Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalitetsproblem med iMovie


Aj-mac

Rekommendera Poster

Du ska välja DV.

Ditt material är inte 720p och du skulle förlora på att första skala upp det till 720p och sedan skala ner det när du bränner en DVD.

 

 

Det ser rätt ut.

 

En bild består av linjer. Interlaced är när man ritar/skannar linjer med jämnt nummer följt av linjer med udda nummer. PAL video (alltså det gamla TV-system vi har i (nästan hela) Europa) är interlaced med 50 (halv-)bilder i sekunden. Skrivs 50i numera.

 

När man ritar/skannar hela bilden på en gång kallas det progressive.

 

Analog FILM är alltid progressive. Analog VIDEO är alltid interlaced.

Digital video kan vara båda, men interlaced är ovanligt numera. Det fanns mest i början av den digitala eran.

 

Jag hittar ingen entydigt om Nikonkameran, men skulle tro att den är progressive.

 

 

OK, tack. (Kanske lär jag mig det du skriver om Interlaced/Progressive någongång... wink.gif Men viktigast - för mig - är ju att förstå konsekvenserna och ffa hur jag skall agera för bästa resultat!)

 

Jag skall inte bränna slutresultatet till DVD, by the way. Kommer att visa de färdiga filmerna "från hårddisk". I mitt fall via AppleTV, d v s export av färdigt material till iTunes. (Vet inte om det påverkar ditt tidigare svar till mig?)

Kanske kommer far min också att vilja kunna visa/få filmerna - men även då tror jag att det inte blir DVD (utan kanske USB-sticka, eller extern hårddisk).

 

Å på tal om iTunes så ser jag att iMovieHD saknar Dela/Exportera till iTunes (som finns i t ex iMovie11).

Jag gissar att jag då (i iMovieHD) skall välja "QuickTime" som alternativ och sedan "Högsta kvalitet" vid "Komprimera filen för:".

 

Jobbar med SUPER8-material nu. I iMovie10. Funkar kanon.

Har fundering kring sista-steget, Dela.

Kan där välja bland 3 alternativ för Storlek på filen:

 

1. SD 480P (854x480)

2. Stor - 540P (960x540)

3. HD 720P (1280x720)

 

Vilken blir optimal för ovanstående (Super8)?

 

Man ju vill ju inte skapa onödigt stor fil, som inte ger något för resultatet - och Super8 är ju inte precis högupplöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar

 

 

 

Jobbar med SUPER8-material nu. I iMovie10. Funkar kanon.

Har fundering kring sista-steget, Dela.

Kan där välja bland 3 alternativ för Storlek på filen:

 

1. SD 480P (854x480)

2. Stor - 540P (960x540)

3. HD 720P (1280x720)

 

Vilken blir optimal för ovanstående (Super8)?

 

Man ju vill ju inte skapa onödigt stor fil, som inte ger något för resultatet - och Super8 är ju inte precis högupplöst.

Vad är "Super8" i detta sammanhang? Super 8 är nämligen ett filmformat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Super_8-film

Har du fått sådan film skannad?

 

Vad ska du ha filmen till? Alltså vad är slutprodukten? (Det är helt avgörande för hur du ska exportera. Ska du göra olika saker så kan du få exportera på flera olika sätt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, sån är det. (Poppisen från 70- och 80-talet, utan ljud.)

 

Skannad yes. Till DVD.

 

Å sedan Handbrake fill m4.v

 

Å sen Import till iMovie.

 

Slutprodukten, skall spelas upp på traditionell plasma-TV (Full-HD, vilket i detta sammanhang ju är irrelevant) via AppleTV, från iTunes.

 

Gjorde (delade) två versioner av samma film. Enl enl alt 1 ovan och en enl alt 2.

Tyckte att jag för ögat inte kunde se några skillnader (förutom filstorleken då) vilket ju då talar för alt 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du har gått omvägen via DVD. Det har kostat dig litet kvalitet.

 

En DVD har formatet 576i. (Det betyder 720x576 rektangulära pixlar.) Eftersom super 8-film till sin natur är progressiv borde du kunna rippa den till 576p. Eller kanske till 768x576 kvadratiska datorpixlar. I vilken fall som helst så är det 25 fps på DVDn och det är vad du borde rippa till.

 

Om du rippat till annan storlek så är det den som bestämmer vad du ska exportera som. Kolla på ett rippat klipp vad du ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostade lite kvalitet att gå via DVD, OK där ser man. Var ändå en bra lösning för familjen, men det är en annan historia.

Upplever även detta (digitala) resultat nog så bra som det gamla analoga - med projektorvisning/duk. Är som sagt ju inget högupplöst material. ;)

 

Jag kollar på mina rippade filer och ser att de allra flesta har 757x576. Någon (av någon anledning som jag inte alls minns, från handbrejkandet) har 776x592.

 

Jag kör vidare på SD 480P (854x480) vid Dela, i iMovie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du importerat det till iPhoto gör du ett smart album med följande villkor:

Bild är film

så kommer du få ett album med alla filmer i.

 

Kanon. Tack för det!

 

Jag ser alla dessa i det skapade smarta albumet nu i iPhoto.

 

Däremot blir jag inte klok på hur jag sedan importerar detta till iMovie (10) för redigering/filmskapande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanon. Tack för det!

 

Jag ser alla dessa i det skapade smarta albumet nu i iPhoto.

 

Däremot blir jag inte klok på hur jag sedan importerar detta till iMovie (10) för redigering/filmskapande?

 

Å precis då så hittar jag det!! :D

Genom klick på iPhoto-bibliotek under Bibliotek. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Pass upp... Jag uppgraderade precis till Yosemite och ser att iMovieHD inte funkar med detta.

 

Blir till att fördjupa sig i hur man skall komma runt detta...

 

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din Super 8 inspelad med 18 eller 24 bilder per sekund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pass upp... Jag uppgraderade precis till Yosemite och ser att iMovieHD inte funkar med detta.

 

Blir till att fördjupa sig i hur man skall komma runt detta...

 

:stjarnsmall:

Vad händer? Kraschar vid uppstart? Menykommandon funkar inte?

 

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att starta, kompabilitetsproblem.

 

Men det visar sig finnas en backdoor. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=BGDabav9WnY#t=12

 

Hur framtidssäkrad man är med den lösningen blir nästa fundering.

Avstå från kommande uppgraderingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å på tal om "den gamla tunga frågan", iMovieHD och interlaced, så läste jag en kommentar enl nedan...

 

"Har man väl fått in materialet i datorn (anm: med iMovieHD) skall det mig veterligt fortfarande gå att fortsätta redigeringen i en modernare version av iMovie om så önskas utan att tappa ytterligare i kvalitet."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Kan vi slå fast att det är så?


Att om man väl fått in materialet i datorn (med iMovieHD) går att fortsätta redigeringen i en modernare version av iMovie utan att tappa ytterligare i kvalitet?



I så fall kommer jag att kasta mig över till iMovie10 i rödaste rappet...! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan vi slå fast att det är så?

Att om man väl fått in materialet i datorn (med iMovieHD) går att fortsätta redigeringen i en modernare version av iMovie utan att tappa ytterligare i kvalitet?

 

I så fall kommer jag att kasta mig över till iMovie10 i rödaste rappet...! :)

 

 

Har precis testat och lyckas inte ens Importera, till iMovie10.

 

D v s de filer som jag tidigare importerat via iMovieHD (och har liggande på hårddisken).

 

Försökte mig även på en Handbrake, men inte heller den fil som då blev resultatet funkar att importera i iMovie10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra videoredigeringsprogram som löser Interlaced-problematiken?

Fick tipset FCP X men ser att det betyder tre tusen spänn...? vilket är över min budget och säkert oxå overkill vad gäller funktioner, för mig. ?

 

Finns det inget annat program som fixar biffen men som inte ligger i den prisklassen?

 

Att man då får göra om allt sitt konverterings/importeringsarbete (det man/jag gjort från miniDV-kameran och dess band via firewire in på hårddisken) lär man ju då tvingas inse.
Men kanske ändå ett bättre alternativ än bristerna med den "LightLight-version" av iMovieHD som är vad kända workarounds erbjuder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan vi slå fast att det är så?

Att om man väl fått in materialet i datorn (med iMovieHD) går att fortsätta redigeringen i en modernare version av iMovie utan att tappa ytterligare i kvalitet?

 

I så fall kommer jag att kasta mig över till iMovie10 i rödaste rappet...! :)

 

Det är inte säkert att det hjälper. Det är själva editeringen som är "single field", inte importen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det hjälper. Det är själva editeringen som är "single field", inte importen.

 

 

Har precis testat och lyckas inte ens Importera, till iMovie10.

 

D v s de filer som jag tidigare importerat via iMovieHD (och har liggande på hårddisken).

 

Försökte mig även på en Handbrake, men inte heller den fil som då blev resultatet funkar att importera i iMovie10.

 

Jag får korrigera mig själv! :dumstrut: Jag lyckas visst importera nämnda filer till iMovie10. Det svischade till så snabbt efter att jag klickat (Importera markerade) att jag trodde att det inte funkat, hänt något.

Dessutom såg jag dem sedan inte i mitt bibliotek... men det visar sig bero på att jag letade på fel ställe. :whistling:

 

Nu skall jag göra ett amatörmässigt, enkelt och snabbt test med att skapa en film med detta mtrl, i iMovie10.

Å för ögat se om jag kan uppleva "Interlaced"-bristen i den filmen, jmf med motsvarande scener skapade i "LightLight-versionen" av iMovieHD. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte säkert att det hjälper. Det är själva editeringen som är "single field", inte importen.

 

 

Har precis testat och lyckas inte ens Importera, till iMovie10.

 

D v s de filer som jag tidigare importerat via iMovieHD (och har liggande på hårddisken).

 

Försökte mig även på en Handbrake, men inte heller den fil som då blev resultatet funkar att importera i iMovie10.

 

Jag får korrigera mig själv! :dumstrut: Jag lyckas visst importera nämnda filer till iMovie10. Det svischade till så snabbt efter att jag klickat (Importera markerade) att jag trodde att det inte funkat, hänt något.

Dessutom såg jag dem sedan inte i mitt bibliotek... men det visar sig bero på att jag letade på fel ställe. :whistling:

 

Nu skall jag göra ett amatörmässigt, enkelt och snabbt test med att skapa en film med detta mtrl, i iMovie10.

Å för ögat se om jag kan uppleva "Interlaced"-bristen i den filmen, jmf med motsvarande scener skapade i "LightLight-versionen" av iMovieHD. :shifty:

 

 

Min test gav ett något överraskande utfall. iMovie10-resultatet blev bättre än iMovieHD-ditot. :tappahakan:

Vilket såklart är mkt glädjande och för mig ska kunna betyda att jag kan släppa frågan och helt jobba i den modernaste iMovie-versionen.

 

Jag finner det samtidigt troligt att det finns invändningar mot detta utfall och att det kanske står att förklara i någon eller några av de övriga förutsättningar som gäller i mitt fall.

Gällande iMovieHD-filmen så nåddes slutprodukten via valet "QuickTime" (i steget "Dela") och därefter "Expertinställningar" (vid "Komprimera filmen för:") och så "Film till Apple TV" i sista steget ("Export").

Motsvarande vid filmskapandet i iMovie10 var "Fil" ("Dela") och sedan "854x480, Hög" ("Upplösning" resp "Kvalitet"). Å för införlivandet i iTunesbiblioteket så letar jag sedan upp filen och väljer Öppna med iTunes.

 

Å materialet är, alltså, ursprungligen importerat (från videokameran) till datorn/hårddisken via iMovieHD.

Vilket månne då är förklaringen och räddningen för mig. För jag vet att jag tidigare, för något år sedan och innan jag blev varse Interlaced-frågan, fick ett oväntat och för dåligt resultat vid filmskapande i den dåvarande modernaste iMovie-versionen. Som då inte var iMovieHD utan kanske 9. Å om inte minnet helt sviker mig så hade jag vid det tillfället gjort även själva importen (från kameran) i den nyaste programversionen. Sannolikt var det så. Alternativt att Apple trotsallt har förbättrat och löst den här pucken i iMovie10 - och om så, kanske under förutsättning att materialet tidigare importerats i iMovieHD. (Det sistnämnda verkar ju dock vara en osannolik förutsättning, vad gäller programvaran/utvecklingen.)

 

Nåväl, för mig spelar det i skrivande stund ingen roll vilken förklaringen är - utan just nu är jag i harmoni med resultatet.

Om inget nytt uppdagas så är frågan därmed avbockad med ett lyckligt slut - och cased closed. För min del. :galetglad:

iMovieHD-importerat miniDV-mtrl, redigering i iMovie10 vs i iMovieHD.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...