Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vet ni hur mycket snö erat tak håller för?


Semmelman

Ja vet ni det?  

20 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja vet ni det?

    • Ja
      1
    • Nej
      19


Rekommendera Poster

Just det, pratade med en gammal dam idag som skulle till försäkringsbolaget för å snacka om hur hon skulle göra med all snö på sitt villatak. Det märkliga var att ingen i hennes villakvarter med alla liknande hus visste det heller, var gränsen går för hur mycket snö deras tak håller för alltså. För de som byggde husen är ju döda eller flyttat. Och så hade hon ringt kommunen för de måste väl ha nån expert el nåt men nja de visste inte heller. Har ju i dagarna sett många som skottar snö från taken, oftare från platta affärstak å liknande. Så vem vet såna saker undrar jag? Fast jag behöver inte undra för jag bor i flerfamiljshus, men jag är ju så förbålt nyfiken... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Har ett gammalt hus från 1936 och då dimensionerade man tillräckligt. Ger en länk till en snölastberäkning

Snölast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var rolig Axelman, jag förstod allt precis. Det gör säkert alla villaägare oxå. :D

 

Bra! Förklara då för mig för jag förstod ingenting. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte det var speciellt konstigt.

Å andra sidan läser jag hållfasthetslära på universitetsnivå just nu :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Förklara då för mig för jag förstod ingenting. :totaltgalen:

Då förklarar jag: TA SKYDD!!!

(eller upp å skotta)

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett gammalt hus från 1936 och då dimensionerade man tillräckligt.

Samma här, exakt på året faktiskt. Är inte orolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i källaren. Jag är ganska immun mot detta. Enda problemet skulle väl vara om jag blir insnöad. Då kan det bli krångligt. Men det är väl ingen risk i Göteborg. Eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i källaren. Jag är ganska immun mot detta. Enda problemet skulle väl vara om jag blir insnöad. Då kan det bli krångligt. Men det är väl ingen risk i Göteborg. Eller...?

För kanske 5 år sedan blev hela Gävle insnöat. Det tog flera dagar att röja bort snön så sta'n funkade hjälpligt igen.

Så du har väl mat och vatten så du klarar dig några dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hittills som svarat ja.

Verkar som inga villor är i farozonen, bara byggnader med större spännvidder:

http://www.nyhetskanalen.se/1.1485490/2010..._for_snomangden

 

Men man kan fråga sig hur de tänkt när de lägger sig så nära gränsen, alltså man kan ju inte veta exakt hur mycket max det kan komma snöa i framtiden... borde ju dimensionera för typ 20% mer last än det mesta man tror nånsin kommer falla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kanske 5 år sedan blev hela Gävle insnöat. Det tog flera dagar att röja bort snön så sta'n funkade hjälpligt igen.

Så du har väl mat och vatten så du klarar dig några dagar?

 

Det var år 1999 eller 2000, osäker på vilket. Jag var där en vecka efter ovädret och upplevelsen var faktiskt makalös. Mer än två meter snö på vissa ställen. Man kunde promenera mitt i gatan eftersom biltrafiken var avstängd och med vallar på kanske 2-3 meter runt vägarna så kändes det som att gå i en tunnel - man såg ingenting av omgivningen. Många bilägare kunde inte använda sina bilar på veckor eftersom bilar var helt försvunna i snön och måste skottas fram varsamt för hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett gammalt hus från 1936 och då dimensionerade man tillräckligt.

Mitt "lilla" hus är från 1860-talet. Jag behöver väl inte vara orolig heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var år 1999 eller 2000, osäker på vilket.

Jisses. Var det så länge sedan? Vad tiden går fort!

 

Faktiskt var det december 1998:

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.301250

(Jag skulle förstås Googlat innan jag postade...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norrmännen har koll på vad snön väger

http://met.no/?module=Articles;action=Arti...licShow;ID=1151

Snø er tungt

 

Alle som har tatt snøskuffa fatt vet det: Snø er tungt!

 

* Nysnø som faller ved temperatur under - 6 °C kan i enkelte tilfeller ha en tyngde på ned mot 20 gram pr. liter.

* Snø som driver i fonner på fjellet kan bli ekstremt tung; kanskje opp mot 400 gram pr. liter snø.

* Ved påsketider er det ikke uvanlig at tettheten på snøen gir en egenvekt på rundt 300 gram pr. liter. Dette betyr at det ligger ca. 300 kg. snø pr. m2 på taket hvis snødybden er 1 meter. Er hyttetaket på rundt 100 m2 betyr det at vekten som ligger på hytta er omlag 30 tonn. Dette tilsvarer vekten av en fullastet betongbil.

* Men: Snøen på hyttetaket blir ikke tyngre når temepraturen stiger fra -5 til +5. Selv om egenvekten går opp, og dermed hvert spadetak blir tyngre, er vannmengden/vekten på taket den samme - kanskje mindre, på grunn av avrenning av smeltevann.

Den som har problem med norskan kan slå upp ordet på Tvärslå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte så svårt att förstå, snötyngden på en hydda motsvarar en fullastad betongbil. Då får man gå ut och skuffa snö. Inget svårt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, pratade med en gammal dam idag som skulle till försäkringsbolaget för å snacka om hur hon skulle göra med all snö på sitt villatak. Det märkliga var att ingen i hennes villakvarter med alla liknande hus visste det heller, var gränsen går för hur mycket snö deras tak håller för alltså. För de som byggde husen är ju döda eller flyttat. Och så hade hon ringt kommunen för de måste väl ha nån expert el nåt men nja de visste inte heller. Har ju i dagarna sett många som skottar snö från taken, oftare från platta affärstak å liknande. Så vem vet såna saker undrar jag? Fast jag behöver inte undra för jag bor i flerfamiljshus, men jag är ju så förbålt nyfiken... :totaltgalen:

 

Om man är nyfiken på hur mycket snö taket tål så finns det väl bara ett sätt att ta reda på det? Om man nu vill veta sanningen i praktiken och inte några muffliga teorier från någon insnöad skäggmupp... :)

 

Själv avstår jag från gärna från besked. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du skottar taket? :)

 

Nja, ja var mer nyfiken på hur folk ska veta var gränsen går, de verkar inte ha nån taksnöupplysningsman på kommunen eller står det i köpepapprena när man köper villa tydligt angivet max snömängd taket håller för? Det är väl sån information som dör med förste ägaren, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror snarare att "informationen dör med siste ägaren". Han som får taket och snön i skallen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du skottar taket? :)

 

Nja, ja var mer nyfiken på hur folk ska veta var gränsen går, de verkar inte ha nån taksnöupplysningsman på kommunen eller står det i köpepapprena när man köper villa tydligt angivet max snömängd taket håller för? Det är väl sån information som dör med förste ägaren, eller?

 

Det finns säkert hållfasthetsberäkningar gjorda för modernare huskonstruktioner. Dock kan du ju inte beräkna hur stort snödjup ett tak håller för eftersom vikt och täthet måste variera nåt otroligt för olika snötyper och förhållanden - det är hur kilo taket tål. En lösning är ju att bygga in en jättelik badrumsvåg under takstolarna med avläsning av den totala vikten på bekväm plats. Alternativt får man skotta ned all snö, väga den och lägga tillbaka den om det inte var någon fara.

 

De som högre upp i tråden känner sig trygga med äldre huskonstruktioner glömmer kanske att små skador på takstolar eller annan bärande konstruktion - tex rötskador vid genomföringar eller andra osynliga läckage - kan förändra hållfastheten rejält för ett gammalt tak. Det som var stabilt 1936 kan vara väldigt instabilt 2010 om fukten fått gnaga på en takstol. Nothing last forever... ;)

 

Och nej, jag har inte skottat taket ännu, trots dryga halvmetern snö. Snön gör ju fantastisk nytta en kall vinter som denna - det är som att få en extra gratis tilläggsisolering när den behövs som mest. Men jag ska upp och titta i helgen och ta ett beslut om det blir skottning eller ej. Växthus och uthus är dock skottade i omgångar redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nothing last forever... ;)

 

Snölast.... kanske.... :borstatanderna:

 

Och nej, jag har inte skottat taket ännu, trots dryga halvmetern snö. Snön gör ju fantastisk nytta en kall vinter som denna - det är som att få en extra gratis tilläggsisolering när den behövs som mest.

 

Det beror ju på. OM du har en enplansvilla lär inte snön göra varken till eller från då vindsvetilationen har full kylförmåga. Har du ett hus med brutet tak av modernare snitt har du luftspalt både under taktegel/plåt och mellan isolering och yttertak. De luftspalterna bryter isoleringsförmågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan intressant fråga är ju om snön blir tyngre när det blir plussgrader. Snön sätter ju sig och blir kompaktare och blir följdaktligen tyngre pga högre densitet. Men drar den åt sig extra fukt och blir extra tung? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan intressant fråga är ju om snön blir tyngre när det blir plussgrader. Snön sätter ju sig och blir kompaktare och blir följdaktligen tyngre pga högre densitet. Men drar den åt sig extra fukt och blir extra tung? :fundersam:

Snön vi fick här var rekordtung just för att det var plusgrader när det snöade sen snön frös snabbt till något betongliknande samtidigt som taken på västkusten tål 150 kg per kvm medan taken i tex Dalarna ska tåla 550 kg per kvm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...