Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kompis i Canada, passa på att köpa iPhone?


Neonguy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Googlade lite på Canadas priser för en olåst iPhone och där får jag en iPhone 3GS 32GB för nästan halva priset av Sverige pris (dvs ett mer normalt pris för en sådan här produkt). Billigast på PC Cyber Computer, motsvarande ca 5400 kr, enligt den här prisjakts-liknande sidan för Canada: http://www.shopbot.ca/pp-apple-iphon...ce-185345.html

 

Fördelen som jag ser det är att om polarn handlar åt mig är jag 100% säker på att jag får den. Jag har kollat in International Orders också, och det pendlar nu mellan dessa två alternativen men där måste jag betala frakt osv så blir lite dyrare också. Men jag undrar över dom formella sakerna, eftersom det är jag som ska ha telefonen och inte han - Jag antar att den ska registreras under ett visst namn osv? Eller kan man korrigera detta i efterhand? Och vad mer bör man tänka på?

 

(Annars har man hört att det kan bli krångligt om det skulle bli något hårdvarufel på telefonen. Men det kanske är värt att betala nästan halva priset för den risken, och om det nu skulle bli fel är det bara att lämna in på reperation i Sverige och betala för sig om det är små kostnader men om stora kostnader så får man skicka till Canada med tanke på garanti och ha en reserv-telefon under tiden.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå registrera? Menar du garantin? Den gäller endast i Kanada bara så du vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp din telefon här hemma, annars blir du ännu en i raden som får en dyrköpt läxa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är i Kanada, men kanske tillkommer deras moms på priset. (Kolla även på Tullverkets hemsida. Jag tror det kommer till svensk moms också när den den tas in i Sverige.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i Canada under förra året. Om jag inte kommer ihåg helt fel har de precis som i USA Sales Tax som tillkommer på alla priser.

Tar du in saken till EU ska du även betala Moms, tex i Sverige vid ankomsten.

 

 

Billigt blir det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Vet inte hur det är i Kanada, men kanske tillkommer deras moms på priset. (Kolla även på Tullverkets hemsida. Jag tror det kommer till svensk moms också när den den tas in i Sverige.)

Man behöver inte lägga på moms vid (privat(?)) import av mobiltelefoner. :)

 

Och momsen som läggs på i Kanada (5%) borde ju gå att ta bort när man lämnar Kanada också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Jodå. Här är info från Tullverkets hemsida: http://www.tullverket.se/sokordao/i/import...9280004585.html

 

och här är resultatet av en uträkning med deras avgiftsguide:

post-11275-1265370787.png

Jahaja, där ser man :deppig:

Man får väl helt enkelt glömma att deklarera iPhonen när man kommer till Sverige, eller säga att den ska vara prydnad antar jag... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lägg av vem sjutton deklarerar grejjer i tullen. Går ni aldrig mot rött heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Men lägg av vem sjutton deklarerar grejjer i tullen. Går ni aldrig mot rött heller?

Kanske inte så lämpat att uppmuntra till det dock…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå registrera? Menar du garantin? Den gäller endast i Kanada bara så du vet.

 

Har inget problem med att garantin bara gäller i Kanada. Problemet är om han står som registrerad köpare i framtiden, om det är så att jag ska t ex utnyttja garantin på något vis.

 

Som svar på det andra; moms/skatt kanske man kan komma runt genom att man helt enkelt bara köper fånen för kontanter? Skatteverket har rätt bra koll på kort-köp.

 

Men om man nu måste betala moms/skatt så förstår inte jag hur det sammanlagda priset skulle överstiga det annars dubbla priset som Sverige säljer den för?

 

Kanske missar nåt helt uppenbart nu... (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en 32GB 3GS hos Tre med kontantkort för 7395 och låsa upp den för 350:-. Det är inte dubbelt så dyrt som i Kanada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en 32GB 3GS hos Tre med kontantkort för 7395 och låsa upp den för 350:-. Det är inte dubbelt så dyrt som i Kanada.

 

Intressant förslag. Kanske kan vara värt det, så slipper man ev krångel... Konstigt dock att det är så mkt billigare på det viset än t ex att köpa en olåst från t ex Macoteket som kostar nästan 10 tusen. Skiljer ett par tusen ?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lägg av vem sjutton deklarerar grejjer i tullen.

Du ska veta att du riskerar ett smuggelåtal om du försöker ta in varor du inte deklarerar.

 

Vill du ta den (medvetna) risken så får du gärna göra det för min del. Men för de som inte vet vad de riskerar kan det bli himla surt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neonguy - detta är absolut helt fel forum att ställa frågan i, det märker du nog på hur folk svarar och reagerar.

 

"registreras under ett visst namn osv?" prova då? be polarn din gå in i affären och fråga, eller maila webshoppen.

 

Tull? Bryt förpackningen så är det inte längre en vara som skall tullas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neonguy - detta är absolut helt fel forum att ställa frågan i, det märker du nog på hur folk svarar och reagerar.

Men kan ni inte tröttna med denna attityd? Bara för att folk snällt upplyser om de regler som faktiskt gäller så blir de stämplade som idioter. Det är väl bra att ts får reda på vad som faktiskt gäller, så att han/hon själv kan fatta beslutet att bryta mot eller följa reglerna. Väldigt många känner nämligen inte till reglerna.

 

Visst - risken att åka dit i tullen är mikroskopisk, men det finns faktiskt människor som ändå inte vill bryta mot regler. Jag lägger ingen värdering i att du väljer att bryta mot vissa regler, jag skulle uppskatta om du ger mig samma respekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tull? Bryt förpackningen så är det inte längre en vara som skall tullas.

Det var många år sedan den regeln försvann. Köper du för mer än 4300kr (alla varor tillsammans) så ska det deklareras, oavsett om du använt varan eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din kompis bor i Canada så registrera den på honom. Blir det stora problem med den så är det bara att skicka över den med posten så kan han lämna in den. Så vitt jag vet så blir det ingen tull/moms där borta om den skickas för reparation!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din kompis bor i Canada så registrera den på honom. Blir det stora problem med den så är det bara att skicka över den med posten så kan han lämna in den. Så vitt jag vet så blir det ingen tull/moms där borta om den skickas för reparation!?

Nej, men en massa byråkratiskt krångel med tullen på båda sidorna Atlanten. Bland annat måste du få ett intyg från Svenska tullen att du skickat den för reparation, annars får du inte in den i Sverige igen utan att riskera att betala tull och moms som om du köpt den då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...