Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Preskriptionstiden för mord avskaffat


snowreeler

Rekommendera Poster

Självklart bra. Varför skulle man komma undan med ett brott som de bevisligen kan fälla en för bara för att en viss tid passerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt självklart och efterlängtat.

Men hade förmodligen inte hänt om inte en statsminister gått och blivit skjuten för snart 25 år sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom då preskriptionstiden anser jag att förövare som fällts för t.ex. bankrån av stora summor ej skall släppas fria förrän rånbytet lämnats tillbaka. Någonting är fel när man efter några års inlåsning kan komma ut som multimiljonär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom då preskriptionstiden anser jag att förövare som fällts för t.ex. bankrån av stora summor ej skall släppas fria förrän rånbytet lämnats tillbaka. Någonting är fel när man efter några års inlåsning kan komma ut som multimiljonär.

Har du hört talas om någon som kommit ut ur fängelse som multimiljonär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hört talas om någon som kommit ut ur fängelse som multimiljonär?

 

Javisst, förövarna blir fällda, de som man fått tag i. Rånbytet är gömt och ej återfunnet men finns därute när strafftiden är avverkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, förövarna blir fällda, de som man fått tag i. Rånbytet är gömt och ej återfunnet men finns därute när strafftiden är avverkad.

Någon speciell du tänker på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon speciell du tänker på?

 

Nja, det har varit flera fall genom åren där man fått fatt och dömt förövarna, men där bytet aldrig återfunnits.

Jag har retat upp mig på varje gång på att man efter några år kan komma ut och sen håva hem bytet.

Men jag har inte retat upp mig tillräckligt för att notera namn etc.

 

Har för mig att man t.ex. för helikopterrånet bara funnit en bråkdel av bytet.

 

Och inte nog med det, hittar man något som liknar bytet måste rättsväsendet också kunna visa att det är de rätta pengarna man hittat som verkligen härrör från brottet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Synd bara, som Boström också sa, att t ex mordet på Catrin da Costa hann preskriberas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Nja... Vittnesmål och minnen blir väldigt vaga och knappast tillförlitliga efter 25 år, ibland kanske direkt felaktiga. Det finns en uppenbar risk att rättssäkerheten hotas. Å andra sidan kan man med hjälp av DNA-teknik säkerställa bevis som kan hjälpa till att lösa fall och ställa gärningsmän till svars även efter lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, förövarna blir fällda, de som man fått tag i. Rånbytet är gömt och ej återfunnet men finns därute när strafftiden är avverkad.

Men sedan så sitter de med miljonskulder till kronofogden resen av livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!! Kan man hoppas att min dotters mördare kan bli fast om det hittas nya bevis.

http://web.telia.com/~u48502983/

 

Med vänlig hälsning

Olli

Såg hennes namn i Efterlyst igår, i en musikvideo av Kent. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...