Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fest med 32 burkar starköl, 7 groggar och lite annat


iMatte

Rekommendera Poster

Enligt en färsk dom i tingsrätten så frias en man som försökt ta in stora mängder alkohol över gränsen, från misstanke om smugglingsbrott och får tillbaka all beslagtagen alkohol. Anledningen är att mannen motiverat den stora mängden med att han skulle 100 gäster till sitt födelsedagskalas och varje gäst skulle bjudas på:

 

32 burkar starköl

7 groggar

1 burk alkoläsk

1 burk starkcider

1/2 glas vin

 

 

Skulle du stå pall?

 

Men den stora frågan är: Sitter det bara dementa och begåvningshandikappade i tingsrätterna? :huh:

 

Källa: SVT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Skulle man verkligen kunna hälla i sig allt det där på en kväll och överleva? :chockadskeptisk:

 

Edit: Fasiken va snål han va me vinet :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... jag hade nog (som Justitia) tackat nej till den festen. Snåljåååp at bara bjuda på ett halvt glas

vin (haha) Man undrar om den där lagen inte har lite för många hål att gömma sig i... Varför sa han inte

att han skulle ha fest för 350 personer? Han ljög ju ändå menar jag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen att en gravt alkoholiserad man skulle tåla det, jag såg ett program på tv för många år sedan om alkoholism, en av dem som var på torken hade innan han blev intagen haft en konsumtion på 3 st 75cl starkspritflaskor dagligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som iMatte frågar, är de förståndshandikappade i tingsrätterna? Vad jag förstått är det först och främst politiker som sitter här och de dömer efter sin partipolitiska övertygelse. Misstag kan begås av vem som helst men detta är inget misstag, det är en paragrafmässig katastrof. Att de tolkar införselrätten så konstigt och tror att varje person klarar av 32 öl per skalle förstår inte jag.

 

finsk_yoga.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde inte det fanns några gränser alls numera- från övriga EU.

Men nej, jag skulle vara död efter en sån dos.

Som iMarc skriver; kanske en gravt alkoliserad man skulle klara det för det blir väl motsvarande ca 2 liter tarksprit / pers.

En fest för 100 gravt alkoliserade män och inga kvinnor för vi tål ju generellt mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl ta in hur mycket som helst om man inte ska sälja det? Fast han borde få böter pga övervikt om han körde vanlig personbil, jag uppskattar att lasten vägde runt 2 ton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som iMatte frågar, är de förståndshandikappade i tingsrätterna? Vad jag förstått är det först och främst politiker som sitter här och de dömer efter sin partipolitiska övertygelse. Misstag kan begås av vem som helst men detta är inget misstag, det är en paragrafmässig katastrof. Att de tolkar införselrätten så konstigt och tror att varje person klarar av 32 öl per skalle förstår inte jag.

 

finsk_yoga.jpg

Kanske politikerna har såna alkoholvanor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl ta in hur mycket som helst om man inte ska sälja det? Fast han borde få böter pga övervikt om han körde vanlig personbil, jag uppskattar att lasten vägde runt 2 ton.

Ja, är han van att dricka 32 burkar starköl är han säkert överviktig... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag sluppit ölen hade det inte varit några problem, säkert nån på festen som ville byta sitt vin mot bira ;).

 

Han kanske skulle ha fest över en helg och då är det inte överdrivet mycket alls, för att inte säga på gränsen till lite.

 

Tror att han ville fylla på förrådet hemma helt enkelt, och kränga några plattor öl till polarna.

- låt honom göra det?!

Vi får skylla oss själva som gick med i eu, med allt vad det innebar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske politikerna har såna alkoholvanor?

 

Inte fullt så illa kanske det är, men ett par glas vin till lunchen när man beslutar

hur man ska göra med de 700 Landstingsanställda man just fått sparkade...

post-35631-1263990454_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske skulle ha fest över en helg och då är det inte överdrivet mycket alls, för att inte säga på gränsen till lite.

 

Så kan det ju vara, då är det ju lite rimligare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 33cl eller 50 cl burkar?

 

 

Ja eller groggarna :totaltgalen:

 

Bara för att förtydliga: Ölen var 50 cl och groggarna baserade på 6 cl starksprit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske skulle ha fest över en helg och då är det inte överdrivet mycket alls, för att inte säga på gränsen till lite.

 

Men det handlar om snittkonsumtion. 100 personer som kan få sig den där mängden ens under en hel helg skulle inte jag kunna skrapa ihop. Möjligen kanske man skulle kunna tro det om killen ifråga var ordförande för Stockholms Uteliggare. Vem annars har 100 gravt alkoholberoende personer i bekantskapskretsen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl ta in hur mycket som helst om man inte ska sälja det?

 

Jo, det var ju precis det som var frågan tingsrätten tog ställning till. Killen påstod ju att allt detta var för egen konsumtion. Tingsrätten i Örebro län bedömde att det verkade rimligt.

Undrar hur det lät när nämdemannen läste upp beslutet? "Ja tyycher nog...att..att...öhh.. *raap*...de öhh verkar rimli..rimli...Rimligt att shan schulle drick..a upp..eh..Va fan schulle ja sjäjja nurå...Äh va faan.. Scläpp grabben..." :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste man väl inte räkna med att det är fest över en kväll? För det andra, måste man verkligen konsumera allt man blir bjuden på, för att det i rätten skall anses som att det är för att bjuda? Vad händer om det blir 2 öl kvar tex? Han kanske ville ha en buffert :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om samma mängd alkohol varit mer jämt fördelat mellan öl, vin, cider osv hade man ju kunnat hävda att folk skulle få välja och att det skulle räcka till alla även om alla valde samma.

 

Det är väl uppenbart att han bunkrat åt sig själv samt kanske finansierat resan med att ta upp beställningar från bekanta.

Man kan ju tycka att det är rätt eller fel men om det enligt lagen är tillåtet bara till sig själv, ja så har han säkerligen begått lagbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte banga den festen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som har haft en fest av liknande slag vet att det kommer bli omätbara mängder utskvätt, uthälld och bortglömd öl och sprit i mängder av glas som blir stående här och där - framåt ett så har folk bara minne på en minut och går ideligen och hämtar en ny öl eftersom de glömt var de ställt den eller redan hällt ut eller i sig ölen. Ska man räkna med det…?

 

Varför skulle allt behöva drickas upp på en dag för övrigt. Det är väl bara vi i Sverige anser och antar att all alkohol man har ska konsumeras på en och samma gång. Märkligt resonemang. Man kan väl ha en födelsdagsfest OCH fira de kommande 14 helgerna OCH dessutom kolla på fotboll med grabbarna varannan torsdag… Eller är det redan förbjudet?

 

Bortslösade skattepengar att låta domare, advokater och andra hjon bränna pengar på sådant istället för att utreda verkliga brott som vi blir drabbade av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...