Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har problem med behörighet till min MBA


bagsnatcher

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett mysko problem. Som ni ser på bilderna här nedan är det "utgråat" när jag skall förglägga

en genväg till en utility... Som ni också kan se har det gått förut då jag har grön för Remote install

samt blå för Disc Utility. Sista bilden visar hur det ser ut i "mer info" på "Utilities"... Vad kan detta

bero på? Jag har inte gjort några ändringar mig veterligen. Hur fixar ja till detta? :bultandehjarta:

post-48644-1265110730.png

post-48644-1265110746.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som har hänt, men kanske du kan reparera skivbehörighter med programmet Skivverktyg.

 

Annars är lösningen rätt enkel. Klicka på hänglåset i info-rutan och logga in som administratör. Klicka sedan på "+" och lägg till ditt eget konto och ge det sedan behörighet "Läsa och skriva".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär är behörigheterna på alla program i verktygsprogram(Utilities).

post-34265-1265115881_thumb.png

 

Det är "System" som är ägare till filerna.

  • Högerklick på program
  • Visa info
  • Hänglås längst ner.
  • Knappa in lösenord
  • Ändra Everyone till "Läsa och Skriva"
  • Ändra färgläggning
  • Ändra tillbaka till "Bara Läsa" (Om du känner för det)

Det är i alla fall ett sätt att göra det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix Ola. Inget händer efter man reparerat disk..

 

ok så kan jag ju göra Koplimi men det känns som en nödlösning (sorry)

 

undrar varför jag har 2 "system" som ägare? Kan jag deleta en? skall jag deleta en? hmmm...

 

Jag testar och återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte detta.

 

Jag har "read&Write på 2 "system" samt en "admin" och kommer inte in. Jag lägger till "mig själv" samt

gör mig till "ägare" men intet händer. När jag sedan reparerar disk så flyttas allt tillbaka till 2 "system

och em "admin" samt "everybody (bara läs)? hmmm....

 

skall detta kräva en ominstallation av hela SL bara för att jag vill lägga färger på objekt i finder?

 

Ingen som vet vad felet kan vara? det skall inte behövas ändra hit och sedan tillbaka dit tycker jag. Det

skall ju liksom bara fungera (som man är bortskämd med när det gäller Mac :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix Ola. Inget händer efter man reparerat disk..

Du ska inte "Reparera skiva" utan "Reparera skivbehörigheter", men det var kanske det du menade…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som jag skrev sist så är "System" ägare till alla program i verktygsamappen och så är det från DEFAULT. Inget är fel i din installation (Förutom att du kanske har 2 system, men det verkar ju inte störa). Jag installerade SL från skratch för inte så länge sedan och det här är så det är.

 

Och om du nu ska ändra färg på dom så ska du väl ändå inte hålla på att göra det varannan minut. Utan ändra everybody till "read & write" temporärt, sedan ändra färg och byt tillbaka till "Read only".

 

Ska du ta bort en system, så ta bort den som går att ta bort. För mig är system inte möjligt att ta bort.

post-34265-1265245612_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte "Reparera skiva" utan "Reparera skivbehörigheter", men det var kanske det du menade…?

 

Sorry ja det var det jag menade

 

Precis som jag skrev sist så är "System" ägare till alla program i verktygsamappen och så är det från DEFAULT. Inget är fel i din installation (Förutom att du kanske har 2 system, men det verkar ju inte störa). Jag installerade SL från skratch för inte så länge sedan och det här är så det är.

 

Och om du nu ska ändra färg på dom så ska du väl ändå inte hålla på att göra det varannan minut. Utan ändra everybody till "read & write" temporärt, sedan ändra färg och byt tillbaka till "Read only".

 

Ska du ta bort en system, så ta bort den som går att ta bort. För mig är system inte möjligt att ta bort.

post-34265-1265245612_thumb.png

 

A la boneur Koplimi. Det funkar. Men säg mig då varför vissa är spärrade men andra inte är det. Är detta en SL

grej. När jag ändrade till mina färger på 2 av genvägarna så va inget spärrat men nu är dom det. En massa andra

saker i Finder är nu med spärrade. Jag kan ändra som du sa men om jag inte behövde det förr så har ju nåt hänt

eller hur? Någon inställning är ändrad. Något har tagits bort eller lagts till. Varför då? Jag är nyfiken liksom och vet

att det måste gå att ändra så att alla alltid är öppna att lägga in färg på. Det är ju en grundläggande sak som står

i Apples "Lär känna din dator - lektion 1" typ. Om det hade stått att det spärras efter ett par försök eller nåt hade

jag accepterat det. Men så är det inte. Sorry for the rant but I know there is a gravad dog here somewhere....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej

 

Vill bara lägga till här att jag nu vet vad det är som gör det och varför jag dessutom får hela härvan med

"felmeddelanden" (som man kan ignorera) då man försöker reparera behörigheter...

 

Porblemet med att inte kunna färglägga är som det sagts ovan att jag inte har "behörighet" Den har fursvunnit

då jag ändrade namnet på datorn (inte "home nu utan datorn") från "mitt namn - MacBook Air" till annat.

Då försvann Bagsnatcher (me) som admin. Istället står där "system" och "admin" men det finns ingen sån.

När jag lägger till "mitt namn" (me) som behörig (info ändra där nere) och scannar behörigheterna. Det är DÅ

alla fel dyker upp. Inget att bry sig om har jag förstått. Nu kan jag färglägga och allt är coolt. Förutom 400 rader

"felmeddelande" då (lol)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...