Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Därför bråkar Apple och Adobe

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Att mjukvaran är populär märks inte minst av att 85 procent av de mest besökta webbsidorna använder sig av just Flash.

Det är väl för att dom flesta hemsidor använder flash någonstans, ofta till reklam. Och att slippa reklamen är ju trevligt.

Och, precis som 85% av de mest besökta hemsidorna har flash så är det väl nån liknande siffra på windowsanvändare. Och bara för att fler använder gör det inte nödvändigtvis bra...

Det är bara att hålla med, Adobe är gamla och trötta.

De tog över flash för tre versions-generationer sedan och har fortfarande inte lyckats integrera det med övriga programsviten.

De kanske skulle börja titta på att skriva om/optimera programmen från grunden upp istället för att bara lägga nytt skit ovanpå det gamla....tekniken har lixom förändrats sedan 1985.

Men stora företag tenderar ju att bli tröga och oflexibla.

Adobe lägger för lite krut på Mac versionerna av sin mjukvara, PLUS att Adobe har blivit stor & lat.

Lägg därtill hur viktiga Adobes mjukvaror har blivit i proffssammanhang.

Hur Adobe utvecklar för Mac har betydelse alltså och det är inte konstigt alls att Jobs är sur.

Vad som behövs är stenhård konkurrens. Det måste väl ändå finnas alternativ som kan göra ungefär samma saker.

Efter att ha jämfört Flash 10 och html5 och sett att flash drar 60% av iMacens processorkraft medan html5 drar 10% så måste man fråga sig vad Adobe sysslar med....... :armskeptisk:

Jag tror på html5.

Flash kommer antagligen att dö ut. Det är många som tröttnar och den känslan är inte specifik för Macanvändare, precis.

Jag bryr mig inte alls om det kommer att finnas Flash på vare sig iPad, iPod, iPhone eller Mac i framtiden då jag, som många andra (återigen, inte bara Macare), försöker hålla mig så långt bort ifrån Flash som möjligt.

Det Flash är bra på är att dra processorkraft och att vara buggigt. Kolla bara på Youtubes Flashspelare, hur ofta fungerar den som den ska? Titta på deras html5* spelare, hur ofta fungerar den inte som den ska?

Det enda som krävs är att fler och fler antingen byter till html5 eller löser problemen på annat sätt. Må det vara Java, inbäddade videor eller vad det nu kan vara. Men fler och fler börjar överge Flash. Stora sidor som Gametrailers har tydligen gått över till att visa sina videor i antingen QT eller WMP för att visa sina videor.

Så vad används då Flash till?

Spel, reklam och videor. Så mycket mer än så är det ju faktiskt inte. Det finns ett par "interaktiva" hemsidor som är baserade på Flash, men inte tillräckligt för att vara av betydelse.

Ner med Flash, så snart det bara går.

*Gå ut på www.youtube.com/html5 för att lägga html5 betan som standard. Rekommenderas.

Enda problemet ligger i skyddade tjänster som t.ex. Hulu. Du kan aldrig bygga in regionskontrollerna i html5, och du kan inte heller förhindra folk att ladda ner filerna (Då du har lätt tillgång till dessa om du strömmar html5).

Och Hollywood gillar inte video utan restriktioner...

"Det är kanske därför inte helt otänkbart att Apple även kommer ta fram egna alternativ till såväl Flash som Photoshop" Det blir nog svårt att försöka konkurrera med Photoshop som till och med har blivit ett eget verb.

"Det är kanske därför inte helt otänkbart att Apple även kommer ta fram egna alternativ till såväl Flash som Photoshop" Det blir nog svårt att försöka konkurrera med Photoshop som till och med har blivit ett eget verb.

Säg aldrig aldrig!

Nu är ju den branschen väldigt konservativ, så det blir nog svårt att slå igenom. Men vem vet?

Det är skrämmande, idag är ju Googla synonymt med söka och Photoshoppa synonymt med redigera en bild.

Undrar om Apple är sugna på att ha ett eget verb på samma sätt, ser inte vad de skulle kunna ha i dagsläget :P

Så i den aspekten har ju både Google och Adobe ett övertag över Apple ;)

Jag vill bara flika in att youtube inte funkar felfritt med html5, det är ofta som filmerna inte spelas upp, ljudet fattas och laddtiden är lång, jag tycker inte att det är att lita på men jag tycker att det är bättre än flash så jag kör på det ändå.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...