Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa spellistot i iTunes?


campokatt@hotmail.com

Rekommendera Poster

campokatt@hotmail.com

Har gjort en spellista som jag ska synka med min iPhone. För att slippa fylla upp iPhonen med en massa onödigt.

Men, när jag drar mappar/skivor från iTunes/music till spellistan så läggs alla låter i en lång lista?? Jag skulle vilja ha en mapp för varje skiva om man säger. Förstår ni hur jag menar? Går detta?

/Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

campokatt@hotmail.com

Alltså, som förtydligande.

Jag vill inte synka hela mitt iTunesbibliotek med iPhonen. Därför tänkte jag göra en spellista med utvalda album att synka med iPhonen. Sedan kan jag bara ändra i spellistan efter tycke o smak vad jag vill lysna på.

Det kanske finns andra sätt att få till detta utan att använda spellistor?

 

Om jag gör en spellista med 500 låtar från olika album. Sorterar iPhonen automatiskt in dom i album då kanske? Då har jag ju igentligen inget problem...

 

/Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spellista är en förteckning över låtar som ska spelas i den ordning som låtarna ligger i spellistan.

En spellista kan inte samla låtar i mappar.

Men, om du drar över dina album till spellistor, så kan du nå albumen i iPhone om du går in på album eller artister i iPhone.

iPhone har många olika sorteringsmöjligheter, precis som iTunes.

Så du kan absolut nå album som album i iPhone även om du inte har mappar i spellistor. Detta därför att iPhone vet vilka låtar som tillhör vilka album. Det ligger i låtarnas information.

Om du går in på en artist i iPhone så kommer iPhone lista album för den artisten och därunder lista låtarna som tillhör de albumen, även om du inte har alla låtar för albumet så kommer ändå iPhone sortera in under Artist - Album - Låt.

 

Det känns något omständligt att ha en lång spellista för 500 låtar.

Det är inte riktigt så spellistor är tänkt att användas. :)

 

Ha olika spellistor för olika typer av musik, det gör det enklare för dig att använda spellistor.

Kanske din egen topplista som en, och sen en partymix och sen en late night listening mix och sen mix för bilen eller tågresan.

 

I iTunes kan du enkelt välja precis vad som ska synkas över, så du behöver inte ens göra spellistor över huvudtaget.

I iTunes kan du markera precis de artister, album, genrer/musikstilar, spellistor och annat material som du vill synka över. Om du vill ha över en viss genre så är det bara att markera den så kommer den över till iPhone och detta utan en spellista... I iPhone kan du välja Artister, Genrer, Spellistor etc. så du hittar materialet som du har synkat över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan även välja "rutnätsvy" i itunes spellista om du vill se låtarna per album/artist och inte som en lång lista, lite OT men bra att veta kanske..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en spellista som jag ska synka med min iPhone. För att slippa fylla upp iPhonen med en massa onödigt.

Men, när jag drar mappar/skivor från iTunes/music till spellistan så läggs alla låter i en lång lista?? Jag skulle vilja ha en mapp för varje skiva om man säger. Förstår ni hur jag menar? Går detta?

/Matte

 

Att du får låtarna i en enda lång lista behöver du inte bry dig om. Det blir inte så i iPhonen.

Du har bara valt fel vy i iTunes. Du kan välja om du vill se låtarna som lista, album, efter artist osv.

 

Men som sagt...när du synkar så blir det rätt i iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

campokatt@hotmail.com

Ok, ja det var ju enkelt. Bytte till rutnät så blir det mer lättöverskådligt. :)

 

Sen undrar jag om man kan komma över problemet att när man importerar ett blandalbum så delas låtarna upp under artist. Vill ju att detta album ska vara blandat och innehålla låtar från olika artister.... Kan man ändra "album taggen" på en låt så att dessa låtar visas under samma album???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels så delas ju låtarna upp under artist, samtidigt som de också hamnar i ett och samma album.

När jag importerar blandat-album så listas låtarna som tillhör det albumet under samma album, även om det är olika artister.

 

Om du listar som album, så ser du album.

Om du listar som artister, ja då kommer låtarna splittas upp på olika artister även fast de tillhör samma album.

Så vill du se dem under samma album, så lista under album.

 

Det finns en tagg på Visa info som du kan ändra till samlingsalbum, då blir det ännu enklare för dig att hitta just dessa blandat-album.

 

Det finns två viktiga fält i sammanhanget: Artist och Albumartist.

Artist = den enskilda låtens artist.

Albumartist = artisten eller gruppen eller samlingens namn för hela albumet.

 

Om det är ett blandatalbum utan någon speciell artist eller grupp eller konstellation som har samlat ihop samlingen så kan man faktiskt ange "various artists" som "albumartist".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två viktiga fält i sammanhanget: Artist och Albumartist.

Artist = den enskilda låtens artist.

Albumartist = artisten eller gruppen eller samlingens namn för hela albumet.

 

Jag har suttit och letat efter liknade iformation men jag hittar inget. Jag skulle vilja spara ett album under ett artistnamn. Låt oss säga att en låt av albumet är tillsammans med artisten X. Jag skulle då vilja kunna gå in under artister och leta efter artisten x för att hitta just den låten.

 

Går detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...