Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn går inte att starta


Khashayar.K

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Har haft min iMac i cirka ett och halvt år snart. Använder mest datorn för att surfa och skriva arbeten på Word.

 

På sistone har den krånglat ordentligt. Började med att jag installerade Google Chrome och nästa gång jag startade upp datorn, kom det blinkade frågetecknet upp.

Ibland hittade den hårddisken när man startade på datorn och ibland inte. Efter att ha provat allt som står i manualen så bestämde mig för att göra en clean install av leopard och snow leopard.

1 vecka senare började problemet igen. Ringde apple support som uppmanade mig att göra en clean install än en gång.

 

Jag förstår inte vad som är problemet. Ibland hittar den hårddisken precis som vanligt, ibland kommer frågetecknet. Drar jag ur strömkabeln och låter datorn vara i 10 min och provar igen, fungerar det fint. Har provat att kolla upp om det är något fel på hårddisken med Disk utility och allt. Den finner inga fel.

 

Vad är det man ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Har haft min iMac i cirka ett och halvt år snart. Använder mest datorn för att surfa och skriva arbeten på Word.

 

På sistone har den krånglat ordentligt. Började med att jag installerade Google Chrome och nästa gång jag startade upp datorn, kom det blinkade frågetecknet upp.

Ibland hittade den hårddisken när man startade på datorn och ibland inte. Efter att ha provat allt som står i manualen så bestämde mig för att göra en clean install av leopard och snow leopard.

1 vecka senare började problemet igen. Ringde apple support som uppmanade mig att göra en clean install än en gång.

 

Jag förstår inte vad som är problemet. Ibland hittar den hårddisken precis som vanligt, ibland kommer frågetecknet. Drar jag ur strömkabeln och låter datorn vara i 10 min och provar igen, fungerar det fint. Har provat att kolla upp om det är något fel på hårddisken med Disk utility och allt. Den finner inga fel.

 

Vad är det man ska göra?

 

 

Du har startat från skiva och därefter kört en kontroll av hårddisken? Mitt intryck är att det är hårddisken som inte fungerar som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick frågetecknet på min imac för länge sen, har för mig att jag fick installera om OSet (det var 10.3.x)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat från skivan också. Då hittar den oftast inte hårddisken överhuvudtaget..

 

Tror ni att det kan bero på att jag installerade Google Chrome? Han på apple support sa att anledningen till att datorn beter sig som den gör, kan bero på vissa program. Fast vet dock inte hur mycket en webbläsare kan ställa till det för hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Låter som det är problem med hårddisken och att den är på väg att lägga av. Har du garanti, utnytja den, annars är det utbyte som föreslås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin har gått ut.

 

Endast Apple verkstäder kan byta ut hårddisken eller, med tanke på att det är en iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Garantin har gått ut.

 

Endast Apple verkstäder kan byta ut hårddisken eller, med tanke på att det är en iMac?

 

Nejdå, går att göra själv men är rätt så pilligt. Sätter man ett timpris på sig själv kan det bli billigare att gå iväg med den till ett ställe som gjort det hela förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att byta diskar på alla Macar, det är bara mer eller mindre meckigt. MacBook är ungefär lika svårt som att koka ägg, Mac mini är väl som en trerätters middag... :borstatanderna:

 

Finns guider på nätet, google is your friend!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...