Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändrade hårddisken till "ingen åtkomst"


macmikael

Rekommendera Poster

Hej

 

En kollega och jag satt på ett hotell igår. När han såg min dator i Finder via hotellets nätverk ringde han mig och frågade om jag såg hans. Jag sa att det gjorde jag. Vi blev osäkra på om detta var lämpligt och han sa att han hade högerklickat på hårddisksymbolen och valt "Ingen åtkomst" för "Alla användare" för att ingen skulle se hans filer via nätverket. Jag gjorde detsamma.

Kort därefter fick han problem och kunde inte lösa upp nyckeln när han skulle ändra säkerhetsinställningarna. Han försökte att starta om datorn men det gick inte. Det blev bara en blå skärm och "snurran" kom på och av. Gick inte heller att starta i safe mode.

Jag tänkte inte så mycket på det men när jag försökte starta min idag så hade jag exakt samma problem!

 

Hans dator är en tre månader gammal MacBook Pro, min är en tre år gammal MacBook.

 

Någon som kan förklara vad som hänt?

 

***förtydligar rubbe och flyttar till rätt forumdel***

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Japp. Sämsta tänkbara åtgärd på ett problem som aldrig existerade. :)

 

Inga filer nås via nätverket såvida ni inte själva gör dem tillgängliga. Behöver man inte använda fildelning eller på annat sätt är orolig stänger man av fildening i Systeminställningarna.

 

Att göra som ni gjorde innebär ingen får läsa filerna på hårddisken inklusive er själva och OS X. Jämförbart med att låsa in nycklarna i bilen.

 

Lösningen kan vara pillig men här är några:

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1528454

http://forums.macnn.com/90/mac-os-x/370223...s-mac-wont-get/

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=636780

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Sämsta tänkbara åtgärd på ett problem som aldrig existerade. :)

 

Det är väl oartigt att skoja i en allvarlig tråd som denna, men jag vill bara skratta lite åt denna fantastiskt roliga formulering. Måste försöka komma ihåg den till närmsta lämpliga tillfälle. :D:):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Rolig och rolig. ;) Det är inte första gången frågan dyker upp på forumet och uppenbarligen har det skett många gånger. Kanske inte så värst lätt att tolka den fulla betydelsen av begreppet "användare" i OS X?

 

Kanske borde göra en lista över Saker-du-kan-men-aldrig-bör-göra-i-OS-X som att döpa om husmappen, sätta "ingen åtkomst" på hårddisken och vad mer? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple borde faktiskt lägga in ett varningsmeddelande för detta. Det är ju fjantigt att man så lätt kan sabba hela sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Japp. Sämsta tänkbara åtgärd på ett problem som aldrig existerade"

 

Lysande!

 

Tack Thomas! Tar inte illa åt mig av ditt skämt... felet är att jag är alldeles för Mac frälst... kunde inte drömma om att man kunde göra något så felaktigt utan att få en varning... nästan Windows klass...

 

Ny fråga:

 

Mitt original OS var Tiger men jag har bytt till Leopard. Leopard skivorna är inte tillgängliga på en vecka eller så, kan jag använda Installationsdisken från min Imac (Leopard)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple borde faktiskt lägga in ett varningsmeddelande för detta. Det är ju fjantigt att man så lätt kan sabba hela sin dator.

 

Helt rätt! Det borde vara en varning med förklaring av vad som händer om man går vidare.

Skriv till supporten på apple.se så kommer det säkert framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny fråga:

 

Mitt original OS var Tiger men jag har bytt till Leopard. Leopard skivorna är inte tillgängliga på en vecka eller så, kan jag använda Installationsdisken från min Imac (Leopard)?

 

 

Svar: Nej.

 

De är bundlade till iMacen..

 

Köp en fristående SnöLeopardskiva, (kostar 319:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt original OS var Tiger men jag har bytt till Leopard. Leopard skivorna är inte tillgängliga på en vecka eller så, kan jag använda Installationsdisken från min Imac (Leopard)?

 

Jag tror nog att det skall fungera, eftersom du inte skall installera utan bara komma åt terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckadesgöra samma sak fast i gästkontot. Slutatde med blåskärm. Men de va lätt fixat när man kom åt reparera behörigheter!

 

Men jag fick aldrig svar på en fråga i tråden jag skrev då. Jag gjorde detta för att användare som är inloggade på gästkontot inte ska kunna gå in och "råka" ta bort filer/mappar... Kan dom göra de? Eller tas filerna aldrig bort om man gör de som gästanvändare?

 

Tacksam för svar!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall du som gästananvändare försöker påverka systemet och andra filer måste du autentisera dig som en admin-användare. Så vanliga gäster utan tillgång till detta kan inte ändra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, provade med alternativet att köpa Snow Leopard. Installeringen såg ut att gå bra men nu har det gått ca en timma sen den var "klar" och det enda jag ser är en grå skärm med Apple symbol samt en "snurra" nertill.

 

Ska låta den gå ett tag till men det verkar inte så lovande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, provade med alternativet att köpa Snow Leopard. Installeringen såg ut att gå bra men nu har det gått ca en timma sen den var "klar" och det enda jag ser är en grå skärm med Apple symbol samt en "snurra" nertill.

 

Ska låta den gå ett tag till men det verkar inte så lovande...

Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tror inte du kan ordna detta via ominstallation eller reparation av skivbehörigheter. Det måste gå via terminalen som det diskuteras i länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Har nu provat detta:

 

 

1. Insert MAC OS Disk 1 and boot your mac. Hold the C key while booting. The mac will start-up using the dvd.

 

2.The Language menu will appear. Choose language and proceed by clicking the arrow button.

 

3.From the menu bar on top of the screen, choose Utilities -> Terminal.

The terminal will open.

 

4. Type

cd /Volumes

and press enter

 

5. Type the command

chmod 755 Macintosh\ HD/

and press enter

 

The part Macintosh\ HD/ on the command is the HD name, that is the default. You might have changed it however so type the name of your main HD instead. It's a bit tricky to write name that has more than one words separated by space (as in the case of Macintosh HD) so to be sure, type the first few letters and press the tab key. The terminal should fill the name in the command correctly.

 

6. The permissions have now changed!

 

7. From the menu bar choose Mac OS X Installer -> Quit Mac OS X Installer

 

8. On the question asked click Choose disk

Choose your main HD and click restart

 

9. Your mac should start-up normally again

 

 

Men, fortfarande samma resultat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du som gästananvändare försöker påverka systemet och andra filer måste du autentisera dig som en admin-användare. Så vanliga gäster utan tillgång till detta kan inte ändra något.

 

Men det går ju att slänga filer i papperskorgen. Så hur funka de?

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu också provat:

 

Okay, from single user mode:

 

mount -uw /

chmod 755 /System

chmod 1775 /Library

chmod 1777 /Users/Shared

reboot

 

See if that helps. If you can get the system to boot, then you can run Repair Permissions and get everything else back the way it's supposed to be.

 

Samma resultat...

 

Blir mer och mer förbannad på att systemet kan tillåta en sak som resulterar i detta. Helt obegripligt. Tur att inte Apple bygger flygplan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade detta:

 

You don't need Terminal. You have a shell in Single User Mode. Boot into single user mode, then run the following commands:

[codex]mount -uw /

chmod o+r /[/codex]

Then she can restart. That will reverse what she did.

 

 

Fortfarande samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova att göra en ny installation av Snow nu när jag ändrat koderna enligt tidigare beskrivning.

 

Igår när jag installerade Snow tog det knappt en timma. Nu har det gått en dryg timma och systemet säger att det är 30 minuter kvar.

 

Någon som kan förklara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag har förstått det rätt så lyckades du inte installera Snow rätt första gången eftersom den stannade och bara snurrade till slut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It worked!

 

Datorn startade upp som en "ny" dator. Under previous system ligger alla mina gamla filer etc.

 

Finns det något enkelt sätt att flytta detta system till det nuvarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som hjälpt till med råd och glada tillrop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
ola-hansson

Att ni såg varandras filer kanske beror på att ni är uppkopplade via samma mobile-me konto? Och har valt "tillbaka till min mac"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...