Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac funkar inte med cg3100


macjoey

Rekommendera Poster

Ja som sagt så funkar inte det modemet man får med XXL-paketet med min imac.

 

Modellen heter cg3100 och vi är inne på vårt 3:e exemplar nu.

Det jag testat är följande:

 

Startat om modemet

Bytt kanal

Byt kryption(?) mellan olika wpa och wpa2

 

Enda gången det funkar är när jag kör med nätverkssladden i datorn. Då får jag en mätning på 97 mbit/s medans när jag kör trådlöst så får jag en mätning på 14mbit/s. Och det är när det är som snabbast!

Annars brukar den ligga på 2 mbit/s hehe

 

Min rumskompis har en macbook som det funkar utan problem med.

 

Så är det någon som kommer på något bra sätt att lösa detta problem på så är ni mer än välkomna att dela med er :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan den nya uppdateringen. Kollade i nätverksverktyg och det överensstämde.

Känns som det är något som "blockar" så datorn inte kan få full hastighet.

Jag har full täckning till routern härifrån och allt. Så jag har verkligen ingen aning vad det kan vara för fel.

 

Comhems support brukar ju inte hjälpa särskilt mycket.. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att stänga av NAT:en och det blev bättre ett tag. Men då funkade det dessvärre inte på min rumskompis dator (macbook).

 

Har inte den blekaste om vad det är för fel. Det är något som är helt åt fanders med en routern och hur många gånger man än försöker fixa det så det bli bra, så slutar det funka efter ett tag och så är man tillbaka på ruta ett.

 

Finns ingen annan med samma problem månne? Känns ju som att rätt många borde ha Comhem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. Tyvärr!

 

Såhär är min setup:

Netgear CG3100 Comhem XXL, NAT off... för att använda endast som modem.

Airport Extreme (LAN, WLAN).

iMac 27" i5 via kabel.

2 st MacBook via WLAN.

MacMini via kabel.

2 st AirPort Express som kopplar upp sig på WLAN för att köra AirTunes.

 

Allt funkar som det ska i upp till 8 timmar sedan går nedladdningshastigheten från ca 90 MBit till ca 1 MBit. Detta gäller alla mina datorer, alltså både via WLAN och LAN. Det enda som hjälper då är omstart av Netgear.

 

Jag har dessutom försökt köra Netgear som router (NAT on) och för WLAN. Då får jag följande problem:

MSN funkar dåligt. Måste starta om adium med jämna mellanrum.

Airtunes funkar inte alls (rätt konfade för trådlöst på Netgearen, grön lampa etc.) men iTunes hittar inte enheterna. Jag har två Airport express som funkar perfekt både med min airport extreme och med en dlink 655 (tror jag den heter).

 

Min slutsats är att Netgear CG3100 är den buggigaste produkten någonsin. Jag överväger att ringa comhem och be att få tillbaka mitt Motorola 50 MBit-modem. Med det funkade allt helt perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilken setup!

 

Ja ifall du har gått in på djupet så mycket så kanske det inte finns något annat att göra än att helt enkelt skaffa ett annat modem/router. Men genom comhem lär man väl knappast få det :(

 

men jag ska iallaf ringa och testa någon dag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macjoey: Nej, man har ju inga andra modem att välja på så det blir nog svårt. :)

 

Jag har felsökt lite till om vad som är problemet med Netgear CG3100 vad gäller Airtunes. Den verkar inte kunna routa Bonjour (mDNSResponder på port 5353) mellan WLAN-interface och LAN-interface. Så länge man håller sig på enbart LAN eller enbart WLAN så funkar Bonjour. Detta problem ger följande resultat:

Jag har två airport express som jag med annan router (testat med Airport Extreme och DLink DIR655) kan spela upp musik på från itunes via WLAN från dator som är på LAN. Detta funkar inte med Netgear. Mina nätverksskrivare (HP LJ 2600n och Lexmark X4850) funkar inte på WLAN (båda är inkopplade på LAN men ej tillgängliga från WLAN).

 

Setup enligt följande för bonjourskrivare. När jag kopplar in min Macbook på LAN så syns mina skrivare som Bonjour när jag väljer lägg till skrivare. Om jag pluggar ur LAN och kör på WLAN så finns det inga Bonjour-skrivare tillgängliga för installation.

 

Setup enligt följande för Airtunes. Jag konfar mina Airport express att ansluta till det trådlösa nätet och att de ska finnas tillgängliga för uppspelning av musik via WLAN. (NB Airport Express är rätt konfad och ansluten till WLAN). När jag öppnar iTunes på min iMac 27" som är ansluten via LAN så finns Airport Express inte tillgänglig (fjärrhögtalare). När jag sedan kopplar ur LAN på min iMac och kopplar in den på WLAN så finns Airport Express där.

 

Jag kör Mac OSX Snow Leopard på samtliga datorer. Jag har testat att slå av IPV6 för att se om det har med routing av IPV6 över de två interfacen (LAN <-> WLAN) i netgear som ställer till problem, dock utan framgång. Jag ska fortsätta med de testerna idag. Dessa problem påverkar alla tjänster/hårdvaror som använder Bonjour, dvs skrivare, airtunes, ichat etc.

 

Utan att veta exakt vad som orsakar problemet så tror jag att Netgear CG3100 har en bugg i routingen av Bonjour multicast från WLAN -> LAN och tvärtom.

 

Är det någon annan som har samma problem?

 

NB: Min slutsats är att Netgear CG3100 är den buggigaste produkten någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macjoey: Nej, man har ju inga andra modem att välja på så det blir nog svårt. :)

 

Jag har felsökt lite till om vad som är problemet med Netgear CG3100 vad gäller Airtunes. Den verkar inte kunna routa Bonjour (mDNSResponder på port 5353) mellan WLAN-interface och LAN-interface. Så länge man håller sig på enbart LAN eller enbart WLAN så funkar Bonjour. Detta problem ger följande resultat:

Jag har två airport express som jag med annan router (testat med Airport Extreme och DLink DIR655) kan spela upp musik på från itunes via WLAN från dator som är på LAN. Detta funkar inte med Netgear. Mina nätverksskrivare (HP LJ 2600n och Lexmark X4850) funkar inte på WLAN (båda är inkopplade på LAN men ej tillgängliga från WLAN).

 

Setup enligt följande för bonjourskrivare. När jag kopplar in min Macbook på LAN så syns mina skrivare som Bonjour när jag väljer lägg till skrivare. Om jag pluggar ur LAN och kör på WLAN så finns det inga Bonjour-skrivare tillgängliga för installation.

 

Setup enligt följande för Airtunes. Jag konfar mina Airport express att ansluta till det trådlösa nätet och att de ska finnas tillgängliga för uppspelning av musik via WLAN. (NB Airport Express är rätt konfad och ansluten till WLAN). När jag öppnar iTunes på min iMac 27" som är ansluten via LAN så finns Airport Express inte tillgänglig (fjärrhögtalare). När jag sedan kopplar ur LAN på min iMac och kopplar in den på WLAN så finns Airport Express där.

 

Jag kör Mac OSX Snow Leopard på samtliga datorer. Jag har testat att slå av IPV6 för att se om det har med routing av IPV6 över de två interfacen (LAN <-> WLAN) i netgear som ställer till problem, dock utan framgång. Jag ska fortsätta med de testerna idag. Dessa problem påverkar alla tjänster/hårdvaror som använder Bonjour, dvs skrivare, airtunes, ichat etc.

 

Utan att veta exakt vad som orsakar problemet så tror jag att Netgear CG3100 har en bugg i routingen av Bonjour multicast från WLAN -> LAN och tvärtom.

 

Är det någon annan som har samma problem?

 

NB: Min slutsats är att Netgear CG3100 är den buggigaste produkten någonsin.

 

 

Läste detta på 99mac och det funkade för mig.. när det inte funkade som det skulle

99mac

 

 

 

et är inget fel med dns, problemet ligger i att routern har ett floodskydd som får fnatt om man går in på samma sidor för ofta, och detta går självklart att avaktivera.

 

 

 

/Citat:

Ursprungligen postat av ratburst

Hur kan jag stänga av Ip Flood Detection i Negear CG3100 modemet? (Nya dvs..) Hittar inte den inställningen :/.. /Citat

 

/Citat:

Under Content Filtering > Services. /Citat

 

Det är för mig helt obegripligt att en såhär rent ut sagt uselt fungerande service får ligga aktiverad som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...