnemang som jag använt i åratal och skulle helst vilja fortsätta använda det.

 

Har läst om Blackra1n och något program som hette något med snow?? Men fattade inte så mycket om dessa, men verkar vara lösningen på mitt problem.

 

Förstår att dessa frågor säkert varit uppe fler gånger. Men skulle iaf villja ha lite hjälp och tips om hur jag ska gå tillväga. Om det finns några bra guider kanske?

 

Har Win7 som operativsystem om det skulle vara viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte enklare (och bättre) att flytta ditt gamla telefonnummer till Telia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp vilken firmware du har, (Inställningar -> Allmänt -> Om) . Om du har 3.1.3 så kan du inte jailbreaka eller låsa upp för tillfället.

 

men säger som Tok_Pelle här ovan. Flytta ditt gamla nummer från Tele2 till Telia, det kostar inget. För jag får hoppas du inte köpte en iPhone bara för att få en iPhone? Isåfall skulle du gått till 3 och köpt den med kontantkort så kunde du låsa upp lagligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det vore enklast så klart. Men nu är problemet att det abonnemanget är låst också. Blev övertalad för ett halvår sen ungefär av en sån där försäljare att jag skulle låsa. Hade ju ändå inte tänkt byta, hehe.

 

Har kollat inställningarna, verkar som jag har version 3.1.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det vore enklast så klart. Men nu är problemet att det abonnemanget är låst också. Blev övertalad för ett halvår sen ungefär av en sån där försäljare att jag skulle låsa. Hade ju ändå inte tänkt byta, hehe.

 

Har kollat inställningarna, verkar som jag har version 3.1.2

 

Toppen! Vad du än gör, uppdatera inte till 3.1.3 om iTunes erbjuder, inte ens om det tjatar...

På www.blackra1n.com kan du tanka ner programmet blackra1n som gör jailbreakning otroligt enkel.

1. anslut iPhone till datorn

2. om iTunes startar, stäng det

3. starta blackra1n

4. klicka på knappen "make it rain"

5. vänta på omstart.

 

Nu är din telefon jailbreakad! Du har nu en app i din iPhone som heter blackra1n. Starta den och välj i appen att hämta hem Cydia eller Ice om du vill ha tillgång till diverse programvaror. Starkt rekommenderat att du installerar Cydia och sparar SHSH (googla cydia shsh för mer info). Om du vill låsa upp operatörslåset tar du hem blacksn0w. Enklare kan det knappast bli!

 

Om du har en nyare iPhone (troligt) har Apple uppdaterat hårdvaran för att försvåra jailbreakning. Detta innebär att du inte kan starta om telefonen utan tillgång till en dator då du behöver starta en jailbreakad telefon med hjälp av blackra1n. Har du en iPhone med äldre hårdvara behövs inte detta extra krångel.

 

Många som låser upp med blacksn0w får trassel med wifi som inte funkar. Detta löses oftast genom att återställa nätverksinställningarna: inställningar/allmänt/återställ/återställ nätverksinställningar. Ibland kan återställning behöva göras flera gånger innen den "tar", och den kan behöva göras om då och då. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka för riktigt bra info. Ska försöka mig på detta ikväll. Om jag skulle vilja återställa den hur gör jag då?

 

Du menar om jag skulle råka stänga av den, eller att den skulle ladda ur batteriet så måste jag starta upp den med hjälp av Blackra1n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka för riktigt bra info. Ska försöka mig på detta ikväll. Om jag skulle vilja återställa den hur gör jag då?

 

Du menar om jag skulle råka stänga av den, eller att den skulle ladda ur batteriet så måste jag starta upp den med hjälp av Blackra1n?

korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt detta??

 

sparar SHSH

 

Då skulle jag strunta i det. Du kommer hitta fler grejor som strular (push notifications bland annat) om du låser upp telefonen med detta hack än vad du tycker är bekvämt.

 

Bit i det sura och fortsätt köra Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har redan låst upp telefonen nu. Efter hur Tjosan skrev. Och lagt in cydia, fast något med shsh har jag inte grejjat med.

 

Har testat att ringt med telefonen å så. Det verkar funka iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag strunta i det. Du kommer hitta fler grejor som strular (push notifications bland annat) om du låser upp telefonen med detta hack än vad du tycker är bekvämt.

 

Bit i det sura och fortsätt köra Telia.

 

Som jag förstått saken händer detta (problem med youtube och push) i det fall man inte aktiverar telefonen via itunes. Med andra ord; om man måste återställa sin telefon bör man aktivera den via itunes med ett simkort från den operatör den är låst till innan den jailbreakas igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...