Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Linux på iMac


otto.klahr

Rekommendera Poster

Hej! Jag har beställde en iMac 27 tum igår. Jag funderar på att köra någon stor linux distro(ex. Debian) på den. Nu undrar jag om någon vet hur pass kompatibel datorn är för detta. Till exempel på Mac book pro är det en vetenskap i sig att få igång ljud och wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något om just iMac 27" så skulle jag ändå gissa på att det finns problem med en helt ny modell av iMac tillsammans med Linux-distributioner - det krävs ju att utvecklarna har tillgång till datorn innan de kan utveckla drivrutinerna - och hårdvarutillverkarna brukar ju generellt vara måttligt intresserade av att utveckla till Open Source...

 

Och open source utvecklare brukar vara väldigt duktiga på att reverse enginera hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har beställde en iMac 27 tum igår. Jag funderar på att köra någon stor linux distro(ex. Debian) på den. Nu undrar jag om någon vet hur pass kompatibel datorn är för detta. Till exempel på Mac book pro är det en vetenskap i sig att få igång ljud och wifi.

 

När du pratar om Macbook Pro, så är det inga problem med WiFi, om du kör debian, eller linknande Ubuntu, Linux Mint så funkar det direkt(Även ljudet funkade för mig på Live-CD). MEN ljudet funkar också direkt efter installationen, i de senaste ALSA uppdateringarna som kom för HD ljuds-drivarna som Macbook Pron använder så funkar bara ljudet som standard genom ljudutgången. Genom att det är HD ljuds-drivar så i ALSA-mixern så kan man välja mellan 2 kanalig och 4 kanaligt ljud. För mig var det förinställt på att många mixer-eneheter var inställt på "Mute" (0). Så det var bara att ta bort Mute på "Speaker". Därefter om jag ville ha ljud ur högtalarna på min macbook pro så var jag tvungen att ställa in på 4 kanaligt ljud, men det låter riktigt uselt, ingen bas alls. Låter som om ALSA trodde att genom att ja satte på 4 kanaligt ljud så trodde ALSA att mina högtalare på datorn var 2 diskanter. Men det är en bugg som förhoppningsvis blir fixad snart.

 

Men för dig som använder iMac har i kanske ett par andra högtalare inkloppade? Isåfall borde det inte vara några problem. För det är inga andra problem som har upstått för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...