Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konvertera PMS till CMYK?


Woggi

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

har en blå PMS färg som jag vill konvertera om i Photoshop till en CMYK blå.. Någon som har tips hur jag kan göra?

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken färgprofil ska du använda? (Hör med tryckeriet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på någon av färgrutorna i verktygspaletten

klicka sen på "color libraries/färgbibliotek" och välj din PMS

Klicka sen på "picker" (vet inte vad den heter på svenska) och du får upp din PMS översatt till RGB, HSB, LAB, CMYK och HEX

 

00000003.png

 

00000004.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

...och klickar du på färgrutan under varningstriangeln får du närmast liggande tryckbara nyans enligt den CMYK-profil du arbetar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahh super, tusen tack för svaret.. så enligt min konvertering blir tex PMS blå 287, konverterad till cmyk C91 M75 Y14 K2 ?

 

Kan det stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahh super, tusen tack för svaret.. så enligt min konvertering blir tex PMS blå 287, konverterad till cmyk C91 M75 Y14 K2 ?

 

Kan det stämma?

 

Då är din Pantone en Solid uncoated 287 U, är det en "Pantone Solid Coated 287 C" så blir den C100 M84 Y19 K10

Dom skiljer sig just för att bestruket/obestruket papper beter sig lite olika vid tryck, och genom anpassade PMS profiler för olika papperstyper så ska det ändå se ut att vara samma färg i trycksaken i slutändan.

 

Dock kan det skilja rätt mycket på skärmen mellan de olika PMS profilerna, därför brukar man få färger för RGB, CMYK och olika PMS'er för olika papperstyper så att t.ex. en företagslogga alltid visas med rätt färg.

 

Så frågan är om din 287U verkligen är den blå som ska översättas till CMYK...

... det är knepigt med färgprofiler :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är en klar fördel att ha en karta ifrån Pantone, där står även cmyk-koden samt att du ser hur den ser ut tryckt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahh super, tusen tack för svaret.. så enligt min konvertering blir tex PMS blå 287, konverterad till cmyk C91 M75 Y14 K2 ?

 

Kan det stämma?

Enligt min färgsticka med Solid - Process från Pantone så är CMYK-blandningen för PMS 287: C100 M69 Y0 K11,5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

ahh super, tusen tack för svaret.. så enligt min konvertering blir tex PMS blå 287, konverterad till cmyk C91 M75 Y14 K2 ?

 

Kan det stämma?

 

De värden du får beror på vilken CMYK ICC-profil du har som din Photoshop jobbar med när du gör konverteringen. Man kan säga att de värden du fick stämmer med din inställning.

 

En PMS-färg har inget specifikt motsvarande CMYK-värde, allt beror på hur det ska tryckas och på vilken papperskvalitet. Du kan få tusen olika CMYK-bladningar för en PMS-färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...