Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk till en PC laptop


iMarc

Rekommendera Poster

Har fått en utskrotad laptop Acer travelmate 4061LMi på jobbet. Enda felet är att hårddisken saknas. Kan man stoppa i vilken 2,5" hårddisk som helst i en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om anslutningen är SATA eller PATA. Och så ska disken förmodligen inte vara tjockare än 9,5mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om anslutningen är SATA eller PATA. Och så ska disken förmodligen inte vara tjockare än 9,5mm.

Okidoki, ska ta och skruva lite och kolla :)

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta SATA eller PATA? Ser ut som PATA (IDE), och hur sätter man dit disken, är det bara att trycka dit den eller ska det vara en kabel emellan?

post-17077-1265700382.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer i papperskorgen? :blink:

Finns ju ingen tråd med PC-hårdvara eller PC-datorer så jag antar att de ska ligga i papperskorgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är PATA, och disken skall bara tryckas in - men förmodligen borde det finnas något litet plåtskal till disken med en drag-tab på också. Det måste finnas något sätt att skruva fast disken också, sitter förmodligen på plåtskalet - så jag hoppas du fick med det med datorn.

Ok, det enda som var är plastlocket, kanske det finns något "universal-skal" som passar en PATA 2,5" disk, någon som vet?

Ska googla lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vilken tur att du inte gick på det jag sa! Sorry iMarc men jag trodde verkligen att man 2005 använde SATA, men det gjorde inte ens Apple vid den tidpunkten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vilken tur att du inte gick på det jag sa! Sorry iMarc men jag trodde verkligen att man 2005 använde SATA, men det gjorde inte ens Apple vid den tidpunkten...

Det är lugnt :), trodde själv det var SATA ett tag eftersom det stod så i en spec jag hittade, men det verkade vara en nyare modell, nu gäller det att försöka få tag på en beg disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tradera!

http://www.tradera.com/IDE-over-10-GB-c3_301835

Men akta dig för en användare som heter "hårddisken". Nästan alla hans objekt är trasiga och det ser man inte förrän man klickat sig fram till annonsen. Suck!

Nya är ju inte att tänka på, minst 600 kr för 120 GB eller mindre...

Du vet inte om det finns gräns för storleken på hd? Typ 128 GB som i Macar från början av 2000-talet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tradera!

http://www.tradera.com/IDE-over-10-GB-c3_301835

Men akta dig för en användare som heter "hårddisken". Nästan alla hans objekt är trasiga och det ser man inte förrän man klickat sig fram till annonsen. Suck!

Nya är ju inte att tänka på, minst 600 kr för 120 GB eller mindre...

Du vet inte om det finns gräns för storleken på hd? Typ 128 GB som i Macar från början av 2000-talet?

Tack för info! :)

Jisses var får han tag i alla trasiga hårddiskar är ju inte en han annonserar ut...

Ska kolla upp detta med storleksgräns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleksgränsen brukar vara oviktig. Är mest att man inte kan utnyttja hela kapaciteten om man får tag i en större. Mer problem än så brukar inte den gränsen ställa till med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleksgränsen brukar vara oviktig. Är mest att man inte kan utnyttja hela kapaciteten om man får tag i en större. Mer problem än så brukar inte den gränsen ställa till med.

Helt riktigt! Men med tanke på de hutlösa priserna på ata-diskar så tycker inte jag att man skall betala för mer än man kan utnyttja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat med denna PATA Hitachi-disk, tryckte dit den men det blev 4 pinnar över, ska det vara så?

Är det olika storlekar/antal pins på PATA-diskar?

Hursomhelst så hittades inte disken i BIOS :(

Vore tacksam för tips

post-17077-1265816218.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat med denna PATA Hitachi-disk, tryckte dit den men det blev 4 pinnar över, ska det vara så?

Ja, de fyra längst till vänster (på din bild) används normalt inte.

 

Säkert att du inte vände disken upp-och-ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de fyra längst till vänster (på din bild) används normalt inte.

 

Säkert att du inte vände disken upp-och-ner?

Den kunde bara sitta på ett sätt för att få plats, de fyra lediga pinnarna hamnade till höger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kunde bara sitta på ett sätt för att få plats, de fyra lediga pinnarna hamnade till höger

Ja, då vet jag inte. Jag gissar att antingen är disken trasig eller så är PCn trasig.

 

Jag har en PATA/SATA till USB-adapter att testa diskar med innan jag monterar dem.

Liknande denna:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?templa...E/SATA-hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då vet jag inte. Jag gissar att antingen är disken trasig eller så är PCn trasig.

 

Jag har en PATA/SATA till USB-adapter att testa diskar med innan jag monterar dem.

Liknande denna:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?templa...E/SATA-hårddisk

okidoki, får hoppas det är hårddisken det är fel på.

Tack för info om adaptern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info om adaptern

Har man råd så skall man absolut ha en sådan i sin dataverktygslåda. Köpte min i USA för en 50-lapp. Bra köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...