Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slängde OS Classic


Alltid Mac

Rekommendera Poster

Jag har problem med min Epson printer och fick rådet att avinstallera den version jag har och göra en uppdatering = ny installation av drivrutinen.

Problemet är att avinstallation kräver OS 9 , den går tydligen inte att göra i Mac OS 10.6.2. som jag har nu.

OS 9 slängde jag i papperskorgen när jag städade min gamla dator.

 

Kan man ladda ner OS 9 till en Mac som har OS 10.6.2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte ett smack här. Du kör Snow Leopard, som enbart finns för Intel, och du behöver avinstallera ett program där avinstalleraren inte fungerar med högre än 10.4.11 och OS 9.2.2 på PPC-processor? Varför installerar du en drivrutin som uppenbart inte är för den operativsystemversion och den dator du kör?

 

Ja, visst verkar det korkat! Denhär drivrutinen för Epson (som jag nu borde avinstallera och ersätta med en ny version) tycks Flyttassistenten ha flyttat över till min nya Mac. I den gamla Macen hängde OS 9 med från föregående Mac, fast det var OS X jag använde. Verkar som Flyttassistenten tar rubbet utan att fråga.

 

Printern fungerar som det är och det går att scanna till e-post om jag använder Macs egna program (Image Capture) istället för Epsons Smart Panel. Så det är ingen katastrof, bara lite lösa Epson-bitar som ligger och skräpar bland programmen.

 

Bra att du svarade så snabbt om system 9 i Snow Leopard, TACK Bo H! Tänkte precis prova om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Giggs, jag gick in på hemsidan du tipsade om och kollade på alternativen där. De såg lite hemgjorda ut. Kanske jag är onödigt misstänksam. Tänkte på virusrisken. Har du själv använt något av avinstallationsprogrammen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Giggs, jag gick in på hemsidan du tipsade om och kollade på alternativen där. De såg lite hemgjorda ut. Kanske jag är onödigt misstänksam. Tänkte på virusrisken. Har du själv använt något av avinstallationsprogrammen?

*fniss*

 

Ja, pure-mac ser kanske lite gammalmodig ut, men programmen som det länkas till är i sig inget fel på och de ser väl inte hemgjorda ut, tycker jag?

 

Här har du förresten AppCleaner i gratisversion --> http://www.freemacsoft.net/AppCleaner/ Länken på pure-mac funkade inte.

 

Appzapper (shareware) ser väl proffsigt ut? --> http://appzapper.com/#1

 

Virus finns inte till Mac. Det finns en handfull trojaner, men de här programmen är inte sådana. Du kan hitta länkar till de här programmen, och säkert ytterligare andra på andra nedladdningsställen typ MacUpdate och Versiontracker.

 

Jag har ingen större erfarenhet av såna här program eftersom jag bara drar till papperskorgen när jag slänger och behöver jag använda ett ev. avinstallationsprogram så har de fungerat när jag provat (jag har lyckats klara mig ifrån såna där konstiga som du råkat stöta på...), men det finns flera både här och på 99mac som använder sig av de här avinstallationsprogrammen och verkat väldigt nöjda med det. Sök på forumet så hittar du säkert trådar om programmen och vad folk tycker om dem.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man dra program till papperskorgen. Svårigheten tycker jag är att hitta alla små bitar som hör till - och att inte slänga bitar av något annat. Det kan väl lätt vara 600 små delar? Åtminstone ser det så ut om man kollar medan något program installeras.

 

Jo, Giggs, AppZapper ser verkligen proffsig ut! Gillar också deras beskrivning "Apps install support files on your computer that generate clutter. "

 

Innan jag gör mig av med Epson-clutter i min Mac kontaktade jag Epson för att hitta uppdateringar för deras s.k. Smart Panel. Det var inte roligt.

 

Epsons svenska support per e-post = hänvisning till ett par web-adresser. På nätet var supporten minst sagt rörig, med hänvisningar av typen "uppe i högra hörnet" när informationen i bästa fall kunde hittas någon annanstans. Mycket av hjälpen kunde ha varit länkad mellan de olika sidorna, men det var den inte: fet stil, men inget klick.

 

Slutsatser: Just nu existerar inte någon uppdaterad version av Smart Panels scanningfunktion, kompatibel med 10.6.2.

Och nästa gång köper jag en annan skrivare! :angry: Sedan får AppZapper städa ut Epson ur systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är Epson, och de flesta andra asiatiska elektronikföretag experter på att gör drivrutiner/mjukvara som lägger sig överallt och ser ut som om de var utvecklade för Windows 98.

 

Bästa tipset jag har är att aldrig flytta över gamla drivrutiner/program när man migrerar till en ny dator. Och att alltid ta sig tid att göra en komplett ominstallation av operativsystem, program och drivrutiner när man uppgraderar sitt system.

 

Mitt andra tips är att gör en sökning på Epson på datorn (se till att välja att visa systemfiler i sökfönstret) och slänga rubbet. Du kan sedan installera om drivrutiner från din Snow Leopard-skiva och ladda ner eventuellt extra drivrutiner för Snow Leopard från Epsons hemsida (om de lyckats klämma fram någon än).

 

OBS! Se till att ha backup på ditt system, så slipper du massa extra jobb och tråkigheter om du skulle behöva få tillbaka något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:w00t: Windows 98

Is it that bad?

 

Jag har inte flyttat över gamla drivrutiner manuellt. Macs flyttassistent borde väl ha koll på sånt?

 

Nu har jag fått svar från Epson och NewSoft om samma problem. Få se vad de hittar på. Det blir alltmera intressant.

Tack för många tips hittills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...