Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera om hårddisken till ett nytt format


Bettye

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur jag ska gå till väga för att byta format från Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd), till ett format som inte är skriftlägeskänslig. Jag köpte datorn begagnad så det är kanske möjligt att den förra ägaren valde det formatet som är nu.

 

Kan jag installera om Mac OS genom att återställa från time machine? Eller kommer det bli samma filsystem då? Jag har version 10.5.8.

 

/Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac hjälpen ger oss svar

"Mac OS Extended är ett hårddiskformat som ökar antalet allokerade block på skivan jämfört med de skivformat som tidigare använts av Mac OS. Formatet tillåter också fler än 65 000 filer på hårddisken. Mac OS Extended-formatet optimerar lagringskapaciteten på stora hårddiskar genom att minska minimistorleken för enskilda filer.

 

En Mac OS Extended-volym kan journalföras, vilket innebär att operativsystemet kontinuerligt loggar (för journal) över de ändringar som görs på filerna i volymen. Detta hjälper operativsystemet att återställa volymen till användbart skick efter strömavbrott eller andra problem som avbryter skivans aktiviteter och skadar filer."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det var väl inget svar på frågan? Problemet är ju att det är skiftlägeskänsligt, dvs att den skiljer på "A" och "a".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har ingen koll på ifall Time Machine bråkar kring återställning från skiftlägeskänsligt kopior eller inte. Det finns ju en potentiell fara i och med att "Bild.jpg" och "bild.jpg" inte längre kan existera i samma mapp och det är en öppen fråga hur detta hanteras i praktiken.

 

Så du är lite ute på isen, men å andra sidan har du nästan inget val ifall du vill bli av med skiftlägeskänsligehten. Jag skulle förslå dubbla backup innan du formaterar om hårddisken. En Time Machine och en manuell med kritiska dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...