Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad. När? Var? Hur?


Mew156

Rekommendera Poster

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Du kan ju skriva åäö även på ett engelskt tangentbord, tar bara lite längre tid men det går ju. Om man nu måste ha en iPad vid release.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nån sett info om stöd för olika videoformat på iPad?

Tar den "allt" från början eller är det som i OS X där man behöver ex. Perian?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nån sett info om stöd för olika videoformat på iPad?

Tar den "allt" från början eller är det som i OS X där man behöver ex. Perian?

 

Enligt Apple.com

 

H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

 

 

Så den kommer bara kunna spela upp samma format som iPhone, alltså inge Xvid, divx eller avi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man kommer att kunna använda sitt 3g-nätverk i sin iPhone via nätverksdelning till sin iPad. Via bluetooth så, som man gör med datorn. Det borde väl fungera eftersom iPaden kommer att ha bluetooth.

 

Jag menar WIFI modellen nu, så man kanske slipper köpa 3g och sparar några slantar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Apple.com

 

H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

 

 

Så den kommer bara kunna spela upp samma format som iPhone, alltså inge Xvid, divx eller avi.

Inte det svaret jag önskade mig, men tack i alla fall! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

iPaden skall göra dessa saker BÄTTRE än iPhone och MacBook enligt Jobs.

 

Browsing.

Att använda internet skall vara betydligt bättre på en iPad än på en iPhone & Macbook. Just för att på iPaden så får du upp internetsidan på hela skärmen. Där kan jag hålla med om att iPaden är bättre än iPhone för internet. Men att iPaden skulle vara bättre än MacBook har jag svårt att tro. Varför kan man inte få den egenskapen i Macbook att internetsidan fyller ut hela skärmen?! Herr Jobs vägrar att använda Flash för att det är skräp men väldigt många använder det! Det räckte att se på Herr Jobs när har skulle visa första internet sidan och det var The New York Times första sida där de hade 2 st flash bortfall i iPaden. Enbart för att Herr Jobs vägrar värdelösa Flash så kommer Mac användare i kläm.

 

Email.

Det är mer lättläst på iPaden än iPhonen men jag har verkligen inga problem att läsa/skicka mail på min iPhone. Definitivt inga problem att läsa/skicka mail på MacBook. Så för min del finns det inget behov att skaffa en iPad för att mail för att jag har min iPhone som är mindre och mer portablare än iPaden.

 

Photo.

När man väl har sina bilder inlagda på sin iPad så kan jag hålla med om att iPaden har coola funktioner och att du har en större skärm på iPaden för att kunna se bilderna bättre än på en iPhone. Men om man använder sin kamera/systemkamera och vill snabbt & enkelt tanka över sina bilder via USB eller minneskortet i iPaden så fungerar inte det. För att iPaden saknar USB och kortläsare. Som minst kunde man begärt 1-2 USB ingångar för att enkelt föra över sina bilder från kamera till iPaden. Dåligt Apple!!

Istället skall man hoppas på att tredjeparttillverkare skall komma med en adapter/sladd för att lösa detta. Men då blir det en extra adapter/sladd som man skall hålla reda på.

 

Video.

iPaden har stor skärm och enkel att ta med så film m.m. fungerar säkert kanon på den. Att ha med iPaden på tåger för att se på film visst men att ta med iPaden på tåget för att lyssna på musik känns lite väl fläskigt. Då känns det som man kan lika gärna ta och fläska på med sin MacBook istället .. .

 

Music.

iPaden är som en iPod Touch så med musikuppspelningen har det väl inte kommit ngt revolutionerande. Så där känns som att iPod Nano, Shuffle, Classic, Touch och iPhone gör jobbet lika bra.

 

eBooks.

Detta verkar inte idagsläget komma till Sverige. Inte heller har iPaden idagsläget svenskt tangentbord. Varför kan inte Apple gå ut med att det kommer svenskt tangentbord och försäljning utav eBooks är beräknad till datum X så man kan få slut på snacket om att iPaden saknar detta. Visst jätte häftigt med att ha en iPad och bläddra medans man läser en bok men är det inte lättare och smidigare att ta sin iPod Nano och lyssna på en talbok istället?

 

 

Återigen håller Apple tillbaka med finesser i iPaden som man gjorde/gör med iPhonen! Varför inkluderade man inte en iSight-kamera i iPaden? Oavsett om man köper en iPad med WiFi eller Wifi/3G så hade det varit trevligt att kunna använda iSight kamerna i iPaden. Till och med iPod Nano G5 har en kamera men inte iPad som de har jobbat på sedan 2001.Hoppas Apple kan hålla byggkvalitèn med iPaden emot iPhonen!

 

Kommer iPaden att ligga stilla på tex ett bord när man skriver i landscape med tanke på att baksidan inte är helt platt utan lite mera oval?!

 

Så egentligen vad är det som iPad skall ersätta eller vad är det som iPaden skall fylla för behov som motiverar 499-829 dollar (dyrare senare i Svedala)?

 

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photo.

När man väl har sina bilder inlagda på sin iPad så kan jag hålla med om att iPaden har coola funktioner och att du har en större skärm på iPaden för att kunna se bilderna bättre än på en iPhone. Men om man använder sin kamera/systemkamera och vill snabbt & enkelt tanka över sina bilder via USB eller minneskortet i iPaden så fungerar inte det. För att iPaden saknar USB och kortläsare. Som minst kunde man begärt 1-2 USB ingångar för att enkelt föra över sina bilder från kamera till iPaden. Dåligt Apple!!

Istället skall man hoppas på att tredjeparttillverkare skall komma med en adapter/sladd för att lösa detta. Men då blir det en extra adapter/sladd som man skall hålla reda på.

Visserligen blir det fortfarande en extra adapter att släpa på, men apple presenterade ju en egen på keynoten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen håller Apple tillbaka med finesser i iPaden som man gjorde/gör med iPhonen! Varför inkluderade man inte en iSight-kamera i iPaden? Oavsett om man köper en iPad med WiFi eller Wifi/3G så hade det varit trevligt att kunna använda iSight kamerna i iPaden. Till och med iPod Nano G5 har en kamera men inte iPad som de har jobbat på sedan 2001.Hoppas Apple kan hålla byggkvalitèn med iPaden emot iPhonen!

 

Hur vet du att den inte innehåller en iSight? Finns ju inga helt exakta uppgifter givna än och enligt vissa rykten så kan den ha en kamera inbyggd. På Keynoten såg man ju skymten av något som kunde vara en kamera på den plats där högtalaren sitter på iPhonen.

 

Ang. kameraadapter så finns det ett tillbehör för att föra över foton. Finns på hemsidan nu:

usb_connectors_20100127.jpg

iPad Camera Connection Kit

Med Camera Connection Kit kan du importera bilder och videor från en digitalkamera på två olika sätt. Med Camera Connector kan du importera dina bilder och videor till iPad med kamerans USB-kabel. Eller så kan du använda SD-kortläsaren för att importera bilder och videor direkt från kamerans SD-kort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att den inte innehåller en iSight? Finns ju inga helt exakta uppgifter givna än och enligt vissa rykten så kan den ha en kamera inbyggd. På Keynoten såg man ju skymten av något som kunde vara en kamera på den plats där högtalaren sitter på iPhonen.

 

 

Hur kan du veta att den innehåller iSight?

 

Såg du på Keynoten att Jobs ville visa och informera om iSight i iPaden?

Detta är iPad Spec i USA. Kan du hitta någon information om iPaden har iSight?

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen blir det fortfarande en extra adapter att släpa på, men apple presenterade ju en egen på keynoten...

 

Ang. kameraadapter så finns det ett tillbehör för att föra över foton. Finns på hemsidan nu:

usb_connectors_20100127.jpg

iPad Camera Connection Kit

Med Camera Connection Kit kan du importera bilder och videor från en digitalkamera på två olika sätt. Med Camera Connector kan du importera dina bilder och videor till iPad med kamerans USB-kabel. Eller så kan du använda SD-kortläsaren för att importera bilder och videor direkt från kamerans SD-kort.

 

 

Jag är inte intresserad utav att ha olika adaptrar och sladdar för att tex kunna ansluta videokamera, systemkamera eller en hårddisk.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad utav att ha olika adaptrar och sladdar för att tex kunna ansluta videokamera, systemkamera eller en hårddisk.

 

 

Mvh

 

Då får du nog helt enkelt låta bli! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra nu inga förhastade slutsatser, det är bara att vänta och se! Det kommer nog ÅÄÖ när den släpps i Sverige, så ha förtröstan! Vad det gäller iBooks, så tror jag mig ha läst att man ska kunna läsa eböcker som inte är från Apple, så det går nog att lösa. Det finns ju redan apps för eboksläsning till iPhone, för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra nu inga förhastade slutsatser, det är bara att vänta och se! Det kommer nog ÅÄÖ när den släpps i Sverige, så ha förtröstan! Vad det gäller iBooks, så tror jag mig ha läst att man ska kunna läsa eböcker som inte är från Apple, så det går nog att lösa. Det finns ju redan apps för eboksläsning till iPhone, för övrigt.

 

Men detta medför ju ett problem! Har dessa applikationer inställbar storlek på typsnittet?

Annars blir det ju jätte stor text när man skalar upp appen till iPadens skärm!

Det medför mer bläddrande vilket antagligen reducerar antalet lästimmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Hur kan du veta att den innehåller iSight?

 

Såg du på Keynoten att Jobs ville visa och informera om iSight i iPaden?

Detta är iPad Spec i USA. Kan du hitta någon information om iPaden har iSight?

 

 

Mvh

Hur mycket pratade Herr J om GPS i iPad?

 

Nästan längst ner på sidan du länkar till finns (med grå text) beskedet: "This device has not yet been authorized as required by the rules of the Federal Communications Commission. This device is not, and may not be, offered for sale or lease, or sold or leased, until authorization is obtained."

Verkar som att inget är säkert än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket pratade Herr J om GPS i iPad?

 

Nästan längst ner på sidan du länkar till finns (med grå text) beskedet: "This device has not yet been authorized as required by the rules of the Federal Communications Commission. This device is not, and may not be, offered for sale or lease, or sold or leased, until authorization is obtained."

Verkar som att inget är säkert än...

 

 

iPaden skall väl inte få GPS utan "Med en enkel tryckning ser du kartor från ovan i form av högupplösta satellitbilder och topografisk terrängvisning – allt med hjälp av tjänster från Google.".

 

 

Så bara för att iPaden inte har blivit godkänd ännu hos Federal Communications Commission så menar du att Apple kan/kommer att ändra innehållet i iPaden innan den har blivit godkänd hos Federal Communications Commission!??

Varför har då Apple gjort en lansering utav iPad där Herr Jobs förklarat vad iPaden innehåller och vad den har för funktioner för att sedan helt plötsligt lägga till funktioner och egenskaper i iPaden? Låter inte rimligt !!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPaden skall väl inte få GPS utan "Med en enkel tryckning ser du kartor från ovan i form av högupplösta satellitbilder och topografisk terrängvisning – allt med hjälp av tjänster från Google.".

http://www.apple.com/ipad/specs/

A-GPS har stått där sedan dag ett, dock kan jag inte minnas att jobs sa ett ljud om det på keynoten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

http://www.apple.com/ipad/specs/

A-GPS har stått där sedan dag ett, dock kan jag inte minnas att jobs sa ett ljud om det på keynoten...

Jo, men inget nämndes vid presentationen. Dessutom så verkar Apple vara väldigt försiktiga med att avslöja allt om en pryl tidigare än nödvändigt, exempelvis nämndes väl inget om att iPhones skärm var av glas eller att den inte reagerade på tryck under presentationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla fillidutten som läser av ljus skulle mycket väl kunna vara en dold iSight.

På Apples bärbara datorer används ju iSight för det ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta medför ju ett problem! Har dessa applikationer inställbar storlek på typsnittet?

Annars blir det ju jätte stor text när man skalar upp appen till iPadens skärm!

Det medför mer bläddrande vilket antagligen reducerar antalet lästimmar!

 

 

 

För iPhone-appar, ja. Men det väntar jag mig att det ska förändras. Min poäng var framför allt att man ska vänta och se; men jag tror nog att iBooks blir det bästa, så man får hoppas att det kommer fort. Även om det inte finns så många böcker till en början (det kommer ju att finnas stöd för samtliga ePub-böcker om jag har förstått det rätt.)

I allmänhet blir nog de flesta sådana appar ganska idiotiska i slutändan, men några kommer nog att finnas kvar, och de kommer att vara ganska bra (alltså Amazons och liknande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad utav att ha olika adaptrar och sladdar för att tex kunna ansluta videokamera, systemkamera eller en hårddisk.

 

 

Mvh

 

Från Keynoten kunde man se att det fanns något som skulle kunna vara en iSight på iPaden och sedan har det gått massa rykten om det. Här finns en artikel med bild t.ex. :

http://news.softpedia.com/news/iSight-Camera-Spotted-on-Steve-Jobs-iPad-Demo-Unit-133768.shtml

 

Angående adaptrar och sladdar så är det kanske lite synd att man inte kan koppla in kameran rätt i iPaden, men det är väl inte hela världen att använda adaptern i de fall man ska överföra bilderna. Tror poängen mer är att man för över bilderna till sin huvuddator för att sedan synca de till iPaden via docken eller MobileMe.

 

Det bästa är ju faktiskt att du inte behöver köpa iPaden om du inte gillar dess funktioner :) Skulle många ha samma argument som du för att inte köpa den så kommer de förmodligen att addera dessa funktioner i iPad 2.0.

 

Bara mina $0.02.

 

Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu! Släpp priset i Sverige! Det är väl först då vi kan säga om produkten är bra eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Så man kan inte dela internet från sin iPhone till iPaden. Skall man vara tvungen att skaffa sig ett till abonnemang till sin iPad för att komma ut på nätet!?unsure.gif

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...