Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sökfunktionen suger


Thomas Ytterberg

Rekommendera Poster

 

 

Ja, jag ställde frågan till honom. Men vad händer? Jo, likt ett sånt där sponsrat sökresultat på google dyker du upp med något ovidkommande.

 

Nej, jag hittar inte på att det var sex år sedan han skrev inlägget jag replikerade på. Det är du som inte har koll.

 

Nej de levererar inte bäst sökresultat. Precis som dina ovidkommande inlägg dyker det upp ovidkommande sökresultat. Dessutom sparar o säljer de information om dig o ditt beteende på nätet.

 

Ja som google så har du hamnat fel igen.

 

:hihihi: :hihihi: :hihihi:

 

När man citerar så räcker det med att trycka en gång på att "Svara"

Bara så du vet i framtiden för du verkar inte vara så van hur forum fungerar.

Angående van så får vem som helst svara fast du riktade frågan till Joel eftersom det är en öppen tråd. Vill du ha en privat konversation då skickar man något som kallas för PM (Privat Meddelande).

 

Och jag har inte påstått att du hittade på att det var sex år sen heller.

 

Google presterar dom bästa sökresultaten fortfarande och kommer nog göra det ett bra tag framöver.

 

Det är tydligt att du är ett troll så jag lämnar dig därhän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När man citerar så räcker det med att trycka en gång på att "Svara"

Bara så du vet i framtiden för du verkar inte vara så van hur forum fungerar.

Angående van så får vem som helst svara fast du riktade frågan till Joel eftersom det är en öppen tråd. Vill du ha en privat konversation då skickar man något som kallas för PM (Privat Meddelande).

 

Och jag har inte påstått att du hittade på att det var sex år sen heller.

 

Google presterar dom bästa sökresultaten fortfarande och kommer nog göra det ett bra tag framöver.

 

Det är tydligt att du är ett troll så jag lämnar dig därhän.

Du kommer aldrig att sluta svara på mina eller någon annans inlägg. Du kan bara inte låta bli att lägga dig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer aldrig att sluta svara på mina eller någon annans inlägg. Du kan bara inte låta bli att lägga dig i.

 

Nej om någon ställer en fråga så svarar jag.

Acceptera eller försvinn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej om någon ställer en fråga så svarar jag.

Acceptera eller försvinn :)

Det är därför du är ett troll. Du lägger dig i saker som du inte har med att göra. Du svarar på frågor som är ställda till en viss individ. Sedan drar du alltid igång en ovidkommande debatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju redan en sökfunktion. Problemet är ju att den suger.

Jag tror inte att du förstår vad jag skrev. För andemeningen är precis den du skrev ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev han att sökfunktionen skall fixas och att man skall googla så länge. Sex år är lite väl länge så länge.

 

Hej Pc-Fan,

jag tror inte riktigt att du förstod ironin i vad Ytterberg ursprungligen skrev, nämligen:

Ofta förekommande frågor om forumets sökfunktion

 

- - -

Ska den fixas?

Svar: Japp. Först inväntas bara Duke Nukem Forever, en ny studioplatta med Pink Floyd samt att statsministern skaffar lugg.

 

etc.

 

Vilket i klartext betyder, eller åtminstone bör tydas som att, så länge ingen ny studioplatta med PF samt stadsministerlugg ännu visat sig, man därför inte heller kan förvänta sig någon förbättrad sökfunktion på forumet. (dvs. den kommer aldrig)

 

Diskussion runt lappen71 och Googles ev. kvalitet, eller brist på sådan, lämnas därhän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg har dessutom, vad jag kan se, lämnat forumet.

Forumet är och förblir som det är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

Sökfunktionen är undermålig. Tro inte att den hittar vad du söker.

 

Tips: Använd Google, så här:

[sökord] site:forum.macworld.se

Du får garanterat bättre träffar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • xeric unpinned this ämne
  • 1 month later...
2010-01-15 på 20:10, Thomas Ytterberg säger:

Ofta förekommande frågor om forumets sökfunktion

 

Är forumets sökfunktion dålig?

Svar: Jajjamensan!

 

Ska den fixas?

Svar: Japp. Först inväntas bara Duke Nukem Forever, en ny studioplatta med Pink Floyd samt att statsministern skaffar lugg.

 

Meh, det suger ju! :irriteradtjej:

Svar: Jajjamensan, det suger påvligt. Googla så länge, det är vad jag gör:

 

http://www.google.com/search?&q=site:forum.macworld.se

Absolut ingenting har hänt vad gäller sökfunktionen på drygt åtta år. Tja, ännu längre egentligen. Varför ens ha en sökfunktion @felix-d ?

 

5ab1194956d28_dump1.png.17831b5d01bead1a1732eca6df52806d.png

 

dump.png.6994aa4b003591ae76e790956e50ba8f.png

 

2015-12-20 på 12:08, Alix säger:

De borde lägga in det här också, som jag och syrran har gjort på vår blogg. Det är naturligt att tro att en forumsökfunktion skulle ge bättre resultat än Google.

Som sagt... :rolleyes: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Absolut ingenting har hänt vad gäller sökfunktionen på drygt åtta år. Tja, ännu längre egentligen. Varför ens ha en sökfunktion @felix-d ?

 

5ab1194956d28_dump1.png.17831b5d01bead1a1732eca6df52806d.png

Nu tycker jag faktiskt att du är orättvis i din kritik. Dels för att om sökfunktionen är dålig, är det inte MW's fel - det ligger på de som skrivit programvaran, och sen att det faktiskt inte stämmer.

Den har blivit riktigt bra, med senaste uppgraderingen. Finns en hel del exra saker att söka på/med.

I den enkla sökninen (från sökfältet på uppe t hö på varje sida) så kan du redan där välja att t ex söka på enbart ämnen. Sen på resultatsidan kan man förfina sökningen med t ex mest relevanta, eller enbart i titeln.

Så.... Som ett direkt exempel med “Tråden om Facebook”:

5ab13cf6480fc_sok.gif.45028968db1b181310252fa1fc05b27d.gif

 

 


 

 

I den avancerade sökningen, som du dels hittar i dropemenyn:

 

5ab13e9c76728_sok_01.png.cdfa8bf926f084d348f7d7ebbe08ef19.png

 

Eller med kortkommandot: ^⌥4

 

Där finns en hel del nya saker, jmf med tidigare. T ex med denna sökningen:

5ab13efc8dd39_sok_02.png.59d3be03fd1011400e029721d0605a2a.png


...hamnade det som resultat nr 2.

 

Däremot kan jag sakna lite det valet att visa reultaten som inlägg eller ämnen.

 


 

Kikar lite mer på din bild...

 

Verkar som du sökt i en tråd/ämne efter den frasen.

Facebook_i_Klockan.png.cb2143093ff1f98430b7daa2a39ccf95.png

 

När man söker från en tråd, så är det i första hand i tråden man söker.

 

Sök i sökrutan övert på denna sidan. Klickar man i den sökrutan kommer det direkt upp att det är i ämnet man söker:

5ab141b21d9c5_sok_03.png.fcf6dfe3ee55238a10352766123cca83.png

 

Fäller man ner menyn så finns fler val:

5ab141b9252a4_sok_04.png.8fb6bc3869ac756f4c0165aca262fdd0.png

 

“Forum” i det sammanhanget innebär forumet: “Diskutera MacWorlds webbplats och forum” eftersom ämnet ligger där. Man kan “allt innehåll”, el lite längre ned välja “ämnen”, vilket är bättre... Eller om man direkt istället för att söka anv: ^⌥4. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, modEric säger:

Nu tycker jag faktiskt att du är orättvis i din kritik.

Spoiler

 

Dels för att om sökfunktionen är dålig, är det inte MW's fel - det ligger på de som skrivit programvara, och sen att det faktiskt inte stämmer.

Den har blivit riktigt bra, med senaste uppgraderingen. Finns en hel del exra saker att söka på/med.

I den enkla sökninen (från sökfältet på uppe t hö på varje sida) så kan du redan där välja att t ex söka på enbart ämnen. Sen på resultatsidan kan man förfina sökningen med t ex mest relevanta, eller enbart i titeln.

Så.... Som ett direkt exempel med “Tråden om Facebook”:

5ab13cf6480fc_sok.gif.45028968db1b181310252fa1fc05b27d.gif

 

 


 

 

I den avancerade sökningen, som du dels hittar i dropemenyn:

 

5ab13e9c76728_sok_01.png.cdfa8bf926f084d348f7d7ebbe08ef19.png

 

Eller med kortkommandot: ^⌥4

 

Där finns en hel del nya saker, jmf med tidigare. T ex med sökning:

5ab13efc8dd39_sok_02.png.59d3be03fd1011400e029721d0605a2a.png


...hamnade det som resultat nr 2.

 

Däremot kan jag sakna lite det valet att visa reultaten som inlägg eller ämnen.

 


 

Kikar lite mer på din bild...

 

Verkar som du sökt i en tråd/ämne efter den frasen.

Facebook_i_Klockan.png.cb2143093ff1f98430b7daa2a39ccf95.png

 

När man söker från en tråd, så är det i första han i tråden man söker.

 

Sök i sökrutan övert på denna sidan. Klickar man i den sökrutan kommer det direkt upp att det är i ämnet man söker:

5ab141b21d9c5_sok_03.png.fcf6dfe3ee55238a10352766123cca83.png

 

Fäller man ner menyn så finns fler val:

5ab141b9252a4_sok_04.png.8fb6bc3869ac756f4c0165aca262fdd0.png

 

“Forum” i det sammanhanget innebär forumet: “Diskutera MacWorlds webbplats och forum” eftersom ämnet ligger där. Man kan “allt innehåll”, el lite längre ned välja “ämnen”, vilket är bättre... Eller om man direkt istället för att söka anv: ^⌥4. :)

 

 

Ja, den sökrutan jag postade en dump på blev fel. Missade det.

 

Men söker man här: https://forum.macworld.se/search/ på frasen ”tråden om facebook”, utan några andra inställningar, kommer första träffen som nummer fem i listan, att jämför med nummer två om man googlar.

 

Det är inte bra, oavsett om MW/IDG står för programvaran eller inte, det ska inte jag som medlem behöva bry mig om, inte heller utföra en massa moddningar eller använda avanceratfunktioner.

 

Klart står att forumet är sämre på att hitta sitt eget material än en extern sökmotor, och så har det varit från begynnelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Men söker man här: https://forum.macworld.se/search/ på frasen ”tråden om facebook”, utan några andra inställningar, kommer första träffen som nummer fem i listan, att jämför med nummer två om man googlar.

Jo, de söker säkert lite olika... Den hamnade som #4 när jag sökte utan nåt extra.

Sen är det säkert så att det finns ett tidsperspektiv med här på bilden - att senare inlägg hamnar över äldre inlägg. Söker man på "samma fras med citattecken", så hamnar dessa inlägg här överst nu, och som #3 tråden.

 

https://forum.macworld.se/search/?&q="Tråden om Facebook"

 

Hade vi inte skrivit den frasen här, så hade ämnet kommit först. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...