Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad är här!


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Verkar som många glömmer bort att det inte bara är iPhone Apps som kommer till iPad.

Steve nämde även att man kommer kunna utveckla apps bara för iPad och vad som finns för potential där kan vi bara veta med tiden.

 

Tror ingen trodde att Appstore till iPhone skulle bli vad det blev. Och till iPad finns nu helt andra möjligheter till kontorsprogramm, spel & andra filmtjänster.

 

Redan nu har man ju sett att pressen ökar i sverige för att folk ska anpassa sina hemsidor mer för att fungera med andra format. Vilket i längden innebär att filmtjänster med tiden kommer fungera smärtfritt även på denna lilla sak.

 

Priset är enligt mig väldigt bra och inte alls för högt. Enligt förundersökningar var folk villiga att betala långt mer för denna produkt.

 

För min del är det ett givet köp och kommer användas flitigt. Toppen bra om sambon sitter vid datorn att bara kunna plocka upp denna för att skriva något eller titta på någon film eller bara slösurfa lite.

Och den är ju mycket smidigare än en netbook.

Varför ha ett tangetbord framme hela tiden när man bara använder det kanske 10% av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 106
  • Created
  • Senaste svar
Fast jag tror inte priset kommer att vara så farligt. Idag kostar en netbook från 2999 kr. Vad gör man på en netbook? Surfar, betalar räkningar, skickar e-post. Det är vad 90% av befolkningen gör. iPad:en kommer att kosta ca 4-5000 kr. Och ärligt talat, en netbook för 2999 kr är ingen höjdarkvalitet! Så för min del är valet solklart!

 

Men återigen iPad:en är ingen dator! Den duger kanske att nödsurfa på, men utan stöd för flash osv så är den inte likvärdig med ens den billigaste netbook.

 

Du jämför ju en Volvo 740 med en Aprillia 125:a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju vad den är också...

 

Den kör till och med iPhoneOS och har samma begränsningar, så jag håller med.

 

 

Tror inte detta kommer sälja speciellt mycket utanför appletokiga entusiaster.

Du tänker som vanligt inte längre än näsan räcker. ;)

Skärmen på en iPod Touch/iPhone är för liten egentligen för filmtittande och "seriöst" datorarbete, det behövs dessutom ett större tangentbord, men det hade kunnat lösts med att göra det möjligt att koppla till extern skärm och tangentbord.

 

Jag tror att Apple provar marknaden för att se om behovet och intresset för en apparat med större skärm är tillräckligt stor för att Apple ska kunna tjäna pengar på det. Titta på filmer, surfa mer komfortabelt, m.m. är väl vad som slår mig först som nyttan med denna iPad.

 

Går det att använda en penna med iPad? I så fall kan den bli attraktiv för vissa artister också.

 

Det finns också ett konkurrensperspektiv. iPad kan komma att bli en svår konkurrent till alla netbooks (=PC världens skitdatorer för de allra fattigaste) där konsumenter väntas ta en seriös titt på Apple iPad istället.

 

Jag ser ett hungrigt Apple alltså, som aggressivt attackerar PC marknaden på alla fronter, nu också på budgetmarknaden.

http://www.businessweek.com/technology/con...0127_783646.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men återigen iPad:en är ingen dator! Den duger kanske att nödsurfa på, men utan stöd för flash osv så är den inte likvärdig med ens den billigaste netbook.

 

Du jämför ju en Volvo 740 med en Aprillia 125:a

 

Jag är fullt medveten om att det inte är en dator! Men idag finns det ju inget annat att jämföra med. Dessutom förstår jag inte liknelsen mellan volvon och aprillian. Om du med volvon menar netbooken så skulle jag nog säga att tillförlitligheten hos volvon är vida överlägsen. Men låt säga att jag vill ha den enkla, smidiga, lätta modellen och dessutom får frihetskänslan på köpet (Aprillian) så måste väl iPad:en vara i en helt annan dimension?!

 

Dessutom slipper man ju windows med alla dess problem och virusvarningar, det är värt tusenlappar bara det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som "medelålders" med familj där både tv-apparater och datorer ständigt är upptagna är detta en kanon produkt. Perfekt vid frukosten, när man kommer hem från jobbet och vill kolla börskurserna, text-tv, läsa nyhetsrubriker eller när frugan kollar på någon dålig såpa på tv. Den tar liten plats och är inte intressant för barnen i samma utsträckning som en "lappis". Till alla negativa här inne; Se produkten ur ett annat perspektiv. Inte som en lek-speldator, utan som en laptop "light". Bara basic-funktioner som sufr och mail räcker långt. Tar man fram "lappen" blir det lätt att man är tillbaka på jobbet igen. Så det finns faktiskt ett behov.

 

Lovar att återkomma med en recension om ca två månader när den kommer till Svedala. Beställer en på momangen! :D

 

Go Apple, go!

 

Håller med dig helt och hållet. Om man kan docka den här mot en stationär skärm så är valet solklart för mig. Den bärbara försvinner.

 

Så länge du inte har ett behov av kraftfull prestanda på en bärbar på grund av ditt arbete så är bärbara datorer onödigt för de flesta.

 

Våra datorlandskap kommer onekligen att förändras med tiden och om man funderar på det så är det troligast att stationära datorer kommer att finnas kvar på något sätt även om det kommer att förändras. Bärbara kommer med tiden att försvinna och ersättas av mindre enheter som tillexempel iPad eller iPhone. Även telefoni kommer även det att försvinna och ersättas av någon annan form av röst/bild kommunikation, troligen via nätverk.

 

Tycker att detta är ett intressant koncept som visserligen är i ett tidigt stadie men troligen så kommer det vara en del av framtiden allt eftersom tekniken utvecklas och blir kraftfullare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske inte.

Men jag frågar detta endast för jag ser ingen "typisk målgrupp" för denna produkt, liksom vem har efterfrågat en sånhär dator?

Okej, om detta är Apples motsvarighet till andra datortillverkares "netbooks" och är glad att priset inte överstiger 4000-5000kr. För hade denna produkt kostat runt 6000-8000kronor så hade Apple varit ute och cyklat, då köper ju konsumenterna en laptop istället. :3

 

Ska bli spännande att se hur många personer som faktiskt köper den här iPad:en, jag vill inte ha någon, ser inte vad den ska göra för någon nytta. Det är ju ingen dator, den har ju inget "riktigt" operativsystem. Hade den kommit med OS X hade det varit andra bullar men nu är det mest "meh" om den. Missförstå mig inte, jag välkomnar nya produkter, men jag förstår inte vad denna maskin ska göra för konsumenten som de andra datorerna/handdatorerna inte klarar av. :3

Det är en iPod touch som tagit lite anabola för att få till en större spelplattform. Det är så jag ser det.

 

Den är aningen förstor för att ha som mail/surf maskin. Speciellt känns det som den kommer bli ganska otymplig att använda på resande fot. Men en grupp som kan ha nytta av denna är skolan/utbildningsföretag. Skulle kunna vara perfekt för att styra en keynote-presenatation från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så avslöjades inte hela iPhone när Steve först visade upp den, hur multi-touch funkade (ej tryckkänslig glasskärm osv) släppte de väl info om lite senare??? Kan ju vara liknande tänk här, killen med ritprogrammet nämnde något om nya funktioner i iPhone OS 3.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är inte problemet. För flash är påväg ut och in kommer html 5.

 

 

Men du har helt rätt, det är ingen dator... det är något mellan en iphone och en macbook.

 

Men återigen iPad:en är ingen dator! Den duger kanske att nödsurfa på, men utan stöd för flash osv så är den inte likvärdig med ens den billigaste netbook.

 

Du jämför ju en Volvo 740 med en Aprillia 125:a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen subjektiva åsikt:

iPad - svaret på en fråga jag aldrig ställt.. Finner den fullständigt meningslös då man kan få en schyst netbook billigare/till samma pris som är otroligt mer kompetent + har "inbyggd stöd" för att få skärmen i bra vinkel mot bordsytan/knäet

Och asa runt på en platta som ändå är like stor som en laptop/netbook? Då köper jag hellre en lite tjockare maskin man kan fälla ihop och skydda tgbord och skärm.

Hade den kört the real macaw-OS X, kanske (stort kanske) då jag som sagt inte finner någon ergonomisk eller prestandaeffektiv vinst whatsoever med i Pad.

Sorry Apple..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är inte heller senaste teknik varför inte satsa på OLED istället för IPS-skärm då hade batteritiden blivit ännu längre. Då hade priset varit mera motiverat

 

för at dom vill ha så bra betrakningsvinkel som möjligt. Så säger dom i infofilmen i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är inte problemet. För flash är påväg ut och in kommer html 5.

 

 

Men du har helt rätt, det är ingen dator... det är något mellan en iphone och en macbook.

 

 

Håller med. John Gruber skrev en bra artikel om det. Apple ersätter Flash med HTML 5 och H.264 och man börjar även kunna se detta online. Youtube börjar tillexempel att använda dessa format i större utsträckning framför Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står på mig.. Detta är en bra produkt som täcker 95% av de flestas datorbehov. Om spelföretagen dessutom kommer satsa så kan den bli grym! Vi här i landet falukorv är dock lite för trångsynta för att förstå denna produkt och dess målgrupp... Hade mycket hellre släpat med mig denna på resande fot eller vid

mycket pendling än en bärbar mac som är sjukt otymplig i trånga säten på bussar och tåg. Om jag köper iMac så kommer jag vilja ha nått bärbart och då kommer det med all säkerhet bli en iPad.. Kom ihåg att jag dessutom ofta är en av dom som brukar klanka ner på Apple och hitta brister. Men inte denna gång.

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukgymnasterna kommer att få överbokat efter alla som kommer med "gamnacke" orsakat av att ha bildskärmen liggande i knät eller på bordet :)

Om man nu inte betalar skjortan och manschettknapparna för nåt extra stativ som man i alla fall inet kan använda annat än till borsplacering..

Testade nyss att lägga MacBooken i knät med skärmen nedåt (alltså tangentbordet mot magen/kroppen) och insåg att jag är definitivt en trångsynt 5%-are i alla fall, känns fullständigt skevt! Lägg till ett touch-tangentbord och ni hade sett min iPad singla ut genom tågfönstret i ett raseri/frustrationsutbrott :)

 

EDIT: http://news.cnet.com/8301-17938_105-10443246-1.html

 

http://www.pcworld.com/businesscenter/arti...tml?tk=rel_news

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att iPad verkar vara en häftig produkt, men samtidigt tror jag inte att jag är i målgruppen för den.

Jag är helt klart i målgruppen för iPhone, den täcker allt jag behöver ha med mig i fickan. Hemma använder jag MacBooken för datorsysslor, och eftersom iPad inte lär gå ner i en vanlig byxficka så kommer det att krävas någon form av väska för att transportera den från ett ställe till ett annat och då kan jag lika gärna bära med mig min 13" MacBook. Jag ser helt enkelt inte problemet som iPad försöker lösa.

 

Som sagt: Kul pryl men jag kan inte se mig själv ha nytta av en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer man kunna köpa MacWorld på iPaden :)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett år, sen kommer ni ha en allihop!

 

Skulle inte förvåna mig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blandade känslor, vilka antagligen samlas ihop till ett Jaaaa..

om ett tag när man vant sig & sett den in real life sas.

Priset var väl okay, många hade väl förväntat sig saftigare summor.

Och..nu slipper man släpa på en pärm med låttexter på giggen ...

ett stativ med hållare och saken är biff :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu öppnas ju marknaden för all häftig programvara vi redan sett på film och i TV-serier (CSI). Kan ju bli hur coolt och användbart som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak jag funderar på, om man köper en iPad utan 3G, kan man då använda sin iPhone via bluetooth som modem ? Det funkar ju att använda iPhone som modem till datorn trådlöst via bluetooth, borde det inte funka med iPad också om inte så är det väl rent tekniskt möjligt för Apple att tillåta detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står på mig.. Detta är en bra produkt som täcker 95% av de flestas datorbehov. Om spelföretagen dessutom kommer satsa så kan den bli grym! Vi här i landet falukorv är dock lite för trångsynta för att förstå denna produkt och dess målgrupp... Hade mycket hellre släpat med mig denna på resande fot eller vid

mycket pendling än en bärbar mac som är sjukt otymplig i trånga säten på bussar och tåg. Om jag köper iMac så kommer jag vilja ha nått bärbart och då kommer det med all säkerhet bli en iPad.. Kom ihåg att jag dessutom ofta är en av dom som brukar klanka ner på Apple och hitta brister. Men inte denna gång.

 

Haade

 

Håller med, verkar vara vad jag behöver både på jobb och fritid när jag reser. Så kan jag behålla min lilla gamla dumtelefon för telefoni. Frågan är bara om jag behöver 3G i iPad också. Oftast finns ju trådlösa hotspots där man stannar. Hotell, kontor mm men ibland bara kabel. Undra om man kan få en adapter för kabelinternet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför man inte skapade en Macbook med roterbar touch-skärm precis som den här. 13" macbook med funktioner som iPad fast med riktigt OSX och allt övrigt med en Macbook. HP har haft sådana datorer i flera år och jag tycker att idén är superb men det verkar inte ha tagit fart, tänk om apple hade gjort en version av det?

 

 

hp_tx1000_review.jpg

 

 

För en som har en macbook ser jag inte nyttan i den här. Det fallerar på några punkter vilket drar ner övergripande användarmöjligheterna nåt enormt. Även om jag till 90% enbart surfar med min macbook VILL jag kunna göra allt det som ett "riktigt" os kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DUDES YOU SHOULD LOVE IT

Om ni skriver på det är forumet och hackar på Ipad vad har ni här att göra i sådana fall ? stjarnsmall.gif

IPADbultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...