Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lämnade in trasig MBP hos MediaMarkt


sharkbait

Rekommendera Poster

Den 23/1 lämnade jag in min MBP för service pga utav att trackpaden hade slutat att klicka. Alltså när man trycker ned pekfingret på trackpaden så skall det klicka till!

 

Jag är EXTREMT rädda om min MBP. Jag har skydd till den och den har inte en ena repa på sig.

 

Idag ringde de från MediaMarkt och påstår att trackpaden är det full med cola därav fungerar inte den!

1. Rengörning 3100kr

2. Få tillbaka den icke lagad 1100kr. Skall det kosta 1100kr för att skruva bort locket i botten?????

3. Skrota den!

 

När de sade så blev jag chockad. Till och börja med så dricker jag inte cola!!! För det andra så kommer inte mat eller dryck inärheten utav min MBP som kostade över 20,000kr!!!

 

Hur kan de fastställa att det är cola?

Hur kan det enbart vara trackpaden som har slutat att funger och inte något annan hårdvara i datorn?

 

Jag VET att det inte har spillts någon cola över min MBP. Känns som att man är totalt körd när man lämnar in sin dator för garanti/service för de kan komma på vad som helst!!

 

 

Vad skall man göra?

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 206
  • Created
  • Senaste svar

Skriv vad du skrivit här: Att du är rädd om den, inte dricker cola och att mat & dryck inte kommer i närheten av datorn.

 

Be att få bevis för att det är cola, eller så ska de laga den gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli knepigt att bevisa att du inte spillt colan. (Inga barn i familjen eller kompisar?) Dock tycker jag absolut att du skall hävda sanningen mot Media Markt. Går det inte alls kanske du har allrisk i hemförsäkringen och kan få ut reparation därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag lämnade in datorn så fanns det inga synliga fel enligt killen på Media Markt. Så OM det är cola i trackpaden så lär det väl vara en hel del för att få den att sluta att fungera. Inga spår utav cola i ramen runt om trackpaden. Borde inte cola runnit ut i övriga delar i datorn? Tangentbordet fungerar felfritt.

 

Jag är själv i mitt boende och jag dricker inte cola. Har jag lånat ut den så är det för 5 min som jag själv har haft "kolla" på datorn!

 

 

Spelar ingen roll vad man lämnar in en dator för. Det känns att servicestället kan säga att det är vilket fel som helst för man har ingen möjlighet att motbevisa dem.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att öppna datorn och kolla själv?

 

"Idag ringde de från MediaMarkt och påstår att trackpaden är det full med cola därav fungerar inte den!

1. Rengörning 3100kr

2. Få tillbaka den icke lagad 1100kr. Skall det kosta 1100kr för att skruva bort locket i botten?????

3. Skrota den!"

 

 

Alltså den är på servicestället just nu!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag spillt cola över min MBP så hade jag själv klart sagt att jag hade gjort det och betalat för mitt misstag!

Men nu har jag/någon annan verkligen inte gjort det och det känns verkligen som att de hittar på att det skall vara cola!

 

Det lär inte krävas 1,2 eller 5 droppar med cola för att få hela trackpaden att kleta ihop och klick-funktionen slutar att fungera. Känns mera som trackpaden har badat i cola för att det skall ske men då lär väl andra delar i datorn får samma problem?!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli knepigt att bevisa att du inte spillt colan. (Inga barn i familjen eller kompisar?) Dock tycker jag absolut att du skall hävda sanningen mot Media Markt. Går det inte alls kanske du har allrisk i hemförsäkringen och kan få ut reparation därifrån?

 

Tar hemförsäkringen med allrisk reparation utav en dator som de påstar har spillt cola på?!!?

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte elektronikbranschens försäkringar på datorn? De borde väl täcka även om det är fulla datorn med Cola!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte elektronikbranschens försäkringar på datorn? De borde väl täcka även om det är fulla datorn med Cola!

 

 

Enda försäkring är hemförsäkringen som jag har! Självrisk på 1200kr.

 

 

Känns ändå fel att ytnyttja en försäkring när jag själv vet att det inte har spillts någon cola på datorn. Kan inte heller motbevisa dem för jag har inte öppnat datorn själv. För då försvinner väl själva garantin på datorn om de kommer på att man har varit där och pillat själv.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter lite illa till så jag råder dig att ta kontakt med din konsumentvägledare i kommunen och driv det med hjälp. Ju fortare desto bättre så förstår MM KANSKE att du menar allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter lite illa till så jag råder dig att ta kontakt med din konsumentvägledare i kommunen och driv det med hjälp. Ju fortare desto bättre så förstår MM KANSKE att du menar allvar.

 

 

Problemet är att gå den vägen är att det tar väldigt lång tid innan det händer ngt!

 

MM säger att de inte kan hjälpa för det är servicestället som utför service/garanti jobben!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att gå den vägen är att det tar väldigt lång tid innan det händer ngt!

 

MM säger att de inte kan hjälpa för det är servicestället som utför service/garanti jobben!

 

 

Mvh

 

Enlig konsumentlagen är det den du handlar av som är ansvarig och som du vänder dig till. Det är ju praktiskt att skjuta över ansvaret på någon annan........ men det blir snårigt att reda ut. Ring konsumentvägledaren och prata med denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enlig konsumentlagen är det den du handlar av som är ansvarig och som du vänder dig till. Det är ju praktiskt att skjuta över ansvaret på någon annan........ men det blir snårigt att reda ut. Ring konsumentvägledaren och prata med denne.

 

Ja, jag vet att det är deras ansvar men de slår ut med armarna och säger att det är servicställets ansvar. Sedan får man prata med en chef som inte förstår bättre den heller. Jag har varit med om detta problem tidigare att de skyller ifrån sig.

 

Men visst kan slå KV en pling..

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i fortsättningen så lämna aldrig in datorn på MM, elgiganten med mera. Lämna den alltid hos en apple premium reseller, de är mycket seriösare!

 

hur gammal är datorn? för om den är mindre än 1 år så måste MM bevisa att du gjort fel vilket de hävdar att de har u, begär då att få se bevisen och hur de kan vara säkra på cola, har du lämnat prov till labb eller?

 

hoppas du kan stå på dig i detta nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gammal är datorn? för om den är mindre än 1 år så måste MM bevisa att du gjort fel vilket de hävdar att de har u, begär då att få se bevisen och hur de kan vara säkra på cola, har du lämnat prov till labb eller?

 

hoppas du kan stå på dig i detta nu

 

Nu blandar du begrepp. Garanti har inget med cola i tangentbordet att göra. Garanti är ett åtagende som tillverkaren ger för att skydda konsumenten mot fabrikationsfel. Cola i tangentbordet är en försäkringssak som en hemförsäkring med allrisk kan ersätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i fortsättningen så lämna aldrig in datorn på MM, elgiganten med mera. Lämna den alltid hos en apple premium reseller, de är mycket seriösare!

 

hur gammal är datorn? för om den är mindre än 1 år så måste MM bevisa att du gjort fel vilket de hävdar att de har u, begär då att få se bevisen och hur de kan vara säkra på cola, har du lämnat prov till labb eller?

 

hoppas du kan stå på dig i detta nu

 

Visst kan jag ta den vägen men då känns det som att det kommer att ta evigheter innan och om man får tillbaka datorn!

Datorn inhandlades 2009-07-24. För att lämna in datorn till apple premium reseller måste man väl ha Apple Care?

 

 

Är du säker på att servicestället rotar i rätt MBP. Be dem ange serienumret på din MBP.

 

 

Skall höra med dem!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blandar du begrepp. Garanti har inget med cola i tangentbordet att göra. Garanti är ett åtagende som tillverkaren ger för att skydda konsumenten mot fabrikationsfel. Cola i tangentbordet är en försäkringssak som en hemförsäkring med allrisk kan ersätta.

Nja, enligt trådskaparen är det inte cola och därmed är det en garantifråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
"Idag ringde de från MediaMarkt och påstår att trackpaden är det full med cola därav fungerar inte den!

1. Rengörning 3100kr

2. Få tillbaka den icke lagad 1100kr. Skall det kosta 1100kr för att skruva bort locket i botten?????

3. Skrota den!"

 

 

Alltså den är på servicestället just nu!

 

Mvh

Ah, läste nog lite slarvigt! :sorry:

Men det är ju som alla säger, du får be de bevisa att det finns cola i trackpaden.

Alternativt så bevisar du hur cola inte enbart skulle påverka klick-funktionen i trackpaden.

Men borde inte garantin täcka kostnaden för felsökning? :fundersam:

 

Tar hemförsäkringen med allrisk reparation utav en dator som de påstar har spillt cola på?!!?

 

Mvh

Drulleförsäkring täcker i princip allt. Det varierar väl troligen aningen mellan olika produkter, och försäkringsbolag, men du kan i princip slå sönder datorn med flit och få den lagad/utbytt...

 

Ja, jag vet att det är deras ansvar men de slår ut med armarna och säger att det är servicställets ansvar. Sedan får man prata med en chef som inte förstår bättre den heller. Jag har varit med om detta problem tidigare att de skyller ifrån sig.

 

Men visst kan slå KV en pling..

 

 

Mvh

Kan du inte ta kontakt med serviceverkstaden med en gång då? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är svaret från servicestället!

 

Reparationsrapport verkstad: Det är cola spillt i musplattan. Musplattan måste bytas och datorn rengöras.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är svaret från servicestället!

 

Reparationsrapport verkstad: Det är cola spillt i musplattan. Musplattan måste bytas och datorn rengöras.

 

 

Mvh

Som redan påpekats: Be dem läsa serienumret på den Macen med "cola" så att det stämmer med numret på ditt kvitto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan påpekats: Be dem läsa serienumret på den Macen med "cola" så att det stämmer med numret på ditt kvitto.

 

Serienumret stämmer överens. . . .

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serienumret stämmer överens. . . .

 

 

Mvh

Men läser de på datorn och inte på de papper som följer med datorn?

 

Be att få en bild på "colan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drulleförsäkring täcker i princip allt. Det varierar väl troligen aningen mellan olika produkter, och försäkringsbolag, men du kan i princip slå sönder datorn med flit och få den lagad/utbytt...

 

Drulle är det populära uttrycket på hemförsäkringens ansvarsdel som betalar det du skadar någon annan. Allrisk betalar det du har sönder som är ditt. Minus självrisk och avskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...