Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Politiktråden


iMarc

Rekommendera Poster

Riksdagsvalet närmar sig och det vore trevligt om vi kunde diskutera politik i denna tråd utan några personangrepp och på ett vuxet och moget sätt :)

 

Vilka vinner valet?

Själv tror jag de rödgröna gör det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,8k
  • Created
  • Senaste svar

Det förstår väl vem som helst att jag inte kan rösta på en släkting.

Därför blir det röda sidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror Maria Wetterstrand skulle vara en otroligt bra statsminister. En kvinna med både empati och ödmjukhet

 

Ja, det tror jag också! Hon känns ärlig.

 

Jag är i grunden "sosse", men Sahlin tycker jag var ett dåligt val av partiledare. Hon saknar karaktär, tycker jag.

Reinfeldt var ett genidrag från moderaternas sida, han kan tala vitt och brett, få saker att låta vettigt utan att ha sagt ett vettigt ord. Jag tror att han kör sitt race, oavsett vad folket tycker.

Det är egentligen bra, man vet vad man får, även om det är en klar försämring.

 

Vänstern ligger mig också nära och Ohly känns stabil och kunnig. Men just nu är det många miljöfrågor jag känner starkt för. Därför blir det Grönt för mig i år.

 

Eftersom att vänstern, sossarna och MP hakat på idén om ett tvåpartisystem så spelar det egentligen ingen större roll vilket rött eller blått parti vi röstar på. Nu är det blockval i stället för partival! :(

 

Min lön kommer från skattepengar och jag har många som är pensionerade eller sjukskrivna i min närvaro, därför skulle jag aldrig rösta blått. Jag vill se att pengarna vi betalar kommer till nytta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp ett + att hon är snygg också :wub:

 

Ohly känns bra, han har lite humor också :) Alltid underhållande att lyssna på honom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp ett + att hon är snygg också :wub:

 

Ohly känns bra, han har lite humor också :) Alltid underhållande att lyssna på honom

 

Det har faktiskt Reinfeldt också! Han var jätterolig i en sketch, drev med sitt eget politikprat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har faktiskt Reinfeldt också! Han var jätterolig i en sketch, drev med sitt eget politikprat! :)

Okidoki :)

 

Saknar Birger Schlaug, tycker han var jäkligt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar med människor som har intellektuella funktionsnedsättningar och som har sjuk- eller aktivitetsersättning från försäkringskassan. Dessa människor har ett livslångt funktionshinder och har aldrig haft en fot inne på den reguljära arbetsmarknaden men ändå ifrågasätts deras funktionshinder av tjänstemännen på försäkringskassan på ett för mig stötande sätt. Denna jakt på funktionshindrade fanns inte före valet 2006 och förhoppningsvis inte heller efter hösten val.

Min röst lägger jag på något av partierna i det rödgröna blocket. Har inte riktigt bestämt mig för vilket av dem ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hörde just KGB i nyhetsmorgon smula sönder "rödgröna rörans" löften. Folk genomskådar "återställarpolitiken" och vet att det är de själva som drabbas av massiva skattehöjningar om de rödgröna vinner utan att någon får det bättre.

Tror alliansen kommer på upploppet, mellan val är alla regeringar skit men det är en sak att svara i opinionsundersökningar en helt annan att släpa sig iväg till valurnorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hörde just KGB i nyhetsmorgon smula sönder "rödgröna rörans" löften. Folk genomskådar "återställarpolitiken" och vet att det är de själva som drabbas av massiva skattehöjningar om de rödgröna vinner utan att någon får det bättre.

Tror alliansen kommer på upploppet, mellan val är alla regeringar skit men det är en sak att svara i opinionsundersökningar en helt annan att släpa sig iväg till valurnorna.

De sjuka hade det ju bättre innan alliansen kom till makten, om det blir regeringsskifte så lär det väl inte bli sämre än det är nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De sjuka hade det ju bättre innan alliansen kom till makten, om det blir regeringsskifte så lär det väl inte bli sämre än det är nu?

Det blir likadant med de rödgröna sa man i morse, efter sex månader ska sjukpengen omprövas och sen ska man tillsätta en "parlamentarisk utredning" som ska se över resten.

Har gjort många reportage på "sjukpensionerade 23-åringar utan framtid" på "sossarnas tid". Tjänade de en krona på något rök sjukpensionen. De hade blivit överlyckliga om någon frågat dem: -Vad kan du göra?

-Ska rödgröna röran vinna valet måste de komma på något bättre än "det var bättre förr".

 

PS Så länge jag kan minnas har "politikernas intentioner" skiljt sig ganska mycket från "sjukkassans tolkning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror Maria Wetterstrand skulle vara en otroligt bra statsminister. En kvinna med både empati och ödmjukhet

Fast det är ju omöjligt då hon måste lämna posten som språkrör 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Fast det är ju omöjligt då hon måste lämna posten som språkrör 2011.<br />

 

Så man måste vara språkrör för att kunna bli statsminister... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog inte att rösta eftersom jag lämnar Sverige

och inte är partipolitiskt intresserad.

 

Men jag tror att RödGröna blocket skulle vinna stort om Sossarna

hade eller kommer att ha Margot Wallström som partiledare.

Att inte övertala henna att ta posten är ett av Sociademokratins största misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man måste vara språkrör för att kunna bli statsminister... :fundersam:

Finns det någon som varit stadsminister i Sverige och inte varit partiledare/språkrör?

Osäker :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som varit stadsminister i Sverige och inte varit partiledare/språkrör?

Osäker :fundersam:

Tror inte man behöver vara partiledare/språkrör för att kunna bli statsminister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får tydligen inte handla vad man vill om man är politiker :chockadskeptisk:

Nej men det beror nog på jantelagen och bruksmentaliteten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte man behöver vara partiledare/språkrör för att kunna bli statsminister

Nä det är möjligt :) men är det troligt :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är möjligt :) men är det troligt :fundersam:

Just i fallet MP så tror jag att deras väljare inte skulle ha något emot en sådan lösning. Språkrören satt ju tidigare inte ens i riksdagen (det gör de väl nu?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hörde just KGB i nyhetsmorgon smula sönder "rödgröna rörans" löften. Folk genomskådar "återställarpolitiken" och vet att det är de själva som drabbas av massiva skattehöjningar om de rödgröna vinner utan att någon får det bättre.

Tror alliansen kommer på upploppet, mellan val är alla regeringar skit men det är en sak att svara i opinionsundersökningar en helt annan att släpa sig iväg till valurnorna.

 

 

Det blir likadant med de rödgröna sa man i morse, efter sex månader ska sjukpengen omprövas och sen ska man tillsätta en "parlamentarisk utredning" som ska se över resten.

Har gjort många reportage på "sjukpensionerade 23-åringar utan framtid" på "sossarnas tid". Tjänade de en krona på något rök sjukpensionen. De hade blivit överlyckliga om någon frågat dem: -Vad kan du göra?

-Ska rödgröna röran vinna valet måste de komma på något bättre än "det var bättre förr".

 

PS Så länge jag kan minnas har "politikernas intentioner" skiljt sig ganska mycket från "sjukkassans tolkning".

Det verkar förnuftigt. Är själv uppriktigt rädd för hur det kan komma att gå om de rödgröna får makten med tanke på de antijobb-åtgärder de tänkt utföra, exempelvis dessa massiva skattehöjningarna som drabbar alla.

 

Sossarna har visserligen erkänt (bl.a. Ylva Johansson) att förra mandatperiodens soffliggarpolitik inte är någon bra idé att gå tillbaks till, men med tanke på hur högljudda deras protester mot sjukreformen varit så är jag inte så säker på att det verkligen blir så stora förändringar om katastrofen inträffar, att de vinner valet.

 

Som jag ser det måste arbetslinjen fortsätta om vi så snabbt som möjligt ska kunna ta oss ur den rådande krisen och arbetslösheten som är allt annat än till hjälp för de svagaste i samhället.

 

Hoppas själv på ett starkt val för Fp och C, och ett något svagare för M och Kd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar förnuftigt. Är själv uppriktigt rädd för hur det kan komma att gå om de rödgröna får makten med tanke på de antijobb-åtgärder de tänkt utföra, exempelvis dessa massiva skattehöjningarna som drabbar alla.

 

Sossarna har visserligen erkänt (bl.a. Ylva Johansson) att förra mandatperiodens soffliggarpolitik inte är någon bra idé att gå tillbaks till, men med tanke på hur högljudda deras protester mot sjukreformen varit så är jag inte så säker på att det verkligen blir så stora förändringar om katastrofen inträffar, att de vinner valet.

 

Som jag ser det måste arbetslinjen fortsätta om vi så snabbt som möjligt ska kunna ta oss ur den rådande krisen och arbetslösheten som är allt annat än till hjälp för de svagaste i samhället.

 

Hoppas själv på ett starkt val för Fp och C, och ett något svagare för M och Kd.

Jobb till varje pris, inte nog med att svårt sjuka tvingas arbeta och att de som får ersättning får vänta i månader pga Anders Borgs rötna politik, snart höjer de väl pensionsåldern till 100 år också.

De rödgröna värnar om människan, de blå om kapitalismen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...