Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bada tangentbord...


thomas89

Rekommendera Poster

Har nydligen köpt mig en iMac, och den fungerar finfint.

Dock är jag ganska "fin i kanten", och tidigare ägaren rökte inomhus osv, vilket innebär att det finns aska och massa skit i tangentbordet.

 

Inget som påverkar funktion, men något som gör att det ser 10år äldre ut än vad det egentligen är.

 

Så min fråga är...

Jag tänkte lägga ner tangentbordet ( förutom USB-uttaget ) i ett varmt bad och skölja av det några gånger så det blir rent.

Men hur länge bör jag låta det ligga på "tork" innan jag kopplar in det igen och börjar använda det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är naturligtvis att köpa ett nytt tangentbord. Det kanske du får vara beredd på. Det går inte att med fuktad vettexduk och valfritt rengöringsmedel rengöra tangentbordet? Topps och apotekssprit alternativt aceton är att föredra för finlir. Känns lite onödigt att sänka ner allt i vattnet, både med tanke på torktid och eventuell risk för att det inte kommer att fungera igen.

 

Finns ett under säljes just nu för 300:- i GBG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tangentbord som följde med ser väldigt bra ut, inte något slitage eller liknande.

Och att rengöra det med tops skulle vara rent ut sagt omöjligt då det är tex aska/tobak under tangenterna som speglas i det genomskilniga kanterna.

 

Vatten i sig kan ju inte skada ett tangentbord/kredskort - då vatten inte klibbar sig fast.

Ser man till att det är tort när man kopplar in det ( så det inte går ström igenom ett fuktigt tangentbord ) så skall det ju inte vara några risker med det ( under förutsättning att det är 100% tort )

 

Men om fallet skulle vara så att det mot all förmåga pajjar så blir det ju inget annat val än att köpa ett nytt tangentbord ( helst trådlöst denna gången isf ).

 

Men vad tror du/ni andra att torktiden bör vara?

Själv skulle jag gissa på 2-3 dygn för ett garanterat tort resultat, dock vill jag säkerhetsfråga så jag inte litar allt för mycket på mina egna gissningar :)

 

Enklast är naturligtvis att köpa ett nytt tangentbord. Det kanske du får vara beredd på. Det går inte att med fuktad vettexduk och valfritt rengöringsmedel rengöra tangentbordet? Topps och apotekssprit alternativt aceton är att föredra för finlir. Känns lite onödigt att sänka ner allt i vattnet, både med tanke på torktid och eventuell risk för att det inte kommer att fungera igen.

 

Finns ett under säljes just nu för 300:- i GBG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade tvätta min Nokia jobb-mobiltelefon i en hel 60° tvätt. :o

Lät den ligga på tork isärplockad i två veckor o efter det så fungerar den lika bra som innan.

 

Testa o se.. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på "tangentbord" här på forumet, jag har för mig att det finns många tips i tidigare trådar. (Bland annat var det tydligen någon som kört sitt tangentbord i diskmaskinen, vilket jag ställer mig lite tveksam till.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då MacWorld har ett eget forum just för tangentbord och möss så tvekar jag på att man kommer hitta det genom en enkel sökning, skulle tippa på att man nästan får sitta i timmar och bläddra sig igenom sökresultaten innan man hittar något - men absolut, jag ska göra ett försök på direkten :)

 

Diskmaskin? haha - absolut värt att testa om det fungerar, dock är jag yterst tveksam på hur det skulle bli om usb-kablen traslar in sig i den roterande "proppelern" i diskmaskinen :P

 

Gör en sökning på "tangentbord" här på forumet, jag har för mig att det finns många tips i tidigare trådar. (Bland annat var det tydligen någon som kört sitt tangentbord i diskmaskinen, vilket jag ställer mig lite tveksam till.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...