Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildvisartråden


Gäst iMatte
 Share

Rekommendera Poster

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Baksidan och toppen på min nya dator (mitt datorbygge)


En lite smart lösning för kablarna som går ut uppe/bak.
post-64246-0-23397500-1475718739.jpg


Samma från sidan sett... Wifi-kortet, el rättare sagt antennen, har en magnetfot, så man kan leda tillbaka kablarna in i chassit, så sitter (läs: hänger) antennen i taket där.
post-64246-0-32763300-1475718748_thumb.jpg


Antennen - det är den (pinnen) uppe till vänster
post-64246-0-24568700-1475718885_thumb.jpg


Syns väl kanske lite bättre här:
post-64246-0-28094600-1475719624.jpg



Wifikortet har även ett internt USB(2)-uttag på själva kortet, vilket gör att jag kan sätta lilla USB-stickan/mottagaren för IR där. Till musen. Riktigt bra så dels slipper man den utanpå, och så har man både Wifi, Bluetooth och musens IR på samma ställe. :crossfingers:

- - -

Nu är det bara 1 disk som fattas som skall in i den, och det är en av de som sitter i min MacPro. Bara det att det ligger en backup av lagringsdisken där + ett gammal bootbart system på den som jag brukar köra då jag kör backup på systemet med CCC. (Kör man fr ett sep system kan man anv “block-level copy” = exakt klon.)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Ollie Williams

Jag gissar på att det är felpost och skulle legat under "Hur mår jag idag" tråden. iEricF är antagligen kass i kistan och avser modifiera "avgassystemet". :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det är arrangerat kan man anta att det ska fästa någon form av mast eller stolpe i rät vinkel mot underlaget. Kanske en mast som förstärker signalen från mobilt internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de är ju modifierade med de två bultarna på sidorna så nåt annat än för avgasssystem måste det va. Men vad går ju inte att gissa nåt bra alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att det är felpost och skulle legat under "Hur mår jag idag" tråden. iEricF är antagligen kass i kistan och avser modifiera "avgassystemet". :hihihi:

:D Halvrätt där. :ThumbsUp:

 

Som det är arrangerat kan man anta att det ska fästa någon form av mast eller stolpe i rät vinkel mot underlaget. Kanske en mast som förstärker signalen från mobilt internet?

Nej, det är vågrätt... så som avgasröret går.

 

- - -

 

Ja, det är 4 U-klamrar, som fått varsin ögla. Mellan öglorna går det en bult. Såhär ser bild #2 ut. Tänk packningen mitt i - mellan, med 2 klamrar på var sida.

 

post-64246-0-88150000-1487189619_thumb.jpg

 

Köpte ju en packning til avgassystemet, men när jag väl började pilla med det och kolla lite vad som satt löst och inte - så vips hade jag ena bulten i handen. Så på den sidan är det bara ett halft bulthål kvar. Tomt på utsidan. så jag behövde komma på en ny lösning hur jag skulle kunna dra ihop det igen. Ett alternativ är såklart att kapa rören och sätta en skarvmuff. Men eftersom jag redan hade packningen och rören är hela för övrigt. Är bara på undersidan av packningen det släppt.

 

post-64246-0-48255600-1487189522_thumb.jpg

Av ngn anledning ser det ut som 2 bildhalvor när man anv blixt med min mobil. En ljusare och en mörkare :glare:

 

Vet inte det syns så bra på bilden* med det går en bult där i mitten, vägrätt. Varje rörända har som ett platt stycke i ändarna, med bulthål, så hamnar packningen emellan. Ingen geggamoja el motagepasta el nåt behövs. :yeahbaby:

 

Kanske syns bättre här hur ändan ser ut.

 

post-64246-0-83762000-1487189806.jpg

 

Så tanken är att sätta 2 klamra på var sida, och sen dra ihop dem med bulten genom öglorna. :crossfingers: Och använda ändarna som stopp för klamrarna.

 

* F ö ser det bra ut under bilen, med tanke på att den är en -99. Och avgassystemet är aldrig bytt på den. De har otroligt bra grejjer, plus att det är ju lite högre markkång på den, så det blir aldrig lika sunkigt som på en vanlig PB. :yeahbaby:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de är ju modifierade med de två bultarna på sidorna så nåt annat än för avgasssystem måste det va. Men vad går ju inte att gissa nåt bra alla fall.

“nåt annat” var det inte. :D Bara en ny/annan konstruktion. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev väl sådär, men det verkar hålla i a f... Höll på igår ute under bilen. Fick bort allt gammat skit som satt kvar, med detblev att köra med lite gegga (motagepasta). Hade en tub hemma. Den har man väl mer till när man skall sätta/skarva rör. Finns en på burk med som är fastare. Den här är mer som en kräm. Jaja...

post-64246-0-75004200-1487436580.jpg

Fick byta bultar till några längre, plus att eftersom det var lät väl långa och bara hade gäng på 2-3cm, så fick man bygga på med lite bultar och brickor. Blev riktigt bra, men efter att den hade stått och kört en stun så släppte pastan (krämen) på ett par ställen, så jag hittade ett par koppparbleck från en gammal slaktad dator.

post-64246-0-88218900-1487436720.jpg

En upptill på ensa sidan om packnigen och ett under på andra sida. :crossfingers: LIte pasta på, trycka/kila ner blecket, och lite pasta till. De syns inte, om man inte vet var det sitter. Körde ens sväng bort till en granne fram och tillbaka sen, och det höll.

Man får väl se hur länge det håller. :crossfingers: Packningen gick på 60,- + 4x U-klamrar a' 20,-. I värsta fall får man fäl kapa och sätta en skarv istället. Den går väl på 40-50,-. Så, inga pengar direkt även om man får göra om det. Billigare än att köpa nya delar. Cat'en (främre delen) vågar man väl inte ens tänka på vad den kostar. Och mittsektionen/burken där går väl på 1.200-1.500,-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte att det var att komplicera något ganska enkelt lite? :P

Nejdå... :) Var ju tvungen att lösa ihopdragningen eftersom bulten (bulthålen) gav sig. Klamrarna blev en bra lösning för det - och bultarna där går/ligger an mot de gamla, som styr/stöd. :yeahbaby: Alternativet med ett skarvrör fanns ju med, men jag hade ju redan köpt packningen. Och alternativet att köpa nya delar är inte aktuellt eftersom jag skall skaffa en annan bil snart.

 

Vet väl inte om 4 U-klamrar är spec komplicerat direkt. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi har lite olika syn på vad komplicerat är. :D

Så, vad hade du gjort istället? ...som inte var komplicerat, och inte inkluderar att köpa nytt/nya delar. :)

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe det skrev jag inget om att inte köpa nya delar, jag hade gjort nåt av dessa alternativ: skarvmuff, ev göra en passande skarvmuff av annat rör, linda runt en sån där lagningssats, köpt nån ny rördel och skarvat på, frågat någon kunnigare om att göra det åt mig, bytt hela grejen, eller åkt å köpt ny bil och sen sälja aset. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Med tanke på att det pratas skarvmuff i bildvisartråden.

 

Är det då inte på plats att lägga upp lite muffbilder?

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe det skrev jag inget om att inte köpa nya delar, jag hade gjort nåt av dessa alternativ: skarvmuff, ev göra en passande skarvmuff av annat rör, linda runt en sån där lagningssats, köpt nån ny rördel och skarvat på,

“Skarvmuff” och ny rördel är samma sak... och det var (är) ju plan B. Köpte ju packningen först, så det var den jag hade - det minst komplicerade, men eftersom bultarna gick behövde jag en annan lösning. Ett skarvrör kräver också sina små ingrepp och är varken mer/mindre komplicerad. En sån lagningssats med band man lindar runt... Nja, det kan funka i vissa situationer, men inte här och med den typen av skarv. Den lösningen är i regle den sämsta - den här lär hålla och är mer en permanent lösning.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det pratas skarvmuff i bildvisartråden.

 

Är det då inte på plats att lägga upp lite muffbilder?

 

:hihihi:

107_0180_large.jpg

 

En “muffler”... :shifty:

 

:hihihi::totaltgalen:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skogsdunge här i närheten idag:

 

post-28798-0-28199700-1489947310_thumb.jpg

 

Edit: Det är hasselblommor. En röd honblomma och gula hanhängen. Fotot är taget med min Iphone.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När vårvärmen kommer får vi äntligen se lite färg i skogarna

post-154-0-71672100-1491145343_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Fick ett par platta paket igår med DHL. Brorsbarnens datorbord. Små trevliga saker, som var riktigt nätta och smidiga att montera. Slagit ihop ena för att se hur det bli, och för att kunna skicka dem lite bilder.

post-64246-0-71719200-1493477522.jpg

Skärmar har de fått innan... 22" (1680x1050), även andra högtalare, mörka lite modernare. Det där är gamla skitgrejjer från mammas gamla skoldator, solgulnade och danna. Men de duger att testa med. Och sen varsin liten webkamera till det.

Skall skaffa varsin sån förgreningsdosa med strömknapp och fästa lodrätt t h på utsidan så alla kontakter kan sitta i den, så blir det lättstädat för dem.

Hyllan under var smidig och har eget hjul + att om man vill kan man sätta den på utsidan. Var genomgående skruvhål. Men jag misstänker att de vill spara plats.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...