Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildvisartråden


Gäst iMatte
 Share

Rekommendera Poster

Kvinnor kan :ThumbsUp:

 

Fyra nyanser i grått :)

Fin bild, är du ute på is

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siluetter.

 

post-100-1138472785.jpg

 

Nikon D70s AF-S 300/4

Redigerad av asson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siluetter.

 

post-100-1138472785.jpg

 

Nikon D70s AF-S 300/4

267398[/snapback]

 

Tjusigt!

Att jobba med siluetter blir snyggt :)

Redigerad av Mita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siluetter.

 

post-100-1138472785.jpg

 

Nikon D70s AF-S 300/4

267398[/snapback]

:ThumbsUp: Vilken kanonbild. Jag bara älskar motljusbilder och silluettbilder. :ThumbsUp:

Min kamera kan nog inte ta så fina siluettbilder (olympus C-765) :( Nikonkameran du har är väl en dig.systemkamera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för positiv input. :)

Visst kan du ta fina siluettbilder med din kamera. Ställ den läge "M" och testa. Du kan lätt se hur bilden ändrar karaktär direkt på skärmen när du testar med bländare/slutartid.

 

Edit: Du har ju redan visat vad din du och din lilla olympus kamera går för här i tråden. :ThumbsUp: Testa lite silluettbilder. Kommer bli bättre än vad du tror.

Redigerad av asson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två ganska enkla grafiska bilder. Isflak. Inga höjdare kanske.

 

Blev inte bra, tog bort dem. :)

Redigerad av asson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När luft/luftpumpen står still är det skönt med glöden från brasan..

 

post-113-1138480538.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack asson det värmer :)

Jag tog lite kort på Raymonds band när de spelade. Lätt var det inte, men jag försökte iaf med att ställa in den själv.

Tid 1/10 - Bländare 2,8 - Blixt -1,0 - ISO 200 till dessa tre

post-6426-1138484863.jpgpost-6426-1138484892.jpgpost-6426-1138484917.jpg

 

Till denna är bländaren 3,2 iovrigt lika inställning

post-6426-1138484978.jpg

 

Det var inte lätt i dessa strålkastare. Dessutom fick jag inte till skärpan som jag skulle ha viljat. Men man får träna på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna är bra. Speciellt den sista. Det blir liv i bilderna, men vid 1/10sek är det svårt att skärpa utan stativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna är bra. Speciellt den sista. Det blir liv i bilderna, men vid 1/10sek är det svårt att skärpa utan stativ.

267524[/snapback]

:lol: Var inte ens i närheten av ett stativ. Om man inte kan kalla min krycka för det. Nä, här stod jag upp med kryckan och höll kameran i ena näven. :D

Redigerad av Mariana
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: Var inte ens i närheten av ett stativ. Om man inte kan kalla min krycka för det. Nä, här stod jag upp med kryckan och höll kameran i ena näven.  :D

267526[/snapback]

 

Jag tror du ligger automatiskt på en 1/30 eller större om du har zoom eftersom du kört med blixt.

Titta i bruksanvisningen om det stämmer Mariana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du ligger automatiskt på en 1/30 eller större om du har zoom eftersom du kört med blixt.

Titta i bruksanvisningen om det stämmer Mariana.

267534[/snapback]

Jag ställde den på 1/10. Blir det mer typ 1/30 om man zoomar in? Jag är inte så haj på det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde den på 1/10. Blir det mer typ 1/30 om man zoomar in? Jag är inte så haj på det där.

267552[/snapback]

 

Jag tror att det fungerar så att om du ställer in 1/10 manuellt så kommer automatiken i kameran ändå att lägga en tid på 1/30 eller kortare, när du ställer in att du vill ta bilden med blixt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Men då borde det stå på Exif om bilden och där står det 1/10 :unsure: fast jag har inte tittat i instruktionsboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det inte var ditt hus :P Ved till spispannan finns nog. Om den nu finns kvar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Men då borde det stå på Exif om bilden och där står det 1/10 :unsure: fast jag har inte tittat i instruktionsboken.

267558[/snapback]

 

har du kameran i läget M innebär det att du ställer in manuellt och har du då valt 1/30s så är det det det är.

1/60s är vad man klarar utan stativ.för att inte få skakningsoskärpa.

Du får ett väldigt kort skärpedjup med lågt bländartal..detta påverkar bilden så att du inte har skärpa i hela om det var det du tyckte saknade .Blixten hjälpte dig ngt iaf.

Du hade kunnat välja ett högre ISO tal då hade du kunnat använda en längre tid, men ngt mer brus, dvs om du kan ändra ISOtalet på din kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siluetter.

 

post-100-1138472785.jpg

 

Nikon D70s AF-S 300/4

267398[/snapback]

Skitläckert Asson! :ThumbsUp:

 

(Matrix oxå, läckert grafiskt filter, snygga bilder ni alla andra oxå. :ThumbsUp: )

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kameran i läget M innebär det att du ställer in manuellt och har du då valt 1/30s så är det det det är.

1/60s är vad man klarar utan stativ.för att inte få skakningsoskärpa.

Du får ett väldigt kort skärpedjup med lågt bländartal..detta påverkar bilden så att du inte har skärpa i hela om det var det du tyckte saknade .Blixten hjälpte dig ngt iaf.

Du hade kunnat välja ett högre ISO tal då hade du kunnat använda  en längre tid, men ngt mer brus, dvs om du kan ändra ISOtalet på din kamera.

267571[/snapback]

Jag ställde in den manuellt på 1/10 och ISO 200. Jag kan ställa på mx 400 ISO, men jag tycker att bruset stör. Men jag prövade med 1/60 och det blev inte bra. Då blev det bättre med 1/10 och sedan fick jag fixa lite i PS. Det som ställde till det lite var dessa spootlight som fanns på scenen. Det röda tog över helt. Men med hjälp av PS fick jag nästan bort det. Hade det röda blivit bättre med en annan slutartid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde in den manuellt på 1/10  och ISO 200. Jag kan ställa på mx 400 ISO, men jag tycker att bruset stör. Men jag prövade med 1/60 och det blev inte bra. Då blev det bättre med 1/10 och sedan fick jag fixa lite i PS. Det som ställde till det lite var dessa spootlight som fanns på scenen. Det röda tog över helt. Men med hjälp av PS fick jag nästan bort det. Hade det röda blivit bättre med en annan slutartid?

267578[/snapback]

 

..ungefär samma färgstick, på de långa tiderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag kanske satt den på 1/60 för då hade kanske skärpan blivit bättre och det röda var det det samma eftersom jag måste fixa det ändå i PS ;)

Redigerad av Mariana
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...