Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musikvideo!


Fryder

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja prova på att göra en animerad musikvideo till en av mina låtar.

 

Jag blev sjukt inspirerad av

musikvideon.

 

Visserligen är denna killen sjukt duktig på sin grej, men man måste ju starta någonstans. (Jag har alltså aldrig försökt mig på något liknande, om inte det framgick :) ). Men om jag väl har bestämt mig för att lära mig något, så tar jag mig fan på att göra det också!

 

Han skriver att han använder sig av Adobe After Effects och Adobe Premiere. Jag kan gissa mig till att detta är de bästa alternativen om man ska göra sådana här filmer.

 

Problemet är bara, att jag inte riktigt känner för att punga flera tusen för dessa program. Dessutom är jag för feg (eller en godhjärtat människa? You name it!) för att ladda hem.

 

Har ni några erfarenheter kring detta? Finns det andra program som jag skulle kunna använda mig av?

 

En sak som jag tycker är viktig, är att det ska vara relativt lätt att få animationerna i takt (t.ex. när hjärtat springer i takt i refrängen på den låt jag länkade).

 

Mvh Fryder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

 

 

1. Idé (duh!)

2. Teckna storyboard

3. Animatic - tajma ditt storyboard till ljudet, dvs redigera filmen innan du gör den

4. Ljud - gör en lista där du skriver ner speciella "ljudhändelser" (och bildrutenummer) du vill tajma animationen till. hitta en takt - hur många bildrutor det tar mellan taktslagen

5. Till själva animationen skulle du kunna använda Blender vilket är ett 3d-program men fungerar att göra digital cut-out-animation i. Tar du dig förbi den hyfsat höga inlärningströskeln är det ett mycket kompetent program (har själv bara ganska basic kunskaper i det och har bara endast använt det till enklare referens-modeller/animationer hittills) du kan till och med redigera filmen däri.

http://www.blender.org/

 

Annars skulle du kunna göra riktig cut-out-animation med en kamera och klippdockor vilket går snabbare att komma igång med. En vanlig digitalkamera eller videokamera duger fint.

 

Orkar inte skriva mer utförligt för tillfället(sova :nattinatti: ). Fråga på om det är något jag bör förklara mer i detalj.

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...