Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skapa kategorier i Numbers baserat på kvintiler?

goranlin

Recommended Posts

Jag vill skapa kategorier i en tabell med data för länder. För att jämföra grupper av länder vill jag först dela upp de 177 länderna i min tabell i 5 grupper, kvintiler, baserat på en variabel och kunna beräkna medelvärdet för en annan variabel.

Det går att göra detta i ett statistikpaket men jag vill göra det i kalkylblad så att mina studenter kan göra det själva.

Jag har gjort det med pivottabeller i Excel men jag var tvungen att skapa kategorierna manuellt och stoppa in dem som separata kolumner som sen kan användas i pivottabeller. Det fungerar ganska bra men om Numbers kan dela upp länderna i kvintilerna skulle studenterna kunna arbeta mer självständigt med data. Om du vill testa lösningar kan du hämta min tabell på www.goranlindgren.se/appendix.xls

Jag tror att det kanske går att göra i Numbers men jag förstår inte hur. Jag är tacksam för alla förslag!

• 2 weeks later...

Prova att använda =PERCENTILE(G3:G150; 0,25) osv i Numbers. Det står fel i hjälpen om funktion så du måste använda dig av semikolon och komma istället för komma och punkt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...