Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsofts kunder nu mer nöjda än Apples


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag var mer nöjd med Tiger på MB än med Leopard på MBP då Tigern fungerade helt felfritt medan Leoarden har haft lite små buggar eller om det är MBP som är sämre än MB på den punkten. Jag tycker att Apple gjorde rätt som inte stoppade in en massa häftiga funktioner i Snöleopard så därför borde Snöleopard fungera riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte Apples MacOS X kvalite blivit sämre, däremot tycker jag att det hänt väldigt lite på kvalitets fronten sedan Tiger, Snow Leopard var iofs riktigt usel vid släpp imho; men det är ganska hyffsat nu.

 

Däremot så tycker jag Microsoft gjort ett väldigt uppsving med windows 7, detta trots att 7:an inte är mycket annat än microsofts "snow vista"; alltså vista och 7 är nästan samma system...

 

Får hoppas nästa version av MacOS X trappar upp ganska rejält, och snälla snälla apple gör er av med Mach/XNU!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så tycker jag Microsoft gjort ett väldigt uppsving med windows 7, detta trots att 7:an inte är mycket annat än microsofts "snow vista"; alltså vista och 7 är nästan samma system...

Det är tack vare att Windows 7 inte innehåller några spektakulära nyheter som gör att det fungerar bra. (Om det nu fungerar bra för jag har inte själv testat det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att windoze-användarna är förbluffade över att ha fått sitt första både fungerande och snygga system! Inte undra på att dom är glada, pc-nissarna, har man förut haft en sliten gammal skrotbil blir man ju fantastiskt nöjd med en ny bil - vilken som helst… Vi mac-folk har ju snarare problemet att byta mellan en BMW och en Mercedes, då blir det lätt att gnälla lite över skinnklädseln. B):D

 

Fast i ärlighetens namn få man väl hoppas att Apple nu sätter fart och vara lite mer innovativa med OS X, det känns som lite väl mycket kraft på iPhone osv. och att Mac:arna hamnat lite i skymundan. Inte heller har mycket hänt med datormodelllerna - de har sett likadana ut de senaste åren förutom kanske lite förändrade skärmstorlekar. Förhoppningsvis sätter w7 lite press på Apple precis som Apples framgångar satte press på M$ att ta fram något bättre än Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att windoze-användarna är förbluffade över att ha fått sitt första både fungerande och snygga system! Inte undra på att dom är glada, pc-nissarna, har man förut haft en sliten gammal skrotbil blir man ju fantastiskt nöjd med en ny bil - vilken som helst… Vi mac-folk har ju snarare problemet att byta mellan en BMW och en Mercedes, då blir det lätt att gnälla lite över skinnklädseln. B):D

 

Fast i ärlighetens namn få man väl hoppas att Apple nu sätter fart och vara lite mer innovativa med OS X, det känns som lite väl mycket kraft på iPhone osv. och att Mac:arna hamnat lite i skymundan. Inte heller har mycket hänt med datormodelllerna - de har sett likadana ut de senaste åren förutom kanske lite förändrade skärmstorlekar. Förhoppningsvis sätter w7 lite press på Apple precis som Apples framgångar satte press på M$ att ta fram något bättre än Vista.

 

Eftersom jag i stort sett har missat Vista och inte ens har fingrat på 7-an kan jag bara gissa att sanningen ligger ungefär där du säger. Vista var så dåligt att ett normalfungerande Windows blir ett lyft..... Leopard har varit ett knäpp för ofärdigt när det kom för att kännas riktigt bra. Även en del Apple-datorer har haft för mycket barnsjukdomar. Mitt allmänna intryck är att Apple har släppt kvalitetskontrollen ett knäpp under vad som kan vara acceptabelt för ett företag med den imagen. Jag tycker SL är bökigare att ro än Panther som jag uppgraderade i från. SL är visserligen som blixten och allt utom skrivaren fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får hoppas nästa version av MacOS X trappar upp ganska rejält, och snälla snälla apple gör er av med Mach/XNU!!!

 

Och varför ska de göra av med mach/xnu... kärnan i osx är ju riktigt dynamisk, visst lite overhead men i längden bättre än något mindre dynamiskt.

 

Eller är jag helt ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får hoppas nästa version av MacOS X trappar upp ganska rejält, och snälla snälla apple gör er av med Mach/XNU!!!

 

Och varför ska de göra av med mach/xnu... kärnan i osx är ju riktigt dynamisk, visst lite overhead men i längden bättre än något mindre dynamiskt.

 

Eller är jag helt ute och cyklar? Har inte följt med på länge vad som hänt inom detta område.

 

Linux kärnan är ju inte alls lika dynamisk.

 

 

 

Vadå jag skulle modifiera inte skapa nytt meddelande....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att windoze-användarna är förbluffade över att ha fått sitt första både fungerande och snygga system! Inte undra på att dom är glada, pc-nissarna, har man förut haft en sliten gammal skrotbil blir man ju fantastiskt nöjd med en ny bil - vilken som helst… Vi mac-folk har ju snarare problemet att byta mellan en BMW och en Mercedes, då blir det lätt att gnälla lite över skinnklädseln. B):D

Windows 2000 var både bra och någorlunda snyggt när det kom men därefter har det varit tunt ifrån Microsoft.

 

 

Fast i ärlighetens namn få man väl hoppas att Apple nu sätter fart och vara lite mer innovativa med OS X, det känns som lite väl mycket kraft på iPhone osv. och att Mac:arna hamnat lite i skymundan. Inte heller har mycket hänt med datormodelllerna - de har sett likadana ut de senaste åren förutom kanske lite förändrade skärmstorlekar. Förhoppningsvis sätter w7 lite press på Apple precis som Apples framgångar satte press på M$ att ta fram något bättre än Vista.

:yeahbaby: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför ska de göra av med mach/xnu... kärnan i osx är ju riktigt dynamisk, visst lite overhead men i längden bättre än något mindre dynamiskt.

 

Eller är jag helt ute och cyklar? Har inte följt med på länge vad som hänt inom detta område.

 

Linux kärnan är ju inte alls lika dynamisk.

 

 

 

Vadå jag skulle modifiera inte skapa nytt meddelande....

 

XNU har enormt mycket overhead utan någon som helst fördel eftersom apple (och alla andra som förstått att Mach var ett misslyckat tekniskt projekt) kollapsat addressrymderna och kör samtliga tjänster i samma minnesrymd- Fortfarande har man dock kvar den enormt slöa IPC:n.

 

Varför skulle linux kärnan inte vara dynamisk? Det enda som inte är "dynamiskt" med linux är drivrutiner- detta är dels en design anledning och en teknisk anledning, linux utvecklas väldigt fort och stora ändringar görs på lågnivå mellan stora revisioner, man har heller inte specificerat ett drivrutins API (Så som dom flesta andra system gjort).

 

Men pratar vi drivrutins stabilitet är MacOS X inte speciellt dynamiskt heller om man jämför med system som tex Solaris (som använder en monolitiskkärna precis som linux).

 

---

Och bara för att tydliggöra, Apple har minst 10% genomsnittsprestanda att hämta genom att byta ut XNU (vilket jag tror dom faktiskt kommer göra, då dom dragit tillbaka iprincip all Mach exempel kod, och starkt avråder utvecklare från att använda Mach APIer, utan istället använda BSD APIer..)

Och det vore riktigt väl om det vore så att Apple valde att polera upp FreeBSD kärnan och använda istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite orättvist att jämföra ett mjukvaroföretag med ett mjuk/hårdvaruföretag, hur många av de missnöjda Apple-kunderna är missnöjda med OS X/Mac och inte tex iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att windoze-användarna är förbluffade över att ha fått sitt första både fungerande och snygga system! Inte undra på att dom är glada, pc-nissarna, har man förut haft en sliten gammal skrotbil blir man ju fantastiskt nöjd med en ny bil - vilken som helst… Vi mac-folk har ju snarare problemet att byta mellan en BMW och en Mercedes, då blir det lätt att gnälla lite över skinnklädseln. B):D

 

Fast i ärlighetens namn få man väl hoppas att Apple nu sätter fart och vara lite mer innovativa med OS X, det känns som lite väl mycket kraft på iPhone osv. och att Mac:arna hamnat lite i skymundan. Inte heller har mycket hänt med datormodelllerna - de har sett likadana ut de senaste åren förutom kanske lite förändrade skärmstorlekar. Förhoppningsvis sätter w7 lite press på Apple precis som Apples framgångar satte press på M$ att ta fram något bättre än Vista.

 

Håller absolut med om båda.

 

Kör själv windows 7 (väldigt lite dock) och upptäckt att microsoft faktiskt kan leverera nåt vettigt. Men, det är fortfarande väldigt trevligt att komma tillbaka till OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det avgörande med hög kvalitet och service både på datorer och hos APR/Apple och att det i dagsläget är fritt från all skit som gärna drabbar windows i form virus, malware osv som bara installerar sig för att man får ett mail eller surfar. Man brukar inte ens behöva surfa in på porr eller warez för att drabbas.

 

Att rutinmässigt behöva scanna datorn efter dessa och ha program i bakgrunden som ska förhindra detta är inget jag längtar tillbaka till. Mycket möjligt att detta har blivit bättre med W7, men knappast så bekymmersfritt som med OS X i dagsläget.

 

Sen så är jag ändå medveten om riskerna, tänk vad många "Svensson" där ute som tror att de har fått virus eller vunnit pengar/resor och trycker hej vilt på banners och popup-rutor på nätet. Så mitt användande av Windows har ändå i det stora hela varit bekymmersfritt.

 

Sen är det en så enkel sak som prissättningen på programvara som apple har med OS X, iLife och iWorks, de är så billiga och för en liten peng så har man köpt sig familjelicens. Det är så billigt så att man skäms för att inte göra det. Sen enkelheten, det finns bara en version av deras programvaror. Inte retail eller oem, home eller pro osv... Samma sak med 32/64-bitars, Microsoft säljer antingen eller och uppgraderar man datorn så är det bara att betala för 64-bitars...

 

Enkelheten är underbar, varför ska jag behöva göra en massa val eller ens behöva bry mig? Det ska bara fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en känsla av att Apple måste ha mer rigorösa kvalitetskontroller av den hårdvara de säljer eftersomproblem med någon modell eller flera som det verkat de senaste åren gör att åtminstone min bild av Apple blivit sämre. Om nu W7 är bra är åtminstone inte jag främmande för att byta till Windows nästa gång det är dags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...