Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska jag välja Imac?


HateDivine

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har man kört på PC bra länge men lessnat på allt j*kla strul som är hela tiden.

 

Är väldigt sugen på en Imac 21.5, men skulle behöva lite råd angående om den funkar till det jag ska använda den till.

 

Tänker använda den hemma för bildredigering samt webdesign. Sedan så vill jag kunna använda den för att spela in musik i studion.

 

Nån som kan ge nåt råd?

 

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte koll på webdesign, Men när det gäller spela in musik osv. Så är de ju en mac du ska ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Tror du gör ett rätt val med en iMac 21.5" med ett ATIgrafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt svar: det kommer att fungera kanon!

 

Jag gick själv över till en iMac för ett par år sedan. Fan så nöjd jag är med det valet! Det tog 1-2 veckor för att komma igång med hur systemet funkar. Men eftersom du garanterat kan sköta en webläsare och att googla lär du kunna klura ut alla små problem som dyker upp under tiden.

 

Snabbkommandon o annat tar lite tid men det kommer rätt snabb. Med en bra vanegrund från datorer generellt kommer det inte bli något problem. Fördelen med iMacen är att du inte kommer att behöva bry dig om hårdvaran, den bara fungerar hela enkelt. Där kommer du aldrig behöva pilla och trycka, såvida du inte uppgraderar minne vill säga.

 

Frågan är om inte den billigaste 27" vore att föredra i ditt fall just gällande bildredigering och web fix. I vilket fall är båda modellerna bra och kommer att fungera. Det är mer hur mycket upplösning och hur stor skärm du vill ha.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min morsa köpte en iMac 21,5" igår. Har nog aldrig varit så avundsjuk i hela mitt liv. Kopplade in datorn i eluttaget och allt var redan installerat och klart, jag som hade förväntat mig att jag skulle sitta hela dagen och fixa med program etc.

 

Bilden är helt otrolig, samma sak gäller tangentbordet och musen. Och för att inte tala om operativsystemet, jag har inte haft mac sedan 90-talet så det blev lite av en chock för mig, hur pass enkelt det är att installera program etc.

 

iMacen är ett klockrent val och du kommer absolut inte att ångra dig. Jag har redan nu bestämt att jag ska sälja min windows burk och gå tillbaka till Mac igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Once you go Mac, you never go back.

 

And I can confirm that!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här! Bytte till iMac hösten 2008 och jag har inte ångrat det valet en sekund! Kommer aldrig gå tillbaks till det förra livet! T.o.m frugan är så nöjd att hon nu vill köpa en MPB som komplement :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu bestämt mig för att det blir en IMac 21.5 3.06Ghz med ATI Radeon HD 4670 grafik. Nu är bara frågan om man klarar sig med 4GB RAM eller om man måste ha 8GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu bestämt mig för att det blir en IMac 21.5 3.06Ghz med ATI Radeon HD 4670 grafik. Nu är bara frågan om man klarar sig med 4GB RAM eller om man måste ha 8GB?

 

Du lägger enkelt till 4GB RAM själv och inget du måste göra från start. Så köp med 4GB och skulle det vara så att du vill öka på så gör det. ca pris: 1000 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lätt rekommendera 27" för grafiskt arbete!

 

Vi har 24" på jobbet och med 1900x1200 tycker jag det ändå är tight arbetsyta i tex Photoshop.... men å andra sidan är det väl tycke å smak:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Har nu bestämt mig för att det blir en IMac 21.5 3.06Ghz med ATI Radeon HD 4670 grafik. Nu är bara frågan om man klarar sig med 4GB RAM eller om man måste ha 8GB?

4 GB håller lätt ett år eller två. Jag har det i min. Sen kan du kvicka upp med 2 x 2, eller 2 x 4 så du får 8 eller 12 GB. iMacen känns väldigt framtidssäker just nu, speciellt med ATI-graffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lätt rekommendera 27" för grafiskt arbete!

 

Vi har 24" på jobbet och med 1900x1200 tycker jag det ändå är tight arbetsyta i tex Photoshop.... men å andra sidan är det väl tycke å smak:)

 

Samma här. Det är en fröjd att redigera bild på en 27" i helskärmsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite mer på Imac 27, och måste säga att man nog är mer sugen på en sån än 21.5:an. Men verkar vara en hel del problem just nu, så jag väntar nog tills Apple löst allt med flimmrande och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite mer på Imac 27, och måste säga att man nog är mer sugen på en sån än 21.5:an. Men verkar vara en hel del problem just nu, så jag väntar nog tills Apple löst allt med flimmrande och sånt.

 

Det har löst ... det tog ett tag men nu har de kommit på att det var fel på skärmarna samt en skärmkabel. Vad jag förstått så skall de som levereras efter "uppehållet" iom. leveransstoppet nu vara OK. Det är bara att beställa ;) .. det är en grymt fin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du inte spela spel utan bara hålla på med bildredigering, webbdesign samt musikinspelning så räcker den billigaste modellen alla gånger. Det skiljer trots allt 3000 kr mellan modellerna och den enda skillnaden är grafikkort och HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...