Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad är här!


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Om ni skriver på det är forumet och hackar på Ipad vad har ni här att göra i sådana fall ? stjarnsmall.gif

 

Det kallas att ha olika åsikter och att föra en diskussion. ;)

 

Jag har skrivit det tidigare men tar det gärna igen; jag ser mer negativa än positiva saker när det gäller iPad men kommer nog att köpa en trots detta. Apple är ju alltid Apple...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 106
  • Created
  • Senaste svar

Är inte anledningen ganska solklar?

 

På det sätt som iPad:en fungerar nu har apple monopol på programmen som säljs. (Massa massa pengar)

Ifall den fungerat som en macbook, så hade de gått miste om alla de pengarna!

 

Apple, precis som många andra företag, prioriterar hellre att tjäna mer pengar än att göra en bättre produkt.

 

 

Fattar inte varför man inte skapade en Macbook med roterbar touch-skärm precis som den här. 13" macbook med funktioner som iPad fast med riktigt OSX och allt övrigt med en Macbook. HP har haft sådana datorer i flera år och jag tycker att idén är superb men det verkar inte ha tagit fart, tänk om apple hade gjort en version av det?

 

 

hp_tx1000_review.jpg

 

 

För en som har en macbook ser jag inte nyttan i den här. Det fallerar på några punkter vilket drar ner övergripande användarmöjligheterna nåt enormt. Även om jag till 90% enbart surfar med min macbook VILL jag kunna göra allt det som ett "riktigt" os kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engadget. Jan 28th 2010 at 11:22AM

Är IPAD som "magiskt" som företaget förhoppningar? Kanske inte, men det finns så mycket mer bakom

den här historien än det uppenbara: A4 chip? Micro SIM? What's the deal med Flash? Eftersom vi vet att du letar efter den räta steroiden i den stora uppenbarelsen, och eftersom detta är vad Engadget är bäst på, har vi sammanställt tankfullt de senaste tjugo timmar värt täckningsgrad i något vi kallar en "lista". Nu luta dig tillbaka, lägg upp fötterna och ta allt i.

 

Impressions / hands-on coverage

Product announcements

In-depth / details

salakalle :crossfingers: hälsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag är i rätt målgrupp. En student som behöver en dator som är lätt och smidig att transportera, som man kan utföra enklare uppgifter på och som synkar med min iMac (har velat ersätta min sega klump till PC som jag släpar med mig varje dag ett tag nu). Det enda jag saknar är multitasking, mest för att jag vill kunna lyssna på musik i iTunes parallellt med safari eller iWork, men det torde väl åtgärdas med en update?

Det mest perfekta är att man kan använda den med en projektor... Nu slipper jag konvertera till det värdelösa powerpoint-formatet! :skondans: Smidigt! :galetglad:

Jag gillar allt med iPad, och att det är en förvuxen iPod touch ser jag som något bra; den var ju lyckad, eller hur? Att utveckla vidare på det verkar ju smart, faktum är att deras produkter fram tills nu verkat leda hit... Jag ska skaffa en. En MBP vore faktiskt lite overkill, med tanke på att jag redan har en iMac, så den här är perfekt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DUDES YOU SHOULD LOVE IT

Om ni skriver på det är forumet och hackar på Ipad vad har ni här att göra i sådana fall ? stjarnsmall.gif

IPADbultandehjarta.gif

 

Haha känns som om det är en redan befintlig medlem som skojar lite! Annars så äre lite sorgligt:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DUDES YOU SHOULD LOVE IT

Om ni skriver på det är forumet och hackar på Ipad vad har ni här att göra i sådana fall ? stjarnsmall.gif

IPADbultandehjarta.gif

 

Jag vill att mer "anti-Apple" kommer in på detta forumet, så irriterande att läsa hur mycket alla "ÄLSKAR min iPhone" osv. Stor del av forumet är ju till för att hjälpa varandra, vilket jag gillar, men i övrigt är det lite ett ställe för inbördes beundran. Visserligen har jag massa Apple-produkter men är inte direkt fan av företaget, de gör helt enkelt bäst och snyggast produkter i dagsläget.

 

Ingen annan som nästan mår illa när en Apple-Fanboy öser superlativ över en ny produkt? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Jag håller med iNings, det behövs någon slags motpol här på forumet.

Man ska inte behöva bemötas med kalla handen eller i vissa fall t.o.m glåpord när man kritiserar eller ifrågasätter Apple.

 

Allt som Apple gör är inte guld och gröna skogar. Jag tycker att man bör få ifrågsätta Apples produkter om man tycker att något verkar konstigt eller annorlunda. Vad är det som säger att folk som ifrågsätter och ifrågasätts inte kan sporas att utveckla sitt tänkande och därmed också byta åsikt?

 

 

Som exempel kan jag säga att jag helt svängt i iPhonefrågan. Från början tyckte jag att det verkade vara en löjlig dyr och något hypad mobiltelefon tills jag slutligen insåg hur mycket man faktiskt kunde göra med en iPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta är en fantastisk produkt. Eller för att den ska vara/fortsätta vara det måste eBöckerna bli många, sen att få tidningar som DN, MacWorld mfl direkt till sin iPad skulle vara riktigt riktigt trevligt.

Den verkar ju sen spöa samtliga netbook's. De är som sagt bara dåliga långsamma datorer som gör precis samma sak som dyrare "normala" laptopar gör fast sämre. Detta är med andra ord en perfekt produkt, som faktiskt lär vara användbar jämfört med netbook-skräp.

De flesta idag vill i princip bara chatta, surfa, lyssna på musik, ordbehandla, surfa lite till och eventuellt spela lite spel med sin dator. Därför väljer många netbooks då de är billiga och de tror att de är lika bra som "normala" datorer. Så jag är övertygad om att så fort folk klämt och känt på iPad:n så är det många som kommer välja den framför en dålig netbook. För att sen få en vettig netbook så kommer du behöva ge minst 3500-4500 kr att komma ihåg då är att det oftast inte är bra batteritid och prestandan är lika kass som på netbookarna för 2000 kr (som dock bara har ännu sämre tangentbord och sämre batteritid).

Det är bra att den ser ut som en förvuxen iPod detta gör att alla enkelt kommer känna igen sig och kan använda den utan minsta problem. Det är också väldigt bra att den inte kör snow leopard. Det skulle bara bli för plottrigt och svårt att navigera med touchskärm. Hur många här har testat Packard Bells touchdatorer, Acer's touch-laptopar eller för all del HP's touchsmart och tyckt det är enkelt att navigera runt i windows med hjälp av fingrarna? Deras egna gränssnitt har inte direkt sen varit lätta/snabba att använda (trots oftast väldigt bra prestanda på datorn).

Ett till + för den är batteritiden och möjligheten att på ett bra och enkelt sätt kunna spela upp film. Den kommer ju inte bara konkurrera ut netbookarna utan också de portabla dvd-spelarna som underhållning för familjer på långresor och inte nog med att man kan titta på film under resan, man kan rita, spela spel, läsa böcker/tidningar och surfa på Internet. Det är ju klockrent.

Jag hoppas att denna produkt kommer krossa netbookarna och de sakta kommer försvinna och glömmas bort för iPad och andra bra användbara produkter.

Föresten är priset inte alls farligt. Kolla in priset på Sony Vaio P rekommenderat pris för den är 11.900:- och det om något är en oanvändbar dator.

En dålig sak med iPaden är dock att den kör med micro-simkort och inte vanliga simkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Me and my Mac

Jag är helt såld på iPad. Försöker nu röna ut om man kan använda den som "enda dator"? Skapade en tråd här som ni gärna får svara i om ni känner er manade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.apple.com/ipad/

 

Fast VEM köper den här? :3 Om den kostar runt 3000-4000 som andra netbooks gör, så visst inga problem att fixa en sånhär. Men ser fortfarande ingen anledning till att jag skulle fixa en sånhär istället för en vanlig laptop :3

 

 

Du kan ju inte direkt jämföra en iPad med en netbook eftersom iPaden kan göra så mycket mer. En bättre jämförelse hade varit att köpa en iPad eller en netbook och en kindle och då hade en iPad varit mycket mer prisvärd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte direkt jämföra en iPad med en netbook eftersom iPaden kan göra så mycket mer. En bättre jämförelse hade varit att köpa en iPad eller en netbook och en kindle och då hade en iPad varit mycket mer prisvärd

Precis, iPad ska inte jämföras med en Netbook. Det är ingen minidator utan en e-boksläsare på stereoider och ska jämföras med Kindle om något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig där.

Och skulle jag haft 10.000kr som "bara ligger och skräpar" hade jag inte slösurfat, hade fan köpt en RESA för de pengarna! ;D

 

Angående jämförelse med Amazon Kindle, jag trodde de flesta föredrog att läsa böcker på traditionellt vis med pappersböcker?

Jag tycker bara det är jobbigt att sitta och läsa långa texter på en skärm, en hel bok skulle ju bara slita ut ögonen totalt, åtminstone för mig.

 

 

Men exakt vilka är målgruppen för denna pryl? De som har en iMac, iMac & en MBP, de som skall köpa en ny MB/MBP, de som skall köpa en ny laptop eller bara de som är pryltokiga?

iPad är en iTouch på anabola men vad exakt skall den ersätta eller vad för tomrum skall denna fylla som inte har funnits tidigare? Jag ser priset som ett stort problem med tanke på vad man får och vad iPaden kan göra!

Jag förstår mycket väl att man väljer en MB istället för att köpa en iPad! Känns mer som att iPaden är för människor med väldigt djupa fickor annars ser jag inte ngn anledning till att köpa den pga priset och begränsningen med vad man kan göra på iPaden.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cnets (och mina) största argument mot, och anledningen till att jag personligen skippar iPad:

 

* Video chat. Most Netbooks, even low-end ones, now have webcams enabling basic video chat over Skype or any other program. The iPad, however, does not. We wish the iPad had a camera and iChat, especially since it would make the tablet a unique communications device to rival the iPhone. Perhaps cost was a factor, even though most Netbooks manage the feat in a package under $500.

 

* Run Flash. While Steve Jobs called the iPad "the best Web experience you've ever had," there is a big missing piece right now, and that's the whole Web. Browser-based apps and Flash-driven content are huge elements of cloud computing and of many Web sites, and right now it's not even clear whether the iPad can even run Hulu or Netflix. Atom Netbooks can be slow and stuttery when playing Web video, but at least they can.

 

* Programming. Most people aren't programmers, or anything close to it, but most Netbooks do run on a full Windows 7 OS that can be used for programming or modification. For the friendly hackers out there, that's a deal-breaker on the iPad.

 

* Upload photos from a camera. No USB ports on the iPad mean no connecting cameras or other peripherals, which can be a drag if the iPad is meant as a portable computing replacement for bloggers. Netbooks have at least 2 USB ports standard. The iPad does have a dongle to allow photo and video uploads, but when we're on the go we prefer a direct connection.

 

* Store more than 64GB of data. We expected a little more memory on the iPad. Even the most basic Netbook has a 160GB hard drive. Cloud storage can assist with data, but it's still no replacement for onboard capacity.

 

* Play Facebook games. Without the aforementioned Flash, browser games aren't really possible on the iPad. Those looking to play Farmville will have to wait for the App or just flock to a Netbook.

 

* Swapping batteries. Sure, the iPad is slim, attractive and very showy. But its battery is fixed, while a Netbook can not only swap its battery, but upgrade from a three- to a six-cell or more.

 

* Install CD media (or any media other than from an App Store) With the addition of a simple USB DVD/CD-ROM drive, disc-based software can be installed on a Netbook even without an optical drive built in. Netbooks can also install files off USB drives, or via any other input method. The iPad wasn't designed with this flexibility in mind, but it's still nice to be able to do.

 

* Type on your lap. Yes, the iPad has a virtual keyboard, and even a cool keyboard dock that turns the tablet into a quasi-desktop device. But the dock can't be used for lap typing, and the Apple demos didn't make iPad typing seem as comfortable as pounding away on an old-fashioned hinged Netbook. For long-term writing on the go, a physical Netbook keyboard with an attached angled screen still wins.

 

* Upgrade. Netbooks can upgrade their RAM--albeit slightly--and with a little effort, that hard drive can be swapped, too. The iPad is a fixed entity, so there's no going back once you've picked 16, 32, or 64GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TreeX

 

Som sagt iPad har stora begränsningar! Men detta är typiskt för Apple. Släppa produkter som ligger efter andra konkurrenter med 1-2 år. Tex med iPhone 3GS. 2MP kamera när alla andra lanserade 12MP. OLED skärm började alla andra mobil konkurrenterna introducera men inte Apple. Det kunde ha hjälpt 3GS dåliga batteritid!

Nu har de släppt en ny produkt som inte denna gång kan mäta sig mot konkurrenterna!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TreeX

 

Som sagt iPad har stora begränsningar! Men detta är typiskt för Apple. Släppa produkter som ligger efter andra konkurrenter med 1-2 år. Tex med iPhone 3GS. 2MP kamera när alla andra lanserade 12MP. OLED skärm började alla andra mobil konkurrenterna introducera men inte Apple. Det kunde ha hjälpt 3GS dåliga batteritid!

Nu har de släppt en ny produkt som inte denna gång kan mäta sig mot konkurrenterna!

 

Mvh

Och ändå kommer den förmodligen sälja som smör! Man måste ha i åtanke att den största delen av potentiella kunder inte är de som hänger på datorforum. De bryr sig inte om huruvida tekniken bakom är ny eller gammal, de vill ha en bra användarupplevelse, och det är det som Apple alltsom oftast levererar.

 

(och 12 MP i en mobilkamera är ju faktiskt bara bortkastat...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cnets (och mina) största argument mot, och anledningen till att jag personligen skippar iPad:

 

///mycket text///

Alla argumenten riktar i princip in sig på jämförelsen mot en netbook. Jag tjatar igen: iPad är ingen dator, det är en e-boksläsare på stereoider!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ändå kommer den förmodligen sälja som smör! Man måste ha i åtanke att den största delen av potentiella kunder inte är de som hänger på datorforum. De bryr sig inte om huruvida tekniken bakom är ny eller gammal, de vill ha en bra användarupplevelse, och det är det som Apple alltsom oftast levererar.

 

(och 12 MP i en mobilkamera är ju faktiskt bara bortkastat...)

 

Skönt att man gör research innan man köper ngt!!!

 

2MP och ingen blixt på en mobil/handdator år 2009 det ÄR bortkastat!!!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att multitaskingen kommer lösas så småningom med senare versioner. Jag är en fattig student just nu så för mig så är inte en iPad det första jag kommer köpa men jag kan dock se hur mycket funktion i iPaden som helst. Tänk er bara att ha en liten hylla för den i köket. Du kan kolla upp recept, lyssna på musik (ingen aning om högtalarkvalitet men den går säkert att koppla upp mot högtalarsystem om man vill), ha uppe kalendern, skriva inköpslistor osv och när du inte använder den kan du bara använda den som en digital fotoram. Om man ser den som ett sånt verktyg är den inte heller speciellt dyr, en digital fotoram med ok skärm kostar redan den 1-2000 i den storleken.

 

Precis som någon annan redan påpekat tror jag att det här är den perfekta grejen för familjer, äntligen kan man läsa tidningen vid köksbordet igen, trots att man är it-skadad och inte tycker om växande tidningshögar som ska till pappersinsamlingen. En dvd-spelare till baksätet som är otroligt lättmanövrerad även för barn och så vidare, och så vidare.

 

Jag börjar till och med fundera på om det här inte vore något för mina föräldrar. De har otroligt svårt att ta till sig internet och musklick och grejjer, det här känns mycket mer intuitivt för dem med en skärm de bara pekar på med fingrarna, där de kan skriva email och pappa kan kolla upp sportresultat och börsen. De behöver inte alls en dators alla funktioner. iWork finns ju till iPaden så jag tror att den skulle vara som klippt och skuren för dem.

 

Sedan tror jag att det här kan vara perfekt för läkare och så vidare också, inga mer pappersjournaler och inga fler läkare som vänder sig bort från patienten för att skriva eller kolla upp något på datorn. Inte för att jag tror att sjukhus kommer köpa på sig iPads till alla sina läkare på stört men i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cnets (och mina) största argument mot, och anledningen till att jag personligen skippar iPad:

// massa text

 

Precis som sagt tidigare så är ju jämförelserna med netbooksen inte korrekta och i mitt tycke enbart ett försök att påvisa iPaden som en värdelös produkt (i mitt tycke var den artikeln/listan fruktansvärt desperat och många av punkterna var rent ut sagt löjliga).

Är själv väldigt kluven över hur vidare den skall inhandlas eller ej och har gått från att vara helt säker på att jag ska köpa en till att inte ha en aning till 3G eller bara WiFi? Hur mkt minne? Osv, osv, osv..

 

Tycker defenitivt att det är en grym produkt som (likt alla apples produkter) satsar på användarupplevelsen före att ha de bästa specsen på pappret. Är helt övertygad om att ingen kommer bli besviken på den punkten iaf.

 

Sen har ju iPaden sina svagheter, precis som iPhonen hade (och många anser att den fortfarande har). Men detta är mer största säkerhet en väldigt igenomtänkt strategi från Apple. Ge mer med tiden och always leave the crowd wanting more!

Så jag är ganska övertygad att dessa fel/brister/avsaknader kommer rättas till med tiden då Apple vet vad folk vill ha. Sen att ingen - NÅGONSIN - Apple eller någon annan kommer kunna tillfredställa ALLA användare är ju oxå något vi alla måste ha med i tankarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla mig gärna Apple-fanboy men jag tycker de har gjort precis rätt val när de gjorde iPaden och det var precis det jag hoppades skulle komma innan den 27:e.

 

Vad skulle man använda kameran till? Kan verkligen inte förstå det. Skulle man dra upp sin iPad när man vill ta kort på någon? Kan inte se det framför mig. Jag har på två år använt kameran på min macbook högst 6 gånger. Men om man tror att man ska videochatta väldigt mycket med iPaden istället för datorn kanske den är bra. Dessutom skulle nog både priset och bredden på iPaden öka om de valde att ta med den enligt mig onödiga kameran.

 

Jag programmerar själv spel i Action script (för flash) och hela grejen är att man programmerar för en dator och inte vill att den ska vara anpassad till någon sorts mobil enhet. Det skulle vara för specialsidor där man korkat nog gjort hela sidan i flash. Som SF och Tv4Play. Dessa finns det bättre appar för och dessutom tror jag man kommer överge enbart flash för hemsidor. Jag ser det bara som ett plus att man slipper alla reklambanners på sidorna som gör det segt och jäkligt.

 

De andra argumenten var rätt så korkade.

 

Som ni hör är jag redan såld. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att multitaskingen kommer lösas så småningom med senare versioner. Jag

KORTADE INLÄGGET.......

Sedan tror jag att det här kan vara perfekt för läkare och så vidare också, inga mer pappersjournaler och inga fler läkare som vänder sig bort från patienten för att skriva eller kolla upp något på datorn. Inte för att jag tror att sjukhus kommer köpa på sig iPads till alla sina läkare på stört men i alla fall.

Hej och välkommen till forumet. post-15957-1264782328_thumb.gif

 

Jag tycker att du slår huvudet på spiken.

Speciellt för läkare måste den ju vara alldeles utmärkt att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla argumenten riktar i princip in sig på jämförelsen mot en netbook. Jag tjatar igen: iPad är ingen dator, det är en e-boksläsare på stereoider!

Men tänk hur fett det hade varit om de hade släppt en MacBook Pad istället för en uppblåst iPod.

 

Angående kamera så gissar jag att det enda som Apple eventuellt diskuterade var en kamera riktad mot användaren och det verkar som att man ofta tittar på den från en snedare vinkel än en vanlig datorskärm, vilket gör att kameran måste anpassas för det. Fast det vore ju jävligt tufft att ha den stående på en hylla och kunna använda den som spegel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...