Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta bort bokmärkessymboler i Firefox?


rickard1234

Rekommendera Poster

Det finns flera sätt att göra det på och jag har använt något av dem tidigare, men det kan ha varit i Win-versionen av Firefox eller i en tidigare version än 3.x. I vilket fall får jag ingen av metoderna att fungera nu, men jag passar dem vidare så kan du testa om du har bättre lycka:

 

1) Installera tillägget "Delete Bookmark Icons " i Firefox: http://www.sephiroth-j.de/1/mozilla/

Efter installation (och sen omstart av Firefox) finns alternativet "Ta bort ikoner" eller nåt liknande under en knapp i "Ordna bokmärken"-fönstret. Går att ta bort enstaka eller på hela mappar. Har funkat förr, men idag är alternativet utgråat och går inte att välja - trots att det ska vara kompatibelt med FF 3.6). Men testa om du har bättre lycka.

 

2) Man kan redigera en massa utseendeinställningar genom att redigera filen userChrome.css. I mappen "din_hemmamapp/Bibliotek/Application Support/Firefox/Profiles/NåtProfilnamn/chrome" så ligger en textfil vid namn "userChrome-example.css". Ändra namnet på den till "userChrome.css" och öppna den i en texteditor. Klistra in följande (eller nån av dem):

 

/* Ta bort ikoner i bokmärkesmenyn */
menuitem.bookmark-item > .menu-iconic-left {display: none;}

/* Ta bort mappikonerna i bokmärkesmenyn */
menu.bookmark-item > .menu-iconic-left {display: none;}

Spara ändringarna och starta om Firefox om du hade det öppet. Som sagt får jag det inte att fungera nu (FF 3.6) men tidigare har det fungerat. Berätta gärna om du fick det att lira...

 

 

Annars finns en massa dolda inställningar att mecka med om du skriver in "about:config" i adressfältet på Firefox. Dock hittar jag inte just denna inställning där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inget tillägg...

 

Gå till i URLen och tryck enter:

about:config

 

väl där inne finns det många inställningar man kan göra med firefox, vilket är ljuvligt. så ändrar du värderna på dessa:

 

browser.chrome.favicons till False

browser.chrome.image_icons.max_size till 0

browser.chrome.site_icon till False

 

Men du kommer fortfarande ha kvar dina bokmärkes ikoner på de som redan blitt inlästa. Så för att radera de också gör du så att du går in i "Ordna bokmärken" och väljer att exportera alla bokmärken till en fil. Därefter raderar du alla i firefox. Sen importerar du bokmärkesfilen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite meckigt men jag ska testa i morgon. Tack för tipset, jag återkommer med resultat. :ThumbsUp:

 

Att installera tillägget enligt alternativ 1 är väl inte så meckigt? Typ installera och sen ta bort iconerna... Men som sagt fick jag själv det inte att fungera nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...