Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte defragmentera HHD fullständigt?


KILLINSTINCT

Rekommendera Poster

Jag försöker göra en fullständig defragmentering pga jag behöver göra detta för jag ska installera Windows, och Boot Camp säger åt mig att formatera om volymen men det tänker jag inte göra eftersom jag har ingen extern hårddisk att back-up på.

Så därför försöker jag mig på defragmentera, men "Fullständig defragmentering" kräver att jag bootar från annan volym än Macintosh HD (som ska defragmenteras).

 

Hur ska jag bära mig åt nu? Kan jag boota från Snow Leopard-skivan och köra defragmentering eller hur ska jag bära mig åt??

 

(Jag har ingen ekonomi till att köpa en extern hårddisk så ni behöver inte tipsa mig om att köpa en extern, backaup, formatera och köra in allt igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas plats kvar på hårddisken för att flytta dina fragmenterade filer. Kasta stora filer kanske hjälper eller ett banklån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte plats, utan att filer som används inte kan flyttas av naturliga anledningar.

Du måste starta från annan skiva för att kunna göra en fullständig defragmentering på MacOS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte plats, utan att filer som används inte kan flyttas av naturliga anledningar.

Du måste starta från annan skiva för att kunna göra en fullständig defragmentering på MacOS X.

Jag har redan förstått detta, och det är därför jag skapade den här tråden för att fråga, Hur bär jag mig åt för att starta datorn från annan disk än Macintosh HD? Går det att göra från DVDn eller måste jag ha en till partition? :3

Har ingen annan partition på hårddisken

 

 

Btw, är hårddisken 1TB, och jag användet endast 280GB av den så det finns hur stor ledigt utrymme som helst. :)

Jag använder iDefrag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara att skapa en ny partition genom bootcamp. Fixas inte allt den vägen? Kommer förmodligen aldrig att använda det så jagvet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan förstått detta, och det är därför jag skapade den här tråden för att fråga, Hur bär jag mig åt för att starta datorn från annan disk än Macintosh HD? Går det att göra från DVDn eller måste jag ha en till partition? :3

Har ingen annan partition på hårddisken

 

 

Btw, är hårddisken 1TB, och jag användet endast 280GB av den så det finns hur stor ledigt utrymme som helst. :)

Jag använder iDefrag!

 

Visst kan du starta från intallations DVD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker göra en fullständig defragmentering pga jag behöver göra detta för jag ska installera Windows, och Boot Camp säger åt mig att formatera om volymen men det tänker jag inte göra eftersom jag har ingen extern hårddisk att back-up på.

Så därför försöker jag mig på defragmentera, men "Fullständig defragmentering" kräver att jag bootar från annan volym än Macintosh HD (som ska defragmenteras).

 

Hur ska jag bära mig åt nu? Kan jag boota från Snow Leopard-skivan och köra defragmentering eller hur ska jag bära mig åt??

 

(Jag har ingen ekonomi till att köpa en extern hårddisk så ni behöver inte tipsa mig om att köpa en extern, backaup, formatera och köra in allt igen.)

 

Om du har någon form av viktig information på din disk så skulle jag ALDRIG använda någon form av defragmnteringsprogram utan säkerhetskopia på data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara att skapa en ny partition genom bootcamp. Fixas inte allt den vägen? Kommer förmodligen aldrig att använda det så jagvet inte.

Det är ju exakt detta jag vill åstakomma men det ligger filer "i vägen" som inte kan flyttas när Boot Camp ska skapa Windows-partitionen, därför ber den mig formatera om Macintosh HD men jag har ingen extern hårddisk att säkerhetskopiera mina grejer på. :3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har så mycket plats över så borde det väl gå att lägga till en ny partition i Skivverktyg och jobba med den.

Men det finns ju alltid en risk att det kan gå åt he. Men lägg över det viktigaste på en USB sticka innan den övningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har så mycket plats över så borde det väl gå att lägga till en ny partition i Skivverktyg och jobba med den.

Men det finns ju alltid en risk att det kan gå åt he. Men lägg över det viktigaste på en USB sticka innan den övningen.

 

Mig veterligt går det inte att lägga till en partition med Skivverktyg. Det klarar bara tredjepartsprogram.

 

Man måste, som någon nämnde tidigare, använda sig av ett tredjepartsprogram för att defragmentera,

t.ex. iDefrag, TechTools Pro eller Drive Genius eftersom Macen inte har någon sådan inbyggd funktion. De kostar en slant men då kan man bränna dem till en startbar dvd-skiva.

 

Jag har haft samma problem med att skapa en Windows-partition med Boot Camp. Det fixade sig när jag installerade om systemet. Du kan ju alltid prova en "Arkivera/Installera" och hoppas att ev ej flyttbara systemfiler hamnar på en bättre plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...