Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi som ångrar att vi beställde nya iMacen (21.5" samt 27")


david_gbg

Rekommendera Poster

doa den? Direct On Arrival den?

Eller är jag dum/full/trött ...

doa = dead on arrival

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 92
  • Created
  • Senaste svar

Göra en DOA-rapport då - dvs begära en helt ny. Måste man skriva som en jävla dagislärare för att slippa alla 'roliga' Off-topic skämt? Ni förstör alla trådar. Massa trådar här inne man försöker läsa förstörs av 18 lustigkurre-inlägg som går helt OT. Så jäääävla drygt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går hände något märkligt. Jag tar det från början: Fick ett mail i onsdags (då min ersättare skulle skickas) där det stor att det skulle dröja ytterligare ett par veckor innan den kunde skeppas "due to popular demand, blah blah". Jag fick helt enkelt nog och mailade min kontakt på apple och skrev att jag häver köpet, att det var droppen liksom. Jag kan köpa en ny igen när allt funkar som det ska osv... Inget händer, inget svar varken på torsdag eller fredag. MEN, på lördagen kom det ett brev som sa att min order hade skickats iväg. Jahapp... Ser ut att bli en tredje iallafall då. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter fortfarande och väntar på en iMac 27" i5, beställde den 20 november förra året. Först lovade Dustin att de skulle leverera 4 december, dagen kom men ingen dator. 10 december kom ett mail från Dustin att datorn var restnoterad och förmodligen inte skulle levereras före årskiftet. En vecka senare kom nytt besked - den här gången med ett leveransdatum satt till 22 januari 2010. Helt okej för mig då jag hade annat jobb att göra fram till slutet på januari, men å andra sidan skulle det varit bra med en snabbare maskin för en del av arbetet.

 

För förra veckan var det fredag 22 januari, Dustin levererade inte heller denna dag - inget nytt besked om leverans har dykt upp heller. Ringde dem förra veckan för att höra när de skulle leverera, fick prata med en väldigt sur säljare som inte hade en aning och var allmänt otrevlig - det är för jävligt att företaget där jag jobbar har Dustin som leverantör, något jag hoppas det blir snar ändring på då de sällan lever upp till förväntningar vad gäller leveranstid. Den info jag fått fram hittills angående den beställda datorn är att om jag beställer en direkt från Apple får jag vänta 3 veckor, det borde betyda att min beställning ligger någonstans i kön innan de beställningar som görs idag/nu och således ha min dator inom 3 veckor?

 

Vad gör Dustin åt problemet? Leveranstid skulle vara ca en vecka, men nu ser det mer ut som ett kvartal! Får man rabatt vid så sen leverans? Jag tycker att de minsta de kunde göra är att höra av sig och erbjuda uppgradering till en i7 för att motsvara den prestandainflation som sker över tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag om ngn timme anländer min 2:a iMac inte för jag stört mig så mkt på min 1:a men kan man få en som är 100% perfekt så varför inte.

Så nu är det bara invänta och se, annars packas den ner och beställer ytterligare en till.

 

Apple Store får dock 5 av 5 när det gäller reklamationer osv. Inga problem alls att ha min nuvarande I7 fram tills dess att jag fått en jag är nöjd med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu till min stora förtret märkt av att jag har "gulningarna" i skärmen. Var så glad att den kom hel och inte hade felet med att skärmen "flimrar till". Har försökt att vänja mig vid den gula tinten men det går bara inte. Tänker inte minst på det kraftigt minskade andrahandsvärdet också.

 

Har det gått för lång tid eller kan man få tillbaka pengarna, alternativt få den utbytt? Vad är kriterierna för att få tillbaka pengarna? Någon som fått det? Känns ärligt talat som att jag skulle vilja ha tillbaka pengarna och satsa på en macbook pro istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fredag kommer min tredje imac, hoppas att den är okej :crossfingers:

 

Verkar som om även min tredje iMac är defekt, nätverkskortet funkar inte som det ska.

Hittade en tråd på applecareforumet och det verkar som det blir retur på denna också.

Alltså inte tredje gången gillt.

 

Apple verkar har grymma problem med kvalitén, ska ta mig en rejäl funderare på om jag

ska beställa en fjärde, hade ju varit kul om man kunde få en som funkar innan det är dags för

nästa uppdatering... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både min och tjejens 27:a fungerar felfritt. Känner med er som har fått felande exemplar, inte kul alls. Hoppas det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tredje jag har fått nu funkar helt kanon, inget flimmer, ingen gultoning (inte nått som jag har haft på nån av mina). Enda negativa är att det är en pixel som inte vill hoppa igång än, men den ska jag nog få igång snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntat sedan Black friday (den 27:e november) på en dator som fungerar. Haft tre hemma och väntar på min fjärde som enligt Apple ska skickas den 3.e mars och då ska det ändå ligga prio på min beställning. :armskeptisk:

Funkar inte denna perfekt så blir det inga mer Mac för mig... då återgår jag till PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trucker-Leffe

Jag är bestört över hur många som inte verkar ens ha nån aning vilka rättigheter man som konsument har i Sverige och tänkte att ett inlägg kan va befogat...

 

De e ju ganska snårigt och ändras hela tiden känns de som men vad som gäller nu verkar vara att man har 3 år på sig att reklamera en produkt, säljarens eller tillverkarens garantier är oftast överflödiga i Sverige då konsumentköplagen så gott som alltid täcker mer än garantierna och därmed är det bara konsumentköplagen man behöver ta hänsyn till då denna står över en garanti

 

På konsumentverkets hemsida kan man läsa att felet ska anmälas inom skälig tid till försäljaren, reklamerar man inom 6 månader är det försäljaren som har bevisbördan reklamerar man senare är det köparen

 

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/...t/Reklamation-/

 

Jag är ingen expert på området men som jag förstår det så gäller dessa regler även vid köp från Apple Store Sverige då denna som jag ser det verkar vara en svensk butik

 

Så ni som har problem med era macar, kom ihåg att ni har stora rättigheter som konsumenter i Sverige så ta ingen skit från Apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag håller på att kriga med Apple. Köpte min på Black Friday, fick den levererad i mitten av december. Den hade gul toning så jag fick den utbytt och utbytesenheten som levererades i ett par veckor in i januari är också gul.

 

Nu vill Apple att jag skall lämna in den, vara utan dator i minst 6 dagar (som det tar enligt serviceversktan). Serviceverkstan var inte helt 100 heller på att det som de kunde göra skulle hjälpa. Känns inte speciellt tryggt. Allt jag vill från Apple är att jag får en ny fullt fungerande och icke-gul dator när de fått ordning på produkten. Jag vill inte ha pengarna tillbaka då jag är grymt nöjd med den annars. Och jag vägrar att lämna in den för att någon skall öppna den och byta ut en massa saker. Jag har ändå betalt 20000 spänn för den.

 

Har haft kontakt med AppleCare och någon chef på Apple Store. Och allt jag önskar är att de sänder mig en korrekt burk när de fått ordning på det, men de knorrar .. det är ju f_n helt otroligt illa!

 

Apple borde "göra en Toyota". Någon som såg hur mycket Toyota-chefen skämdes när han fick meddela att de tar tillbaka 7 miljoner bilar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trucker-Leffe, du har helt fel .

 

För det första, vad jag förstått så har ingen på Apple nekat support/ny dator till kunder som klagat på t ex gultoning på skärmen eller flimmer och liknande och du har garanti på deras produkter i ett år. T o m har de erbjudit 15 % i ersättning för problemen. Detta med "ta ingen skit från Apple" är alltså missriktat och jättekonstigt. Jag tycker Apple verkar ha skött problemen exemplariskt, och jag har själv aldrig haft problem med dem de gånger jag sökt support.

 

För det andra, konsumetköpslagen gäller 3 års REKLAMATIONSrätt, INTE garanti. Garanti och reklamation är INTE samma sak. Dessutom, som du säger, måste köparen efter 6 månader, bevisa att problemet existerat i datorn från början, dvs är ett produktionsfel. Hur exakt hade du tänkt bevisa att t ex en sprucken skärm eller kraschad hårddisk efter flera års användande har varit där från början och är ett produktionsfel? Det du kan göra är att skicka in den till en tekniker som öppnar upp datorn och bevisar att processorn hade ett grundläggande konstruktionsfel - men detta kostar också en jädra massa pengar.

 

På stället vi jobbar tar vi in datorer för reparation. INGEN konsument som hävdat konsumentköpslag har lyckats gå igenom, utan alla måste betala repartionskostnad i slutändan. Däremot har kunderna som haft mac varit så mycket nöjdare än vad datorer av andra tillverkare varit. Folk kmmer in med mac-datorer som är 6 år gamla och fortfarande rullar på suveränt. Man kan dessutom se på Blocket och andrahandsvärdet på en mac är MYCKET högre än liknande PC-datorer så vill man ha en hållbar dator ska man välja mac. Sen tycker jag himla synd om david_gbg som råkat ut för en jädra massa problem med sin dator. Jag hoppas Apple löser det och börjar leverera helt felfria datorer snarast! Jag själv har samma dator som varit 100 % top notch från start men jag kanske har haft tur..

 

Garantipaketet Apple Care tycker jag personligen är skitbra, just för att man får tre års jävligt bra support på datorn och annat tjaffs, samt tre års säker garanti. Givet att jag inte slängt datorn i marken eller kissat på den så får jag kostnadsfri reparation och då har kostnaden för apple care (1795 kr) redan payed itself off.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trucker-Leffe, du har helt fel .

 

För det första, vad jag förstått så har ingen på Apple nekat support/ny dator till kunder som klagat på t ex gultoning på skärmen eller flimmer och liknande och du har garanti på deras produkter i ett år. T o m har de erbjudit 15 % i ersättning för problemen. Detta med "ta ingen skit från Apple" är alltså missriktat och jättekonstigt. Jag tycker Apple verkar ha skött problemen exemplariskt, och jag har själv aldrig haft problem med dem de gånger jag sökt support.

 

Läste du vad jag skrev ovan? Jag får ingen ny burk ... de vill att jag skall bli utan dator igen. Första gången var jag utan dator i två veckor (över jul- och nyår) och nu vill de att jag skall vara utan dator igen i minst 6 arbetsdagar.

 

Allt jag kräver från Apple är att jag får en ny dator när de kvalitetssäkrat de datorer de skickar ut till kunderna. Jag vill inte köpa en dator för 20K som någon skall in och byta en massa prylar i! Jag vill ha en fungerande och korrekt burk out-of-the-box.

 

Någon som tycker jag ställer för höga krav?

 

Jag har ju även rätt att få ersättning för de kostnader som min felaktiga produkt åsamkar mig. Att vara utan dator (mitt arbetsredskap) i minst 6 arbetsdagar blir kostsamt för Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann inte läsa vad du skrev utan svarade bara på Leffes inlägg ovan angående konsumentköpslagen.

 

Nepp, jag tycker du inte ställer för höga krav när du ber om en fungerande dator du lagt 20 kkr på. Varför vill de inte ge dig en ny? Det du lider av är ju s.k DOA (dead on arrival), att den varit dålig från start.

 

Sen vet jag inte om du kan få ersättning för kostnader, där har jag ingen åsikt varken åt ena eller andra hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/snip/ Jag är ingen expert på området /snip/

Näe, i så fall hade du nog skrivit helt annorlunda. T ex får det inte ens kallas för 'garanti' om det inte ger konsumenten mer långtgående rättigheter än konsumentköplagen. Med andra ord är konsumentköplagen aldrig bättre än en garanti. Dessutom ger konsumentköplagen säljaren rätt att laga en vara som är behäftad med fel. Lagen tvingar dem alltså inte att lämna ut ny vara. (Praxis säger att de har tre försök på sig att laga varan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska in till Västerås imorgon och hämta min iMac som varit inne på MacSupport för service.. De bytte ut DVD-driven pga mitt problem med skivor som blivit repade, hoppas det funkar finfint nu, Han som lagade den sa att den inte repar skivorna längre, jag hoppas han menar rätt repor ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...