Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den oändliga meningslösa meningslösheten...


Semmelman

Rekommendera Poster

Såg ett teveprogram ikväll, om ca 5 miljarder år eller nåt så kommer jorden uppslukas av solen som blivit en röd jättesol eller nåt. Ifall mänskligheten hunnit bygga ett rymdskepp och förlyttat sig till nån annan lämpligare planet så kommer om några ytterligare år våran galax krocka med Andromedagalaxen, och att vi då hunnit förflytta vår verksamhet till någon annan galax som inte är i krocktagen, den chansen är troligen helt obefintlig. Så allt vi vet som varit och kommer bli i miljarder kommande år kommer bara slukas i svarta hål till slut, till vilken nytta då?

Är inte det rätt så meningslöst så säg?

 

Så, hur ska man gå vidare från det här då?

Som jag ser det finns två alternativ, lägga sig ner och dö av all meningslöshet, eller göra nåt meningsfullt för en själv. För vad är det för mening att leva om man lever som om man var död? Så varför inte satsa lite på sig själv och släng droger och skit och idioter åt helvete och lev så som man vill leva, eller alla fall så gott det går.

Eller vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett teveprogram ikväll, om ca 5 miljarder år eller nåt så kommer jorden uppslukas av solen som blivit en röd jättesol eller nåt. Ifall mänskligheten hunnit bygga ett rymdskepp och förlyttat sig till nån annan lämpligare planet så kommer om några ytterligare år våran galax krocka med Andromedagalaxen, och att vi då hunnit förflytta vår verksamhet till någon annan galax som inte är i krocktagen, den chansen är troligen helt obefintlig. Så allt vi vet som varit och kommer bli i miljarder kommande år kommer bara slukas i svarta hål till slut, till vilken nytta då?

Är inte det rätt så meningslöst så säg?

 

Så, hur ska man gå vidare från det här då?

Som jag ser det finns två alternativ, lägga sig ner och dö av all meningslöshet, eller göra nåt meningsfullt för en själv. För vad är det för mening att leva om man lever som om man var död? Så varför inte satsa lite på sig själv och släng droger och skit och idioter åt helvete och lev så som man vill leva, eller alla fall så gott det går.

Eller vad säger ni?

Hehe nu ska vi vara optimistiska, det är ju inte imorgon solen blir en röd dvärg :) Jag är nog ganska övertygad om att vi kommer att lämna denna planet inom 5 miljarder år, av egen kraft eller med hjälp av aliens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett teveprogram ikväll, om ca 5 miljarder år eller nåt så kommer jorden uppslukas av solen som blivit en röd jättesol eller nåt. Ifall mänskligheten hunnit bygga ett rymdskepp och förlyttat sig till nån annan lämpligare planet så kommer om några ytterligare år våran galax krocka med Andromedagalaxen, och att vi då hunnit förflytta vår verksamhet till någon annan galax som inte är i krocktagen, den chansen är troligen helt obefintlig. Så allt vi vet som varit och kommer bli i miljarder kommande år kommer bara slukas i svarta hål till slut, till vilken nytta då?

Är inte det rätt så meningslöst så säg?

 

Inte ens SMHI prickar rätt i sina prognoser....... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner jag sätta på kaffet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe nu ska vi vara optimistiska, det är ju inte imorgon solen blir en röd dvärg :) Jag är nog ganska övertygad om att vi kommer att lämna denna planet inom 5 miljarder år, av egen kraft eller med hjälp av aliens

Men hinner vi lämna galaxen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner jag sätta på kaffet?

 

Du hinner nog bryta malm, smälta stålet och tillverka både spis och kaffekanna. :hihihi::crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så varför inte satsa lite på sig själv och släng droger och skit och idioter åt helvete och lev så som man vill leva, eller alla fall så gott det går.

Det gör jag redan, så gott det går. Gör inte du det också Jochum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pendlar mellan att göra det så gott det går till att lägga mig ner och fundera på om jag vill önska mig död, men jag kommer inte längre än så i tankebanorna. Däremot har jag insett nu med ökad ålder och erfarenhet av förlorade vänner/familj att jag kommer att dö, så jag räds inte det längre. Dock längtar jag inte dit i förtid. Oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Såg ett teveprogram ikväll, om ca 5 miljarder år eller nåt så kommer jorden uppslukas av solen som blivit en röd jättesol eller nåt. Ifall mänskligheten hunnit bygga ett rymdskepp och förlyttat sig till nån annan lämpligare planet så kommer om några ytterligare år våran galax krocka med Andromedagalaxen, och att vi då hunnit förflytta vår verksamhet till någon annan galax som inte är i krocktagen, den chansen är troligen helt obefintlig. Så allt vi vet som varit och kommer bli i miljarder kommande år kommer bara slukas i svarta hål till slut, till vilken nytta då?

Är inte det rätt så meningslöst så säg?

Å andra sidan kommer du ha dött långt innan dess, så det där spelar väl egentligen ingen större roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du går omkring som en levande planet med 5 x 10^30 st bakterier av olika slag och de omsätts i ganska högt tempo så kan man undra över, hur en packmatadorbakterie i tarmen upplever sitt tidsperspektiv i tillvaron.

 

Det borde väl gå att hitta ett maskhål att smita igenom, inom fem miljarder år eller så får man finna sig i att leva i en komprimerad tillvaro, tills hålet börjar läcka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kommer du ha dött långt innan dess, så det där spelar väl egentligen ingen större roll?

Jo det gör ju det, i fråga om allt är meningslöst.

 

Varför skaffar folk sig barn för? Enbart för att bli omhändertagna på ålderns höst, eller för att de ska fortleva efter mammapappa dött? Förmodligen både och. Kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du går omkring som en levande planet med 5 x 10^30 st bakterier av olika slag och de omsätts i ganska högt tempo så kan man undra över, hur en packmatadorbakterie i tarmen upplever sitt tidsperspektiv i tillvaron.

 

Det borde väl gå att hitta ett maskhål att smita igenom, inom fem miljarder år eller så får man finna sig i att leva i en komprimerad tillvaro, tills hålet börjar läcka igen.

:D

Jag tror förstås packmatadorbakterien har lite mindre hjärna än vi.

 

Men kanske vi kan hittat ett sätt att hoppa till en annan dimension...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för min del helt övertygad om att mänskligheten inte varar i fem miljarder år. Jag skulle tro att några miljoner år är absolut maximum. Vad som tar kål på oss vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett teveprogram ikväll, om ca 5 miljarder år eller nåt så kommer jorden uppslukas av solen som blivit en röd jättesol eller nåt. Ifall mänskligheten hunnit bygga ett rymdskepp och förlyttat sig till nån annan lämpligare planet så kommer om några ytterligare år våran galax krocka med Andromedagalaxen, och att vi då hunnit förflytta vår verksamhet till någon annan galax som inte är i krocktagen, den chansen är troligen helt obefintlig. Så allt vi vet som varit och kommer bli i miljarder kommande år kommer bara slukas i svarta hål till slut, till vilken nytta då?

Är inte det rätt så meningslöst så säg?

 

Så, hur ska man gå vidare från det här då?

Som jag ser det finns två alternativ, lägga sig ner och dö av all meningslöshet, eller göra nåt meningsfullt för en själv. För vad är det för mening att leva om man lever som om man var död? Så varför inte satsa lite på sig själv och släng droger och skit och idioter åt helvete och lev så som man vill leva, eller alla fall så gott det går.

Eller vad säger ni?

5 miljarder år plus "några ytterligare år", snackar vi 5000000010 år eller 7500000000 år ungefär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett teveprogram ikväll, om ca 5 miljarder år eller nåt så kommer jorden uppslukas av solen som blivit en röd jättesol eller nåt. Ifall mänskligheten hunnit bygga ett rymdskepp och förlyttat sig till nån annan lämpligare planet så kommer om några ytterligare år våran galax krocka med Andromedagalaxen, och att vi då hunnit förflytta vår verksamhet till någon annan galax som inte är i krocktagen, den chansen är troligen helt obefintlig. Så allt vi vet som varit och kommer bli i miljarder kommande år kommer bara slukas i svarta hål till slut, till vilken nytta då?

Är inte det rätt så meningslöst så säg?

 

Så, hur ska man gå vidare från det här då?

Som jag ser det finns två alternativ, lägga sig ner och dö av all meningslöshet, eller göra nåt meningsfullt för en själv. För vad är det för mening att leva om man lever som om man var död? Så varför inte satsa lite på sig själv och släng droger och skit och idioter åt helvete och lev så som man vill leva, eller alla fall så gott det går.

Eller vad säger ni?

Helvete... som om inte jag hade nog med problem :( Ibland hopar dom sig snabbare än man hinner lösa dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 miljarder år plus "några ytterligare år", snackar vi 5000000010 år eller 7500000000 år ungefär?

Därför jag var lite vag på just den punkten för jag kom inte ihåg. Men spelar tiden nån roll för om allt löses upp i ett svart hål till slut blir det väl lika meningslöst om än det sker en eller två miljarder år tidigare eller senare? Eller blir det inte ännu meningslösare ju längre tid egentligen, t ex om pajen går åt helvete som jag spenderat en hel dag på känns ju meningslösare än om mikropajen jag ägnat fem minuter åt bränns upp...

 

Lite därför jag försöker göra nåt sorts avstamp utifrån denna troliga meningslöshet för å se om man kan komma på nåt som kan hjälpa en i det dagliga lunket. Alltså nästan alla om inte alla religioner har ju tröstat oss med att vi kommer vidare på nåt sätt så allt inte är så infernaliskt meningslöst, men om nu man inte tror på det så vad har man då, då måste man ju hitta nån ny drivkraft. Kanske att själva meningslösheten kan vridas till nåt bra som kan utnyttjas. ...Spånar bara, om det inte märkts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kanske vi kan hittat ett sätt att hoppa till en annan dimension...

Det finns ju historier om hur andra kulturer besöker jorden, t ex påstådda avbildade rymdfarare på mayaindianska monument och avbildningar och våra s k Ufo:s... det skulle ju kunna va så att alla såna här "besök" egentligen är framtida människor som hoppar tillbaka i tiden för att överleva innan galaxerna kolliderar t ex. På så sätt skulle vi ju aldrig dö ut, utan bara leva om och om igen. Fast, det känns väl nästan lika meningslöst det. Fanns en underhållande film i detta tema, ett rymdskepp som kraschat som de undersökte, på papperskorgen stod det skräp el papperskorg på engelska... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man bakåt i vår historia, så verkar det som om människorna inte lär

av sina misstag – vi bara fortsätter i samma spår, även om vi gör nya upp-

täckter i olika sammanhang.

 

Risken är nog stor, att detta mänskliga system kommer att tillintetgöra sig

själva, fortare än vi anar, om inte någon annan händer.

 

Annars så är det ingen ide att oroa sig för att solen skall äta upp oss, för man

vet ju inte om man vaknar upp till en ny dag i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mänskligheten har garanterat förintat sig själv, alternativt blivit förintade långt innan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningsfullt så länge jag tycker det är meningsfullt.

 

Ett exempel:

Jag tycker det är kul och meningsfullt att skriva inlägg i Macworld forum. Allstå är det meningsfullt, för mig. Min fru däremot tycket det är töntigt och meningslöst. Men det räcker att jag tycker det är meningsfullt. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...