Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Handbrake inställning


netmanswe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tittar mycket på film på min iPhone och tänkte dela med mig av ett par tips när jag använder HandBrake för att konvertera filmer.

 

Oavsett källa så börjar jag med att välja iPhone/iPod Touch i preset i Handbrake.

 

I Video fliken kör jag Quality | Average Bitrate (kbps) och 256

 

Därefter väljer jag 2-pass encoding och Turbo first pass.

 

Om vi tar ett Heroes avsnitt på 40-45 minuter blir varje avsnitt ca 115-120 MB stort, ca hälften gentemot standardinställningarna. Du får in rätt många avsnitt även på en iPhone 8GB. I lugna scener är bilden knivskarp, dock kan den bli något blockig i scener med mycket rörelse. Ljudet låter jag vara enligt Handbrakes standardinställningar. Har provat att dra ner detta men kommit fram till att öronen är betydligt känsligare för dåligt ljud än vad ögonen är för försämringar i bildkvalitén. Med dessa inställningarna går det undan ganska bra när man konverterar, även på en 2.0 GHz C2D.

 

Notera att den resulterande filen inte ser speciellt bra ut på datorn, det går att se på men det kan knappast anses vara någon större njutning. På telefonen fungerar det riktigt bra däremot.

 

Om man vill ha bättre bildkvalité i actionscenerna kan man antingen välja att öka bitraten eller välja Constant Quality istället och dra ner den till ca 55%. Filstorleken blir större och det tar lite längre tid att konvertera filmen, men det är ju givetvis som man själv vill.

 

Ett annat tips som jag kan ge är att installera VLC 1.0.2 om du har en 64-bitars kapabel Mac om du rippar DVD. Nyare versioner av VLC kör inte i 64 bitarsläge. Däremot fungerar senaste versionen av Handbrake i 64-bitarsläge men kräver att VLC också kör i 64-bitarsläge om du ska rippa DVD, annars körs alltihop i 32-bitarsläge. Förhoppningsvis är detta bara övergående tills VLC får stöd för 64-bitar igen. 1.0.2 har inte officiellt stöd för Mac OS X 10.6 men jag har hittills inte haft några problem på min maskin.

 

Fördelen med att köra 64 istället för 32? Tja, det påstås gå något fortare. Inget jag har klockat så här långt men det går iaf inte långsammare och så ser det bättre ut i Aktivitetshanteraren :-).

 

Om man vill ha bästa möjliga prestanda när Handbrake konverterar så stäng av allt vad Flash heter. Flash snor lätt mellan 50-100% prestanda av en kärna om du har fel sida öppen i någon webbrowser och då går allt som sirap och fläktarna väser runt 6000 rpm!

 

För att travestera Cicero (tror jag det var) "För övrigt anser jag att Flash skall förstöras"

 

Personligenhar jag lagt in en plug-in i Safari som heter Click to flash. Otroligt med reklam man slipper !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipset! Filerna reduceras till ungefär en tredjedel av originalstorlek och ser fortfarande perfekta ut. Gött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att travestera Cicero (tror jag det var) "För övrigt anser jag att Flash skall förstöras"

 

Nix... :)

 

 

"Cato d:ä" brukade öppna sina senatstal med denna kommentar. I övrigt trevligt skrivet inlägg !

 

Mvh

Rektorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, erkänner att min klassiska skolning kanske inte är helt uppdaterad så jag tackar för denna upplysning av min simpla oskolade själ.

 

För övrigt vill jag tacka för er positiva kritik, sporrar alltid till att skriva mer.

 

Mvh

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt

 

Laddade ner Handbreak igår för att få med några filmer på iPhone till fjällsemestern. Satt då och funderade på hur man ställer in programmet för att minska filerna en aning, och så snubblar man på detta inlägg. Tack ska du ha Lennart.

 

/Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...