Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD + Mac Pro = ?


Byggarebob

Rekommendera Poster

Finns det några kända fallgropar med att peta in en SSD disk och köra som system disk i en Mac Pro?

 

Jag funderar på en Corsair SSD Performance P128.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största fallgropen är priset, det är inte billigt: när du väl har en så vill du ha fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Ja, det skall ju dock komma 3.5" nu/snart men det har ju egentligen ingen betydelse utöver fästanordningarna i chassiet.

 

Jag hade tänkt att köpa Corsairs men de verkar ha för många felaktiga enheter så det blev en lite "långsammare" Intel X25 80GB för 1995:- inte så blodigt tycker jag.

 

Tanken är ju att köra OS och program på den, jag kör ett NAS för filhantering m.m.

 

Usch, nu blev jag sugen att trycka in en SSD i mina bärbara Macar också men det blir att spara lite först :)

 

Äsch, nu gäller det att hitta system-cd:na också :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter himla intressant. Återkom gärna med observationer kring det hela om du genomför det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv kört en Intel G2 X-25 80GB sedan flera månader tillbaka. Det är by far den bästa uppgraderingen man kan göra i en dator. Jag använder en Icydock adapter.

 

Jag hoppas du köpte en G2, den är bra mycket snabbare än G1.

 

 

"The X25-M G2 appears to be everything Intel said it would be. It's anywhere from 0 - 40% faster than the 1st gen drive in these low level tests"

 

- http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=3607&p=4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det G2, finns nog inte att få tag i G1 sedan ett tag tillbaka.

 

Nu blev det så att jag var lite lat för att slänga in den direkt i min MP eftersom jag kör en SQL-server på den, så jag stoppade in den i min Macbook Alu istället och vilket lyft det blev!

 

Nu har jag fått ytterligare en och tänker ta tag i det hela idag och montera in den i min MP! Återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... Då skriver jag detta på min Mac Pro som numera har en SSD som systemdisk.

 

Det enda problem som uppstod var att 3.5" vaggan till SSDn, både Intels OEM och 3:e parts, gör att SATA-kontakterna hamnar i för långt mot mitten så att det går inte att använda de fina hårddiskhållarna som Mac Pron har.

 

Nu sitter SSDn "löst" och är temporärt uppallad av en tom minneskartong i plast, får kolla upp hur varm den blir och leta upp en lite mer slutlig lösning på det hela.

 

Helt ärligt kan jag säga att skillnaden var större på min Macbook Alu än på Mac Pron.

 

Ett problem som kanske visar sig så småningom är ju OS Xs avsaknad av TRIM, men som sagt det återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter SSDn "löst" och är temporärt uppallad av en tom minneskartong i plast, får kolla upp hur varm den blir och leta upp en lite mer slutlig lösning på det hela.
Jag skulle vara ytterst försiktig med att stoppa plast som inte är skapad för ändamålet däri. Mac Pro:n kan bli rejält varm och utan vidare smälta plasten… Börjar det hela dessutom brinna så kan du säkert glömma att såväl försäkringen för datorn som för nedbrunnet hus gäller. Inget att leka med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara ytterst försiktig med att stoppa plast som inte är skapad för ändamålet däri. Mac Pro:n kan bli rejält varm och utan vidare smälta plasten… Börjar det hela dessutom brinna så kan du säkert glömma att såväl försäkringen för datorn som för nedbrunnet hus gäller. Inget att leka med.

 

Just där tror jag inte det blir särskilt varmt, i alla fall inte från datorn/chassiet det är i sådana fall om SSDn i sig blir riktigt varm.

 

SSDn sitter ju i första sloten och precis under där finns en stor plast historia som min lilla plastförpackning vilar på. Har nu kört datorn knappt en halv dag och skall nu plocka ner och se hur varmt det blivit :)

 

EDIT : Så, kallt som tusan! Eller ja... plastbiten är precis lika kall som den som inte fick vara med utan som fick vara kvar på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle den här passa / är det en "G2"?

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=102728

 

Ja, den passar utmärkt och det är enligt specen en G2. Det enda jag gjorde var att uppdatera firmwaren innan jag installerade OS X. Bara att ladda ner en ISO från Intel och sedan bränna ut så får man en bootbar cd som uppdaterar firmware.

 

Sen har jag bara stängt av strömsparfunktionerna som stänger av hårddisken, många stänger dessutom av antiskak-funktionen (den som parkerar huvudena vid extrema stötar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
tsss löjligt, chassitemperaturen kan knappast smälta plast.

Näe, Mac Pro har ju bra kylning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är motivationen bakom en SSD i en stationär dator?

 

SSD är ju först och främst någonting att fundera över om man har en bärbar datormaskin, då det inte finns några rörliga delar i en SSD.

Men nackdelarna tycker jag talar emot den då den är avsevärt mycket dyrare och har en kortare livslängd.

 

Den är visserligen snabbare, men det är väl den enda tänkbara fördelen om man ska ha den i en stationär dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

 

behöver jag säga mer?

 

 

SSD är by far den enskilt bästa uppgraderingen du kan göra i en dator.

 

Det han sa.

 

När min Macbook Air är mycket snabbare på att starta program än Mac Pro tycker jag det känns rimligt att överväga en SSD som startdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

10gb ligger hela os x med alla program på så det räcker med ca 20 gb max om du bara ska ha till program! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag smällde in en 80GB Intel för ett tag sen och jag måste säga att det är som natt och dag (den gamla raptor disken servar numera som storage)... Känns lite som att nästan oavsett config på Mac Pro'n i dagsläget så är det alltid diskarna som är flaskhalsen... Men inte längre för mig... Om de nu bara kunde bli lite billigare....

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Problemet med SSDs till OS X är att man måste stänga av vissa inställningar som gör att "osynlig" data lagras på enheten och går inte att ta bort. Därmed försämrar livslängden på SSDn. Däremot går tekniken väldigt fort på denna front och det som man visste idag kommer vara old news i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör oxå SSD som system disk till min Mac Pro. Har gamla systemet kvar på gamla HD:n så kan använda båda.

Startar mycket snabbare med SSD kommer ej ihåg vilken model men var en 3.5" iaf och tror 160gb som jag köpte för nåt år sen men kom aldrig av att göra nåt mera med den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag har monterat in en 120GB OCZ Agiltity 3 samt 8GB Ram i min MacBook Pro

vilket gjorde den betydligt snabbare till en kostnad av 1200:- totalt.

Agilty 3 kan man uppdatera direkt via Usb sticka utan problem samt ställa in mkt i disken (vilket ju är en klar fördel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...