Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hämtade filer..


Mac'Donals

Rekommendera Poster

Jag undrar lite hur de ser ut med mappen "hämtade filer".

Den mappen är hos mig nu 800mp stort och jag vet inte om detta är nödvändigt..

Jag undrar vad de är som ligger i den mappen? vad är de som hamnar där?

Om jag tar bort alla filer i den mappen, tar jag då också bort filerna överhuvudtaget på datorn?

 

Verkligen en nybörjare, hjäääälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hämtade filer" (heter egentligen "Downloads") är en vanlig mapp som ligger i din användarmapp ("Huset" i ett Finder-fönster). Som standard är bla Safari och Mail inställda på att spara just hämtade filer i den (titta under Inställningar > Allmänt i Safari och Mail).

Tanken är väl att filer som du hämtar enkelt ska hamna någonstans där de inte stör men ändå vara lätta att hitta.

En lämplig åtgärd är väl att med jämna mellanrum rensa mappen (ex flytta filmer till mappen Filmer osv) för att få lite ordning i datorn.

 

Tar du bort en fil från den mappen så tas den bort från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du bort en fil från den mappen så tas den bort från datorn.

Men inte om man sparat den någon annanstans väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte om man sparat den någon annanstans väl?

 

"Hämtade filer"-mappen är som vilken annan vanlig mapp som helst.

Tar du bort en fil från EN VISS PLATS I DATORN så tas den bort DÄRIFRÅN. Allt annat är ju bara galenskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara de filer du vill ha kvar på annat ställe i datorn, släng det som blir över. Alla programnedladdningar hamnar ju där och behöver man ominstallera så är det kanske enklare att göra det från den nedladdade filen än att ladda ner programmet på nytt. Men det är ju en smaksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hämtade filer"-mappen är som vilken annan vanlig mapp som helst.

Tar du bort en fil från EN VISS PLATS I DATORN så tas den bort DÄRIFRÅN. Allt annat är ju bara galenskap.

Ja, det var det jag tyckte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahaja, okej!

Om ni kollar på på bilder (hoppas att de syns en bild),post-50509-1265453880.png så ser ni den inringade filen, är det ngt jag kan slänga eller måste jag spara den för att kunna använda onyX?

Det känns som att jag har lite svårt för att veta vad som bör sparas och vad som inte bör sparas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte om man sparat den någon annanstans väl?

Nä, givetvis inte, då är det ju två olika filer, fast med samma innehåll. Men en vanlig mapp är det.

 

Den kan enkelt beskrivas som en sorts brevlåda där nya filer landar. Som jämförelse kan nämnas att det verkar rörigt att förvara alla gamla räkningar i brevlådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har dragit över nedladdade program till "program" (applications), som du alltid ska göra för att få det att fungera enkelt, så kan du tryggt rensa bland "hämtade filer".

Filerna försvinner bara om de inte finns någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahaja, okej!

Om ni kollar på på bilder (hoppas att de syns en bild),post-50509-1265453880.png så ser ni den inringade filen, är det ngt jag kan slänga eller måste jag spara den för att kunna använda onyX?

Det känns som att jag har lite svårt för att veta vad som bör sparas och vad som inte bör sparas..

En .dmg-fil behövs aldrig för att programmet ska fungera. Det är den packade filen du laddat ner och sedan installerat programmet från. Programfiler som ligger direkt i mappen kan vara den fil du kör programmet från, om du inte lagt över programmet i programmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har dragit över nedladdade program till "program" (applications), som du alltid ska göra för att få det att fungera enkelt, så kan du tryggt rensa bland "hämtade filer".

Filerna försvinner bara om de inte finns någon annanstans.

 

 

Mycket bra inlägg, tack så mycket!!

Så om jag har lag in onyX filen i program mappen så kan jag lugnt ta bort den röd inringade filen i hämtade filer-mappen?(se bilden i mitt senaste inlägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...