Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Det jag/vi inte gillar med iPhone 3Gs...!

Nikk

Recommended Posts

Nu börjar det samlas lite på hög, saker som jag inte gillar med min iPhone alltså. Så jag tänkte att vi kanske kan ha en tråd där vi kan spotta ur oss allt negg om allas vår kära baby, samt kanske få hjälp med problem som kan lösas...!

I kronologisk ordning:

1. Tethering. Får det inte att fungera. "Internetdelning" saknas i Inställningar!!!

2. Bluetooth. Får det inte att fungera ihop med min MBP...!

3. Taskig mottagning (kör Telia). Särskilt när jag färdas i tåg eller bil. Min känsla är att iPhone är lite sämre än andra mobiler...

4. Grupper. Hur fasiken gör man telefon och mejlgrupper i iPhone? Måste ju gå...

5. Mappsystem. Saknar ett schyst mappsystem där man kan spara/föra över diverse olika filer. Finns säkert någon bra app för detta -tips tack!

6. Idiotiskt att "tyst-knappen" är mekanisk och sitter på utsidan - har av misstag switchat den ett flertal gånger och därmed missat samtal...

7. Bifoga filer i Mail. Känns knäppt att man inte kan bifoga filer (dessutom pluralis) i ett mejl som man har påbörjat att skriva...

8. När det är svinkallt är det jobbigt att alltid behöva vara barhänt för att kunna hantera mobilen... vet att det finns specialhandskar...

9. Kameran. Ganska kass överlag men avtryckaren är helt felplacerad - gör det svårt att hantera kameran med en (1) hand. Borde kunna gå att flytta.

10. Vass. Kontakten i botten gör den något vass. Hade kunnat vara något avfasad. Brukar ha lillfingret där... en petitess men ändå.

Finns säkert fler saker men detta är vad jag kommer på för tillfället.

Vill understryka att jag är i det stora hela grymt nöjd med min iPhone och skulle inte vilja byta den mot någon annan befintlig mobil!

:borstatanderna:

Nu börjar det samlas lite på hög, saker som jag inte gillar med min iPhone alltså. Så jag tänkte att vi kanske kan ha en tråd där vi kan spotta ur oss allt negg om allas vår kära baby, samt kanske få hjälp med problem som kan lösas...!

I kronologisk ordning:

1. Tethering. Får det inte att fungera. "Internetdelning" saknas i Inställningar!!!

2. Bluetooth. Får det inte att fungera ihop med min MBP...!

3. Taskig mottagning (kör Telia). Särskilt när jag färdas i tåg eller bil. Min känsla är att iPhone är lite sämre än andra mobiler...

4. Grupper. Hur fasiken gör man telefon och mejlgrupper i iPhone? Måste ju gå...

5. Mappsystem. Saknar ett schyst mappsystem där man kan spara/föra över diverse olika filer. Finns säkert någon bra app för detta -tips tack!

6. Idiotiskt att "tyst-knappen" är mekanisk och sitter på utsidan - har av misstag switchat den ett flertal gånger och därmed missat samtal...

7. Bifoga filer i Mail. Känns knäppt att man inte kan bifoga filer (dessutom pluralis) i ett mejl som man har påbörjat att skriva...

8. När det är svinkallt är det jobbigt att alltid behöva vara barhänt för att kunna hantera mobilen... vet att det finns specialhandskar...

9. Kameran. Ganska kass överlag men avtryckaren är helt felplacerad - gör det svårt att hantera kameran med en (1) hand. Borde kunna gå att flytta.

10. Vass. Kontakten i botten gör den något vass. Hade kunnat vara något avfasad. Brukar ha lillfingret där... en petitess men ändå.

Finns säkert fler saker men detta är vad jag kommer på för tillfället.

Vill understryka att jag är i det stora hela grymt nöjd med min iPhone och skulle inte vilja byta den mot någon annan befintlig mobil!

:borstatanderna:

1. Har du uppdaterat telefonen? Prova att återställa telefonen och se till att senaste uppdatering är på.

Den bör ligga under inställningar/allmänt/nätverk

campokatt@hotmail.com

1. Ja, Bluetooth verkar inte vara lurens starka sida. Där hoppas jag på en uppdatering snarast.

2. Appar verkar lägga av ibland, filsystemet eller nått index som sabbas. Troligen nått strul med iTunes. Har hört att flera haft detta problem.

3. Batteritiden kan ju vara nått att jobba på till nästa hårdvara kommer ut...

I övrigt är jag nöjd, tror jag. Har bara haft den en vecka än...

/M

Ett par saker.

1. Blixt eller lampa till kameran

2. 10MB spärren på mobil datatrafik

3. Multitasking saknas

4. Themes.

Resten funkar strålande. Tyvärr måste man jailbreaka för att komma runt det jag irriterar mig på.

De flesta störande småbuggar och problem går att får rätsida på efter ett jailbreak. Dock finns det andra mindre problem som kan uppstå på en jailbreakad telefon.

Ett par saker.

1. Blixt eller lampa till kameran

2. 10MB spärren på mobil datatrafik

3. Multitasking saknas

4. Themes.

Resten funkar strålande. Tyvärr måste man jailbreaka för att komma runt det jag irriterar mig på.

Det märkte jag på jobbet idag när jag skulle uppdatera ett spel.

Eftersom jag har fri data så stör det inte mig att dra ner 10MB via mobilnätet.

Är det bara jag som stör mig på att den bara har en liten högtalare längst ner?

Jag lägger ALLTID pekfingret över hålet när jag spelar spel så att ljudet blir väldigt dämpat/försvinner helt.

Kan inte bara vara jag som lagt märke till detta? :glare:

Jag lägger ALLTID pekfingret över hålet när jag spelar spel så att ljudet blir väldigt dämpat/försvinner helt.

+1

Många spel går det att vända på iPhone:en så du får högtalaren uppåt istället för nedåt, vilket borde minska risken för att du täcker för den. Men tyvärr inte alla spel som detta fungerar på...

DEt mäst irriterade måste väl ändo vara att det fins massa fantastiskt smarta och enkla funktioner när man Jailbreakat, som apple inte kan fixa, att snabbt kunna byta sidor, köra program i bakgrunden, ha teman, ha kalender på lockscreenen, ha fler en fyra ikoner i en rad, att ha kategorier osv. Detta är ju saker som knappast kan skada apple/iPhone om dom släpptes lagligt av i Appstore??

eller?

multi tasking.

kameran

sunkig konstruktion ( talar om knappar på telefonen för att sätta den i ljudlöst el sleep knappen )

Apples tvångsbeteende att ha koll på allt

Meen jag köpte inte en iphone på grund av kameran men multi tasking är plätt lätt att fixa men det verkar vara jobbigt för apples mjukvaru konstruktörer att fixa.

Men för sverige så suuuuger servicen när man väl har fel på luren..

Det jag stör mig på med 3GS som jag kan komma på just för tillfället är:

Att "jailbreak" är ett krav för att kunna nyttja den fullt ut, samt för att få den att fungera som jag vill med möjlighet att installera vad jag vill.

Förstår ju att Apple vill erbjuda en bra miljö utan massa buggiga program etc.. men varför inte låta användarna välja hur de vill ha det istället?

Kopplingen till iTunes. Ett jobbigt, minnesätande och buggigt skitprogram jag helst hade sluppit på den stackars PC:n.

Hade ju hellre sett att min iPhone dök upp som en vanlig USB-disk från vilken jag kunde hantera musik, bilder, program och gärna resten av dess filsystem också.

Mottagningen. Min hoppar ständigt mellan edge och 3G, även om jag så står mitt i stan. Under tiden som bytet sker (vilket sker väldigt ofta) så går det inte att ringa varken in eller ut, och folk klagar ofta över att de har försökt nå mig utan att komma fram.

Rätt som det är ploppar det upp ett nytt röstmedd. istället...

Har aldrig stött på en telefon med så taskig mottagning! Kan den vara fel på den, eller är det verkligen så illa?

Telefon-funktionen i iPhone kunde lika gärna ha slopats. När folk trots allt kommer fram så hörs dom mycket sämre än i min gamla mobil (billig enkel Sony Ericsson), och när jag väl hör vad de säger så är det oftast ett "va?" eller "hallå, är du kvar?" eftersom mikrofonen på iPhone klipper ljudet vid låg nivå.

Min Nokia 1611 köpt -97 är betydligt trevligare att prata i, och har alltid mottagning. Synd att den inte går ner i byxfickan bara..

Laddaren/datakabeln. Hur lång är den? En halvmeter? Den räcker iaf inte upp på skrivbordet, utan mobilen får ligga på golvet och laddas. Trist när det snålas in på kabellängd..

Hem-knappen. Känns som om den kommer ta slut ganska fort... Hade gärna sett en möjlighet att kunna komma tillbaka till hemskärmen via något touch-kommando.

Mute-knappen på sidan. Förvisso rätt praktisk när man snabbt behöver tysta iPhone och kanske redan är inne i något program, men den sticker ut alldeles för mycket och aktiveras ofta av misstag.

Det sköra plastskalet. Inte snyggt med kosmetiska små självsprickor. (Mest synligt på den vita) Man kan inte bygga en mobil med utgångspunkten att den skall kläs in i tredjepartsprodukter. Det kan folk göra om de tycker det är kul. Inte för att man är nödd och tvungen. Där har Ive/Apple gått fullständigt fel med sin premiumprodukt.

I övrigt är jag (nästan) förvånad över hur väl allt fungerar generellt sett.

Jag stör mig riktigt ordentligt på att man inte kan radera vilka bilder man vill (Dom man syncat från iTunes) och musik. Vill jag inte ha en låt så vill jag gärna kunna ta bort den när jag vill. Det kan man ju med videos o.O (!)

Inte mycket annat att klaga på :D

Förutom att jailbreak är en nödvändighet ifall om man vill göra sin iphone mer personlig och mer öppen för möjligheter så finns det bara ytterst få saker att påpeka.

Förutom att baksideskalet som otroligt lätt får sprickor från kontakten och upp, så tänkte jag nämna lite kring röststyrning.

Röststyrningen är otrolig användbart när man har iPhone i fickan/väskan och man ska byta artist/låtar eller ringa med headsetet, men varför finns det inget kommando för klockan? Att bygga in ett kommando där man kan fråga; -"hur mycket är klockan", -"vad är klockan" borde ha funnits med från början.

Lite bökigt att behöva ta fram mobilen varje gång man ska kolla klockan (använder i stort sett bara mobilen likaså många andra, om jag vill veta hur mycket klockan är.

Hoppas det kommer i nästa stora uppdatering till mobilen.

Det sköra plastskalet. Inte snyggt med kosmetiska små självsprickor. (Mest synligt på den vita) Man kan inte bygga en mobil med utgångspunkten att den skall kläs in i tredjepartsprodukter. Det kan folk göra om de tycker det är kul. Inte för att man är nödd och tvungen. Där har Ive/Apple gått fullständigt fel med sin premiumprodukt.

I övrigt är jag (nästan) förvånad över hur väl allt fungerar generellt sett.

Det där har jag faktist inte märkt. Lätt den bäst tillverkade telefon jag haft. Har en 2 år gammal 2G också och bägge är i toppskick fortfarande.

Det kan jag itne säga om andra telefoner jag haft där knappar gått sönder, displayer blivit repade väldigt lätt osv.

Den håller fantastiskt bra tycker jag.

Förutom att jailbreak är en nödvändighet ifall om man vill göra sin iphone mer personlig och mer öppen för möjligheter så finns det bara ytterst få saker att påpeka.

Förutom att baksideskalet som otroligt lätt får sprickor från kontakten och upp, så tänkte jag nämna lite kring röststyrning.

Röststyrningen är otrolig användbart när man har iPhone i fickan/väskan och man ska byta artist/låtar eller ringa med headsetet, men varför finns det inget kommando för klockan? Att bygga in ett kommando där man kan fråga; -"hur mycket är klockan", -"vad är klockan" borde ha funnits med från början.

Lite bökigt att behöva ta fram mobilen varje gång man ska kolla klockan (använder i stort sett bara mobilen likaså många andra, om jag vill veta hur mycket klockan är.

Hoppas det kommer i nästa stora uppdatering till mobilen.

Några sprickor har jag inte fått på ngn av mina 2 telefoner. Måste vara konstruktionsfel du råkat ut för.

Har du varit vårdslös och tappat den kanske?

...snip...

Laddaren/datakabeln. Hur lång är den? En halvmeter? Den räcker iaf inte upp på skrivbordet, utan mobilen får ligga på golvet och laddas. Trist när det snålas in på kabellängd..

Hem-knappen. Känns som om den kommer ta slut ganska fort... Hade gärna sett en möjlighet att kunna komma tillbaka till hemskärmen via något touch-kommando.

Mute-knappen på sidan. Förvisso rätt praktisk när man snabbt behöver tysta iPhone och kanske redan är inne i något program, men den sticker ut alldeles för mycket och aktiveras ofta av misstag.

Håller med! Är inte alls glad att lägga iPhonen på golvet för att ladda den. Och skulle det sedan ringa när den ligger där så får man vika sig som en märla för att svara.

Ororar mig oxå för att hemknappen kommer slitas ut. Varför finns inte touch-kommando för att gå "hem"?

Mute-knappen funkar ok för min del, dock stör jag mig på att det inte syns på displayen att telefonen är mutad eftersom det är lätt att glömma bort att kika på knappen. En överkorsad högtalare eller nåt i displayen vore önskvärt.

Håller med! Är inte alls glad att lägga iPhonen på golvet för att ladda den. Och skulle det sedan ringa när den ligger där så får man vika sig som en märla för att svara.

Ororar mig oxå för att hemknappen kommer slitas ut. Varför finns inte touch-kommando för att gå "hem"?

Mute-knappen funkar ok för min del, dock stör jag mig på att det inte syns på displayen att telefonen är mutad eftersom det är lätt att glömma bort att kika på knappen. En överkorsad högtalare eller nåt i displayen vore önskvärt.

Köp en vanlig kabel för 10 spänn så får du 1.5m till ;)

Homeknappen beöhver du inte vara rädd för. Har haft en 2G i två år och den funkar precis lika bra som när den var ny.

Köp en vanlig kabel för 10 spänn så får du 1.5m till ;)

Homeknappen beöhver du inte vara rädd för. Har haft en 2G i två år och den funkar precis lika bra som när den var ny.

10 spänn? en vit fin? får kolla nästa gång jag är hos någon som säljer Apple-grejer. :crossfingers:

Bra, då slipper jag oroa mig för homeknappen. Kommer dock fortsätta att irritera mig lite på den eftersom jag tycker en touch-knapp vore bättre. :P

10 spänn? en vit fin? får kolla nästa gång jag är hos någon som säljer Apple-grejer. :crossfingers:

Bra, då slipper jag oroa mig för homeknappen. Kommer dock fortsätta att irritera mig lite på den eftersom jag tycker en touch-knapp vore bättre. :P

Varför måste den vara vit? Jag köpte en kabel för 10-15 spänn i närmaste elektronikaffär. Vanlig kabel som man har till bärbara radios.

Varför måste den vara vit? Jag köpte en kabel för 10-15 spänn i närmaste elektronikaffär. Vanlig kabel som man har till bärbara radios.

Näe, jag vill ha en likadan, Apple-vit, bara lite längre, skarvsladdar uppe på skrivbordet lockar mig inte.

De flesta macar (alla utom Mac Pro) som säljs är väl tänkta att stå på skrivbordet och då behöver ju inte sladden vara så lång.

Näe, jag vill ha en likadan, Apple-vit, bara lite längre, skarvsladdar uppe på skrivbordet lockar mig inte.

En macig, vit liten USB-hubb på skrivbordet skulle väl kunna funka?

De flesta macar (alla utom Mac Pro) som säljs är väl tänkta att stå på skrivbordet och då behöver ju inte sladden vara så lång.

En macig, vit liten USB-hubb på skrivbordet skulle väl kunna funka?

Jag synkar min iPhone med min dator hemma och trodde inte det gick att ladda den i datorn på jobbet utan att få en massa stök med synkandet, så jag har bara laddat den i el-urtaget. Får väl testa hur mkt det bökar om jag försöker ladda den i datorn utan att synka.

Jag synkar min iPhone med min dator hemma och trodde inte det gick att ladda den i datorn på jobbet utan att få en massa stök med synkandet, så jag har bara laddat den i el-urtaget. Får väl testa hur mkt det bökar om jag försöker ladda den i datorn utan att synka.

Första gången får man väl en fråga, om man då väljer att inte autotarta iTunes när Fånen kopplas in borde det vara lugnt.

Tills nästa gång du öppnar iTunes för att lyssna på musik.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...