Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad är här!


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Tycker 5000 är ett rimligt pris om skärmen nu är så bra som dom säger. För en gångs skull är jag glad över en produkt å då hatar hela forumet den:P Brukar vara tvärt om;) haha!

 

Haade

 

5000 kronor, det är ju hur DYRT som helst, håller med killen här ovan, 3000 spänn och folk köper den..

Men som jag sa tidigare, denna produkt är nog inriktad på amerikanska individen, den är nog riktigt utmärkt hjälpreda för folk på amerikanska kontor (ni vet sådana som folk jobbar på i amerikanska filmer, och JA det är skillnad på amerikanska kontorsjobb och svenska) och liknande...typiska amerikanska jobb alltså. Speciellt med alla dessa "App:ar", t,ex så tror jag inte att iBook-butiken kommer fungera öht här i Sverige, det är nog inriktat på böcker med engelskt språk. iPaden har ju inte ens stöd för svenska språket. Här i Sverige kan vi nog ändå nöja oss med laptop, menar det är ju inte vanligt alls att folk går runt med PDA:s här, så "important people" är vi inte här uppe i norr.. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 106
  • Created
  • Senaste svar

Vet någon när de släpper presentationen som Steve Jobs höll av produkten? Har lyckats missa den. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5000 kanske är hur dyrt som helst, Men alla vi på detta forum har ju blivit lurade av en eller annan appleprodukt då alla egentligen ligger ganska många % över vad de kunde ha kostat. Står på mig, detta är en grej som kommer slå. När jag var i New York sist så var det många med läsplattor och jag lovar att nästa gång jag åker dit kommer många vara utbytta mot en läsplatta med ett äpple på.

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har extremt bra koll på sin målgrupp. Som Steve Jobs själv säger så är det en maskin som är mer "intim" än övriga produkter på marknaden. Apple säljer inte bara fysiska produkter eller mjukvara, de säljer upplevelser inbädda i dessa. Själva upplevelsen går hand i hand med mångas livsstil desutom. Där lyckas Apple extremt bra.

 

kommer skaffa en i sommar om ekonomin tillåter det:) damn va längesen det var jag skrev något här he he

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att mina datorvanor liknar många andras, dvs 95% av tiden framför datorn ägnar jag till att surfa, lyssna på musik, kolla bilder och film.... om jag då kan få dessa funktioner snyggt förpackade och till 5-6000 kr (?) lägre pris än en stationär/bärbar Mac så är det väl inte så mycket att snacka om! Den är ju grym!!

Den gamla Macbooken kan jag ha ståendes för de övriga 5 %!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar en grej, tror ni att man behöver teckna ett abonnemang till den här apparaten? :3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5000 kanske är hur dyrt som helst, Men alla vi på detta forum har ju blivit lurade av en eller annan appleprodukt då alla egentligen ligger ganska många % över vad de kunde ha kostat. Står på mig, detta är en grej som kommer slå. När jag var i New York sist så var det många med läsplattor och jag lovar att nästa gång jag åker dit kommer många vara utbytta mot en läsplatta med ett äpple på.

 

Haade

 

Läsplatta? Det är väl det sista jag skulle köpa en sån här för isåfall- det skulle möjligtvis vara efter den varit kakfat och kaffekoppsunderlägg.

 

Läsa skulle jag hellre köpa en produkt med e-ink som är ögonvänlig, låter dig läsa i månader istället för timmar.

 

Som sagt, Jag ser inte poängen alls- en 2-3000 krs netbook med android är mer kapabel som den är idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle älska den här produkten om den kom med en penna.

 

Tänk dig den ultimata studiehjälpmedlet, all studielitteratur (som är SÖKBAR :D), och du använder den istället för ett anteckningsblock på föreläsningar och när du räknar uppgifter. Behövs dock multitasking så att man kan snabbt byta från lärobok, uppgiftshäfte och anteckningar. Inbyggd avancerad grafritande räknare (aka Ti-89 eller Ti-83) som körs i fönsterläge så att anteckningar och och räknaren kan vara uppe samtidigt.

 

Detta hade jag betalat mycket för då jag endast skulle behöva ha med mig en enda sak till Universitet, någonsin!

 

Så om det kommer en smidig penna, en app som klarar av skrift på ett sätt liknande ett kollegieblock, jailbreak (alt multitask i OS4) och kurslitteratur inom avancerad Matematik och Fysik till iBookstore så är detta ett givet köp för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju klart kunna tänka mig att bygga in en sån här makapär i bilen på något snyggt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå prisdiskussionen är det lite intressant att höra att 500 dollar för iPad är ALLDELES för mycket pengar. Samtidigt är det ingen som reagerar när det kommer uppgifter om att HP:s motsvarighet ("HP Slate") kommer kosta uppemot det tredubbla.

 

http://apcmag.com/new-info-on-hp-slate-offerd-by-hp-cto.htm

 

Verkar som i stort sett alla diskussioner om Apples produkter nuförtiden fokuserar kring just priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå prisdiskussionen är det lite intressant att höra att 500 dollar för iPad är ALLDELES för mycket pengar. Samtidigt är det ingen som reagerar när det kommer uppgifter om att HP:s motsvarighet ("HP Slate") kommer kosta uppemot det tredubbla.

 

http://apcmag.com/new-info-on-hp-slate-offerd-by-hp-cto.htm

 

Verkar som i stort sett alla diskussioner om Apples produkter nuförtiden fokuserar kring just priset.

 

Ja för det är ju identiska produkter?

iPad = nästan samma hårdvara som en 3gs, operativsystem från en mobiltelefon.

 

HP slate = dator i tablet utformande, kör windows 7 och har samma begränsningar som din dator på skrivbordet.

 

Sedan var väl 500 enbart för den mest grundläggande versionen, tyckte det pratades om runt $999 för dom mer avancerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa ngt för upp emot 10,000 kr för att enbart som vissa skriver "slö surfa, läsa tidningen, titta på foton, läsa/köpa böcker (finns det ens möjlighet till böcker med svensk text?) och se film på?

Känns som att detta är en onödig pryl. Skulle man ha 10,000kr som bara ligger o skräpar som man inte vet vart man skall göra av på då kanske jag skulle köpa mig en Ipad enbart för "häftig" prylkänsla! Men att denna Ipad skulle ersätta eller fylla ett tomrum känns verkligen avlägset!

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå prisdiskussionen är det lite intressant att höra att 500 dollar för iPad är ALLDELES för mycket pengar. Samtidigt är det ingen som reagerar när det kommer uppgifter om att HP:s motsvarighet ("HP Slate") kommer kosta uppemot det tredubbla.

 

http://apcmag.com/new-info-on-hp-slate-offerd-by-hp-cto.htm

 

Verkar som i stort sett alla diskussioner om Apples produkter nuförtiden fokuserar kring just priset.

 

Ipad är INTE en dator. Det är en Ipod med större skärm. Det finns ingen filhanterare. Du kan inte multitaska program du måste köra allting genom itunes. Du kan inte skicka filer med BT osv osv. Det är gammal skåpmat i en större förpackning.

Det här är ett steg tillbaka inte framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipad är INTE en dator. Det är en Ipod med större skärm. Det finns ingen filhanterare. Du kan inte multitaska program du måste köra allting genom itunes. Du kan inte skicka filer med BT osv osv. Det är gammal skåpmat i en större förpackning.

Det här är ett steg tillbaka inte framåt.

 

I sak håller jag med dig. Min invändning gällde fokuseringen på själva prislappen...

 

Exakt vad HP Slate kommer prestera återstår också att se. Har hyfsat goda erfarenheter av HP:s bärbara datorer så jag tänker inte dissa deras "platta" på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast VEM köper den här? :3 Om den kostar runt 3000-4000 som andra netbooks gör, så visst inga problem att fixa en sånhär. Men ser fortfarande ingen anledning till att jag skulle fixa en sånhär istället för en vanlig laptop :3
Jag ska ha min till att läsa texter och artiklar bekvämt i soffan, ta med och visa mina bildalbum för vänner och släktingar (ursmidigt att ta med, inget åbäke att öppna och starta upp), framförallt hålla koll på inkommande mejl men kanske också skicka något ibland - men mest antagligen att surfa bekvämt. Antagligen den billigaste varianten eftersom mer är det nog inte värt.

 

En plastig netbook med struligt operativsystem och hopplös batteritid är inte aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi istället försöker se det hela ur Apples perspektiv är det snarare Amazons e-bokläsare Kindle DX man ska jämföra iPad med.

 

Kindle DX kostar 489 dollar och erbjuder en 9,7-tumsskärm med upplösningen 824x1200 pixlar i 16 gråskalor, freescale-processor på 532 megahertz och 4 gigabyte flashminne. Apparaten används ENBART till att läsa böcker, inte heller stöds det öppna och populära ePub-formatet.

 

Trots det har Kindle blivit en framgång med hittills 1,5 miljoner sålda exemplar. Varför skulle iPad bli en mindre framgång än så?

 

http://www.amazon.com/Kindle-Wireless-Read...dp_ob_title_def

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa ngt för upp emot 10,000 kr för att enbart som vissa skriver "slö surfa, läsa tidningen, titta på foton, läsa/köpa böcker (finns det ens möjlighet till böcker med svensk text?) och se film på?

Känns som att detta är en onödig pryl. Skulle man ha 10,000kr som bara ligger o skräpar som man inte vet vart man skall göra av på då kanske jag skulle köpa mig en Ipad enbart för "häftig" prylkänsla! Men att denna Ipad skulle ersätta eller fylla ett tomrum känns verkligen avlägset!

 

MVH

Håller med dig där.

Och skulle jag haft 10.000kr som "bara ligger och skräpar" hade jag inte slösurfat, hade fan köpt en RESA för de pengarna! ;D

 

Angående jämförelse med Amazon Kindle, jag trodde de flesta föredrog att läsa böcker på traditionellt vis med pappersböcker?

Jag tycker bara det är jobbigt att sitta och läsa långa texter på en skärm, en hel bok skulle ju bara slita ut ögonen totalt, åtminstone för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är inte heller senaste teknik varför inte satsa på OLED istället för IPS-skärm då hade batteritiden blivit ännu längre. Då hade priset varit mera motiverat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som "medelålders" med familj där både tv-apparater och datorer ständigt är upptagna är detta en kanon produkt. Perfekt vid frukosten, när man kommer hem från jobbet och vill kolla börskurserna, text-tv, läsa nyhetsrubriker eller när frugan kollar på någon dålig såpa på tv. Den tar liten plats och är inte intressant för barnen i samma utsträckning som en "lappis". Till alla negativa här inne; Se produkten ur ett annat perspektiv. Inte som en lek-speldator, utan som en laptop "light". Bara basic-funktioner som sufr och mail räcker långt. Tar man fram "lappen" blir det lätt att man är tillbaka på jobbet igen. Så det finns faktiskt ett behov.

 

Lovar att återkomma med en recension om ca två månader när den kommer till Svedala. Beställer en på momangen! :D

 

Go Apple, go!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog priset de flesta irriterar sig på. Att ta mer än 3000 för instegsmodellen är för dyrt för en så begränsad produkt som det här. En Ipod touch med större skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog priset de flesta irriterar sig på. Att ta mer än 3000 för instegsmodellen är för dyrt för en så begränsad produkt som det här. En Ipod touch med större skärm.

 

Fast jag tror inte priset kommer att vara så farligt. Idag kostar en netbook från 2999 kr. Vad gör man på en netbook? Surfar, betalar räkningar, skickar e-post. Det är vad 90% av befolkningen gör. iPad:en kommer att kosta ca 4-5000 kr. Och ärligt talat, en netbook för 2999 kr är ingen höjdarkvalitet! Så för min del är valet solklart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt en e-boksläsare på stereoider och uppenbarligen finns det rena e-boksläsare som kostar lika mycket. Det viktiga för ev framgång är att Apple får igång infrastrukturen runt om, alltså att det finns tillräckligt mycket böcker och appar att köpa/ladda ner. Men de har ju lyckats med iPod/iPhone, så de vet ju uppenbarligen hur man gör... Att den kommer slå i USA tvivlar jag inte på, där verkar ju redan läsplattor slagit igenom. I Europa och Sverige är det kanske mer tveksamt. Jämför Apple TV som väl är hyfsat stort i USA men inte i övriga världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...