Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fest med 32 burkar starköl, 7 groggar och lite annat


iMatte

Rekommendera Poster

Bortslösade skattepengar att låta domare, advokater och andra hjon bränna pengar på sådant istället för att utreda verkliga brott som vi blir drabbade av.

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Ja, för alkoholrelaterade brott drabbas vi ju inte av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en färsk dom i tingsrätten så frias en man som försökt ta in stora mängder alkohol över gränsen, från misstanke om smugglingsbrott och får tillbaka all beslagtagen alkohol. Anledningen är att mannen motiverat den stora mängden med att han skulle 100 gäster till sitt födelsedagskalas och varje gäst skulle bjudas på:

 

32 burkar starköl

7 groggar

1 burk alkoläsk

1 burk starkcider

1/2 glas vin

 

 

Skulle du stå pall?

 

Men den stora frågan är: Sitter det bara dementa och begåvningshandikappade i tingsrätterna? :huh:

 

Källa: SVT

 

Det skulle innebära att gästerna i genomsnitt drack runt 17 liter vätska på en fest. I min värld är det fysiskt omöjligt att få i sig 17 liter ens om man höll på i tre dagar...... Det innebär en liter ren sprit om snitthalten alkohol är 6%.... fattar ingenting...... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj... Man skulle ju dö.

 

Själv har jag en gräns på fem starköl eller glas vin plus en liten drink av starkare karaktär.

Det brukar bli lagom för en helkväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortslösade skattepengar att låta domare, advokater och andra hjon bränna pengar på sådant istället för att utreda verkliga brott som vi blir drabbade av.

Nästan alla våldsbrott, mord, våldtäkter och en massa andra grova brott begås av folk som druckit mycket alkohol. Folk som dricker mycket alkohol behöver tillgänglighet och låga priser. Ju mer alkohol som konsumeras och ju lättare den är tillgänglig, ju mer våldsbrott, mord, våldtäkter, familjevåld, barnmisshandel, rattfylla och annat elände. Kan man inte träffa folk och umgås utan att hälla i sig alkohol behöver man inte lägre priser - man behöver vård. Om din värld kretsar så kring alkohol att den är en viktig komponent i ditt liv råder jag dig att ta kontakt med läkare.

 

Och vad anser du vara allvarliga brott? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han tyckte nog att livet var en fest... ...utslaget på ett år är det fullt rimligt, ja rent av snålt.

 

För hundra personer, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte, kolla in reprisen av Färjan. Råka komma in på... det var rent... ja inte fick jag nån lust att ta Finlandsbåten efter det alla fall, undrar bara hur rederiet tänkte när de tillät tevebolaget filma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT

Jag har åkt med TV-båten flera gånger; inte när dom spelat in men samma.

Ja det finns folk som blir drängfulla och beter sig därefter. De flesta är däremot glada, pratsamma och trevliga.

Nu har jag iofs inte sett programmet men jag misstänker att man väljer ut de värsta skandalerna.

Vi brukar åka ett gäng från teatern därför att det är ett roligt och ganska billigt sätt att komma utanför väggarna.

Det som är bra är att det finns olika saker att göra beroende vad man gillar; dans, karaoke, pub, underhållning.

Tycker faktiskt det varit värre de få gånger jag varit på "krogen" här i stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte, kolla in reprisen av Färjan. Råka komma in på... det var rent... ja inte fick jag nån lust att ta Finlandsbåten efter det alla fall, undrar bara hur rederiet tänkte när de tillät tevebolaget filma...

 

1) Har ingen TV

2) Om jag hade TV så är livet för kort för att frivilligt titta på fulla mongon. Dem får man redan se mer än man vill av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det väl Kabo. Råka nog bara komma in de tio minutrarna de visade de mindre sköna sidorna av mänskligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Har ingen TV

2) Om jag hade TV så är livet för kort för att frivilligt titta på fulla mongon. Dem får man redan se mer än man vill av.

1) Finns säkert på nåt liknande Play, vilken kanal har jag glömt.

2) Skit i 1.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar att "alla" på det här forumet alltid ska vara så grymt seriösa och laglydiga när det handlar om sprit, fortkörning, nedladdning etc. Är ni rädda för storebror kanske? :unsure:

 

Inget ont, vill inte starta någon diskussion, ville bara få ur mig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar att "alla" på det här forumet alltid ska vara så grymt seriösa och laglydiga när det handlar om sprit, fortkörning, nedladdning etc. Är ni rädda för storebror kanske? :unsure:

 

Inget ont, vill inte starta någon diskussion, ville bara få ur mig det.

Tror du inte det finns andra anledningar att följa lagarna än rädsla? T ex undviker jag inte att köra rattfull för att jag är rädd för "storebror" utan för att jag skulle kunna skada mig själv eller någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du pearldrum, vilken storebror skulle jag vara rädd för, menar du?

 

Jag är så där tråkigt ordentlig i det mesta jag gör. Dricker ingen alkohol (drack, men mycket måttligt, mellan 1998 och 2003), har aldrig rökt en cigg i hela mitt liv, kör inte för fort (med motorfordon åtminstone - det har hänt nån enstaka gång på cykel), körde inte bil alls förrän fyra år efter jag slutade dricka alkohol så rattfull har jag aldrig varit, och jag försöker sköta mig så bra det går på de flesta områden. Laddar ner lite fult gör jag sporadiskt, kanske en gång i månaden eller så.

 

Om alla andra levde som jag gör på de här punkterna skulle vi ha otroligt många färre döda och skadade i samhället. Olyckor kommer alltid att ske, och även nyktra personer begår brott då och då, men överlag skulle det bli enorm skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Har ingen TV

2) Om jag hade TV så är livet för kort för att frivilligt titta på fulla mongon. Dem får man redan se mer än man vill av.

Ingen TV??? :) Har inte alla det? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte träffa folk och umgås utan att hälla i sig alkohol behöver man inte lägre priser - man behöver vård. Om din värld kretsar så kring alkohol att den är en viktig komponent i ditt liv råder jag dig att ta kontakt med läkare.
Tack för ditt tips men bara för att jag inte tycker man ska bestraffa smugglare utan istället våldsverkare betyder det inte att jag tycker man bör häva i sig hutlösa mängder alkohol (eller gör det för den delen heller, mängderna i exemplet är ju ganska hårresande, men som redan nämnts så är det ju möjligt att de ska delas med andra eller räcka ett tag eller båda delarna).

 

Och vad anser du vara allvarliga brott? :huh:

Allvarliga brott är exempelvis: "våldsbrott, mord, våldtäkter, familjevåld, barnmisshandel, rattfylla och annat elände" för att ta din definition. Inget av dessa brott är någonsin acceptabla under några omständigheter. (Därför bör vi förbjuda: män, knivar, yxor, sprit, bilar, … – lycka till.)

 

Snälla, blanda inte ihop osunda dryckesvanor med våldsförespråkande. Det grundläggande problemet är att vi har en osund alkoholkultur i det här landet - inte att det finns alkohol att tillgå. Vad du gör är egentligen bara att ursäkta våld eftersom du ser det som en direkt effekt av alkoholen inte av handlingar. För att följa ditt resonemang: "det finns alkohol -> alltså dricker vi vad som finns -> då blir det alldeles för mycket -> därmed begås en mängd våldsbrott" så finns det väl egentligen bara en väg att gå - förbjud alkoholen. Själv tycker jag att det är tid att vi i Sverige lär oss dricka på ett vettigt sätt så att man inte börjar slå ner varandra. Dessutom uppstår en stor del av våldet just när alkoholtillgången stryps - fråga vilken polis som helst så får du höra att våldet uppstår när krogarna stänger, när det finns så få krogar så att folk inte kommer in, osv. – inte när folk kan sitta ner, dricka sina öl och lugn lulla hem. Vi har skapat oss ett problem här. Med din attityd kommer du inte minska varken våld eller drickande utan endast kunna glädja dig åt att en och annan pantad medelsvenson vill tjäna ett par hundringar hamnar i finkan – till stora kostnader för samhället. Bra jobbat, herr nykterist!

 

Så, gå hem nu och fundera ett tag på hur drogpolitiken i övrigt ser ut och hur lyckat det är att spärra in knarkare i fängelse ett par månader och hur stor effekt förbuden har på tillgången (och i längden på brottsstatistiken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på TV att alkoholkonsumtionen ökar i Sverige..

Hur kommer det sig?

 

 

(tittar inte på TV, bara lyssnar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar att "alla" på det här forumet alltid ska vara så grymt seriösa och laglydiga när det handlar om sprit, fortkörning, nedladdning etc. Är ni rädda för storebror kanske? :unsure:

 

Det kallas "bli vuxen" och har inget med storebror att göra - tvärtom. Att bli vuxen innebär att man förstår att allt elände och allt dåligt i världen är summan av individers dåliga handlingar. Och att det man själv kan göra för att minska på eländet är att 1) inte bidra med dåliga handlingar och 2) försöka uppmana andra att inte bidra till eländet med dåliga handlingar. Man inser att det inte finns någon storebror eller gud och om det ska bli något bra med nånting så hänger det på oss själva.

Enkelt och klart som korvspad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du pearldrum, vilken storebror skulle jag vara rädd för, menar du?

 

Jag är så där tråkigt ordentlig i det mesta jag gör. Dricker ingen alkohol (drack, men mycket måttligt, mellan 1998 och 2003), har aldrig rökt en cigg i hela mitt liv, kör inte för fort (med motorfordon åtminstone - det har hänt nån enstaka gång på cykel), körde inte bil alls förrän fyra år efter jag slutade dricka alkohol så rattfull har jag aldrig varit, och jag försöker sköta mig så bra det går på de flesta områden. Laddar ner lite fult gör jag sporadiskt, kanske en gång i månaden eller så.

 

Om alla andra levde som jag gör på de här punkterna skulle vi ha otroligt många färre döda och skadade i samhället. Olyckor kommer alltid att ske, och även nyktra personer begår brott då och då, men överlag skulle det bli enorm skillnad.

 

Med storebror syftade jag lite på FRA-lagen, mest på skoj, för att den har varit så omdiskuterad.

Jag är en själv en fegis, dricker inte ens kaffe eftersom jag anser att det är beroendeframkallande och tror att jag mår bättre utan det.

 

I någon "fartkamera-tråd" blev den som erkände att han körde i 95km/h på en 90-väg genast anklagad för att vara en vårdslös bilist, i princip.

 

Nu överdriver jag sjukt mycket men det kändes lite så när man läste det.

 

Förlåt för offtopic, tillbaka till ämnet. God kväll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påtal om finlandsbåtar osv,

 

Jag åkte första gången till åland för något år sedan, Alla kollegor intalade mig att det var så skoj osv.

Visserligen blev jag rätt full, Men jag tycker det var så fruktansvärt vidrigt på båten att jag förstår inte hypen om det,

Taxfreen var heller inte jättebillig, men visst kul att köpa något... Hade heller inget problem med folket iövrigt, det var lite som ett vanlig festställe, kanske något värre- med tanke på antalet människor.

 

Men dagen efter... Det luktade piss och skit över allt, Spyor osv. Det var tur det var en båt- för inomhus gick det inte vara.

Så ja jag håller med det är inget jag någonsin kommer lägga privata pengar på iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tips men bara för att jag inte tycker man ska bestraffa smugglare utan istället våldsverkare betyder det inte att jag tycker man bör häva i sig hutlösa mängder alkohol (eller gör det för den delen heller, mängderna i exemplet är ju ganska hårresande, men som redan nämnts så är det ju möjligt att de ska delas med andra eller räcka ett tag eller båda delarna).

 

 

Allvarliga brott är exempelvis: "våldsbrott, mord, våldtäkter, familjevåld, barnmisshandel, rattfylla och annat elände" för att ta din definition. Inget av dessa brott är någonsin acceptabla under några omständigheter. (Därför bör vi förbjuda: män, knivar, yxor, sprit, bilar, … – lycka till.)

 

Snälla, blanda inte ihop osunda dryckesvanor med våldsförespråkande. Det grundläggande problemet är att vi har en osund alkoholkultur i det här landet - inte att det finns alkohol att tillgå. Vad du gör är egentligen bara att ursäkta våld eftersom du ser det som en direkt effekt av alkoholen inte av handlingar. För att följa ditt resonemang: "det finns alkohol -> alltså dricker vi vad som finns -> då blir det alldeles för mycket -> därmed begås en mängd våldsbrott" så finns det väl egentligen bara en väg att gå - förbjud alkoholen. Själv tycker jag att det är tid att vi i Sverige lär oss dricka på ett vettigt sätt så att man inte börjar slå ner varandra. Dessutom uppstår en stor del av våldet just när alkoholtillgången stryps - fråga vilken polis som helst så får du höra att våldet uppstår när krogarna stänger, när det finns så få krogar så att folk inte kommer in, osv. – inte när folk kan sitta ner, dricka sina öl och lugn lulla hem. Vi har skapat oss ett problem här. Med din attityd kommer du inte minska varken våld eller drickande utan endast kunna glädja dig åt att en och annan pantad medelsvenson vill tjäna ett par hundringar hamnar i finkan – till stora kostnader för samhället. Bra jobbat, herr nykterist!

 

Så, gå hem nu och fundera ett tag på hur drogpolitiken i övrigt ser ut och hur lyckat det är att spärra in knarkare i fängelse ett par månader och hur stor effekt förbuden har på tillgången (och i längden på brottsstatistiken).

 

Det är tragiskt att läsa hur du romantiserar alkoholen och samtidigt reducerar den gigantiska problematiken runt den med att "vi har en dålig alkoholkultur". Även om din tes skulle visa sig riktig - vilket den inte är - så vad är din slutsats? Har du en lösning för hur du ska förändra den svenska alkoholkulturen totalt på, låt säga, en femårsperiod? Om inte så innebär ju en ökad tillgänglighet och lägre priser i realiteten fler misshandlade kvinnor, fler misshandlade barn, fler våldtäkter, ökat gatuvåld, fler trafikolyckor, fler arbetsplatsolyckor, ökning av alkoholrelaterade sjukdomar och allt annan misär och elände - bla för de hundtatusentals barn som lever i händerna på missbrukande och storkonsumerande föräldrar. Att detta skulle ske måste ses som ställt utom allt tvivel efter årtionden av forskning runt dessa samband. Har du ingen lösning på "alkoholkulturen" så är du alltså beredd att släppa fram allt detta lidande bara för att köra ideologisk lekskola som får moderater och friliberalers idelogiskt baserade slakt av välfärdsstaten att framstå som human och mysig. Tillspetsat kan man säga att Herr Tema vill ha gott och billigt vin på bordet så då får alla de där hundratusentals missbrukarbarnen som lever i misär ta några snytningar till. Cynism av ganska grov kaliber.

Nu var det där resonemanget baserat på antagandet att din tes om att vår speciella alkoholkultur är roten till det onda och inte alkoholen, vilket naturligtvis är bullshit. Problemen runt hög alkoholkonsumtion är likartade överallt. Även Frankrike har stora problem med familjevåld, barnmisshandel, våldtäkter, rattfylleri, gatuvåld, arbetsplatsolyckor och framför allt relaterade sjukdomar. Det effektivaste sättet att minska problemen är att minska tillgängligheten. För detta krävs måttlighetskonsumenternas godkännande, annars blir det politiskt omöjligt. Det är alltså attityder som din som är det stora hindret för en förändring - folk som inte avstår minsta skitsak för att minska ett enormt lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tema annars, det är helt fel att skylla på alkoholtillgången.

Precis som allt fler våldsbrott involverar knivar- är det tillgången på knivar som motiverar brotten?

 

---

 

Förövrigt iMatte... Jag kan lekmanna mässigt av vad jag sett dra slutsatsen att dom absolut flesta våldsbrott är resultat av muntliga dispyter- svårigheter att komma överrens och att acceptera att andra kan ha andra åsikter.

Ska vi förbjuda forum? Internets våldsammaste platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tema annars, det är helt fel att skylla på alkoholtillgången.

Precis som allt fler våldsbrott involverar knivar- är det tillgången på knivar som motiverar brotten?

 

---

 

Förövrigt iMatte... Jag kan lekmanna mässigt av vad jag sett dra slutsatsen att dom absolut flesta våldsbrott är resultat av muntliga dispyter- svårigheter att komma överrens och att acceptera att andra kan ha andra åsikter.

Ska vi förbjuda forum? Internets våldsammaste platser.

Men hallå, om tillgängligheten minskar så minskar ju brott/elände/misär som är relaterat till alkoholkonsumtion, det är ju en superenkel ekvation, det rimmar ju tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...