Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalitetsproblem med iMovie


Aj-mac

Rekommendera Poster

Förresten, Telly82... Med tanke på den "interlaced"-problematik som du och andra konstaterat för nyare versioner av iMovie (än iMovieHD), samt min önskan om att nyttja ett par finesser som jag sett i iMovie11 men saknar i iMovieHD.

 

Ett av de redigeringsarbeten (utöver de med miniDV- resp Video8-material) som jag har framför mig avser släktens Super8-material. Detta finns idag i digital form (professionellt överfört), på DVD. In i min iMac kommer det via programmet Handbrake, vilket i pixlar mätt betyder 720x576.

 

Finns "interlaced"-problematiken även här (för material behandlat/överfört enl ovan), eller kan iMovie11 nyttjas utan de kända förlusterna kring bildkvalité?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar

Ett av de redigeringsarbeten (utöver de med miniDV- resp Video8-material) som jag har framför mig avser släktens Super8-material. Detta finns idag i digital form (professionellt överfört), på DVD. In i min iMac kommer det via programmet Handbrake, vilket i pixlar mätt betyder 720x576.

 

Finns "interlaced"-problematiken även här (för material behandlat/överfört enl ovan), eller kan iMovie11 nyttjas utan de kända förlusterna kring bildkvalité?

Hurdan DVD?

En hårdkomprimerad som man kan spela på vilken DVD-spelare som helst?

Eller upp till kanske 15 minuter speltid per DVD i redigerbar form?

 

Jag hoppas att det är det sistnämnda, för annars kommer du att ha en massa digitala artefakter från MPEG-2 komprimeringen.

 

I vilket fall som helst, eftersom super-8-film till sin natur är progressiv, så borde din DVD också vara det. Så det borde inte vara några problem att köra det materialet i iMovie '11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurdan DVD?

En hårdkomprimerad som man kan spela på vilken DVD-spelare som helst?

Eller upp till kanske 15 minuter speltid per DVD i redigerbar form?

 

Jag hoppas att det är det sistnämnda, för annars kommer du att ha en massa digitala artefakter från MPEG-2 komprimeringen.

 

I vilket fall som helst, eftersom super-8-film till sin natur är progressiv, så borde din DVD också vara det. Så det borde inte vara några problem att köra det materialet i iMovie '11.

 

Det förstnämna, en DVD som kan spelas på "vilken DVD-spelare som helst".

 

Digitala artefakter = bildstörningar, vad jag förstår?

Sådana har jag hittills ej stött på, när jag kikat på det jag via Handbrake plockat in i iMacen.

Blir då filer med ändelsen .m4v och "Typ: skyddad MPEG-4-film" när filerna listas i Finder.

 

Låter ju då som att det är "fritt fram" (inga kvalitetsförluster) att köra iMovie11 för detta material.

Lite paradoxalt... vårt äldsta material kan få de modernaste finesserna, vid redigering och färdigt resultat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Tror mig veta svaret men frågar ändå här (kan inte se att jag/annan fått svar på just den frågan tidigare här i tråden)...

 

Omfattas Video8-material av "Interlaced-problematiken" (med "Interlaced och nyare versioner av iMovie")?

D v s kan man inte (utan att få nämnda bildkvalitetsförlust på köpet) nyttja iMovie11 för redigering av det materialet - utan skall nyttja iMovieHD?

 

Har precis mottagit konverterat material av familjens Video8-arkiv.

Finns nu som avi-filer på en hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror mig veta svaret men frågar ändå här (kan inte se att jag/annan fått svar på just den frågan tidigare här i tråden)...

 

Omfattas Video8-material av "Interlaced-problematiken" (med "Interlaced och nyare versioner av iMovie")?

D v s kan man inte (utan att få nämnda bildkvalitetsförlust på köpet) nyttja iMovie11 för redigering av det materialet - utan skall nyttja iMovieHD?

 

Har precis mottagit konverterat material av familjens Video8-arkiv.

Finns nu som avi-filer på en hårddisk.

Ja, analog video är alltid interlaced.

Så du måsta använda iMovie 5 eller 6 (eller något helt annat).

 

Avi är en behållare, precis som mov. Det säger ingenting om vad som finns inuti.

Vad har själva filmen för format (=codec)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, analog video är alltid interlaced.

Så du måsta använda iMovie 5 eller 6 (eller något helt annat).

 

Avi är en behållare, precis som mov. Det säger ingenting om vad som finns inuti.

Vad har själva filmen för format (=codec)?

 

OK.

 

Enl uppgift har jag fått det konverterat som DV-PAL och med upplösning 720*576 px.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl uppgift har jag fått det konverterat som DV-PAL och med upplösning 720*576 px.

Perfekt. Det är ett format som lämpar sig för redigering. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt. Det är ett format som lämpar sig för redigering. :)

 

Känns bra. :)

 

På tal om DV. Jag ser i iMovie (HD), i Importera-läget, de olika Videoformat-alternativen.

Jag antar att jag (för nämnda Video8-material) skall välja "DV", men ser även "HDV 720p" - vilket är det rätta för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, analog video är alltid interlaced.

Så du måsta använda iMovie 5 eller 6 (eller något helt annat).

 

 

Jag måste också fråga dig, Telly82, gällande det här med när iMovie "Äldre" (-06/HD eller äldre) resp "Nyare" (som -11) kan användas för redigering - utan oönskad kvalitetsförlust.

 

Nu är jag ingen "tekniker" men förstår (såklart) att "Teknik" styr, inte "Ålder" (även om det normalt ju oftast hänger ihop, rätt tajt).

 

Att Analogt material är = Interlaced, vilket då är = med iMovie "Äldre" - har jag nu förstått.

 

Att allt modernt/nutida material inte är = Progressivt (och därmed inte = iMovie "Nyare") - har jag också förstått (av tidigare svar).

Film tagen med iPhone är = Progressivt = iMovie "Nyare", förstod jag.

 

Å sen tidigare är då också konstaterat att MiniDV-material = Interlaced = iMovie "Äldre".

 

Samt att Super8-material som konverterats till DVD är = Progressivt = iMovie "Nyare". (Detta känns ju då, som jag tidigare kommenterat, lite paradoxalt. Att material från 70- och 80-talet kan nyttjas med de mest moderna redigeringsprogrammet/versionen medan nyare, från 90- och 00-talet, material måste använda äldre program/version.)

 

Å så nu då, min senast fråga i sammanhanget/tråden, gällande Video8 (som konverterats till hårddisk som DV-PAL) - att det är = Interlaced = iMovie "Äldre".

 

Rätta mig om jag ovan sammanfattat något fel - och hjälp mig då också när jag kompletterar med frågeställning kring familjens senaste kamera/hårdvaruinköp; en systemkamera (Nikon D3200) med filmfunktion. Vad gäller för den, iMovie "Äldre" eller "Nyare"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns bra. :)

 

På tal om DV. Jag ser i iMovie (HD), i Importera-läget, de olika Videoformat-alternativen.

Jag antar att jag (för nämnda Video8-material) skall välja "DV", men ser även "HDV 720p" - vilket är det rätta för mig?

Du ska välja DV.

Ditt material är inte 720p och du skulle förlora på att första skala upp det till 720p och sedan skala ner det när du bränner en DVD.

 

 

Jag måste också fråga dig, Telly82, gällande det här med när iMovie "Äldre" (-06/HD eller äldre) resp "Nyare" (som -11) kan användas för redigering - utan oönskad kvalitetsförlust.

 

Nu är jag ingen "tekniker" men förstår (såklart) att "Teknik" styr, inte "Ålder" (även om det normalt ju oftast hänger ihop, rätt tajt).

 

Att Analogt material är = Interlaced, vilket då är = med iMovie "Äldre" - har jag nu förstått.

 

Att allt modernt/nutida material inte är = Progressivt (och därmed inte = iMovie "Nyare") - har jag också förstått (av tidigare svar).

Film tagen med iPhone är = Progressivt = iMovie "Nyare", förstod jag.

 

Å sen tidigare är då också konstaterat att MiniDV-material = Interlaced = iMovie "Äldre".

 

Samt att Super8-material som konverterats till DVD är = Progressivt = iMovie "Nyare". (Detta känns ju då, som jag tidigare kommenterat, lite paradoxalt. Att material från 70- och 80-talet kan nyttjas med de mest moderna redigeringsprogrammet/versionen medan nyare, från 90- och 00-talet, material måste använda äldre program/version.)

 

Å så nu då, min senast fråga i sammanhanget/tråden, gällande Video8 (som konverterats till hårddisk som DV-PAL) - att det är = Interlaced = iMovie "Äldre".

 

Rätta mig om jag ovan sammanfattat något fel - och hjälp mig då också när jag kompletterar med frågeställning kring familjens senaste kamera/hårdvaruinköp; en systemkamera (Nikon D3200) med filmfunktion. Vad gäller för den, iMovie "Äldre" eller "Nyare"?

Det ser rätt ut.

 

En bild består av linjer. Interlaced är när man ritar/skannar linjer med jämnt nummer följt av linjer med udda nummer. PAL video (alltså det gamla TV-system vi har i (nästan hela) Europa) är interlaced med 50 (halv-)bilder i sekunden. Skrivs 50i numera.

 

När man ritar/skannar hela bilden på en gång kallas det progressive.

 

Analog FILM är alltid progressive. Analog VIDEO är alltid interlaced.

Digital video kan vara båda, men interlaced är ovanligt numera. Det fanns mest i början av den digitala eran.

 

Jag hittar ingen entydigt om Nikonkameran, men skulle tro att den är progressive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska välja DV.

Ditt material är inte 720p och du skulle förlora på att första skala upp det till 720p och sedan skala ner det när du bränner en DVD.

 

 

OK, tack. (Kanske lär jag mig det du skriver om Interlaced/Progressive någongång... ;) Men viktigast - för mig - är ju att förstå konsekvenserna och ffa hur jag skall agera för bästa resultat!)

 

Jag skall inte bränna slutresultatet till DVD, by the way. Kommer att visa de färdiga filmerna "från hårddisk". I mitt fall via AppleTV, d v s export av färdigt material till iTunes. (Vet inte om det påverkar ditt tidigare svar till mig?)

Kanske kommer far min också att vilja kunna visa/få filmerna - men även då tror jag att det inte blir DVD (utan kanske USB-sticka, eller extern hårddisk).

 

Å på tal om iTunes så ser jag att iMovieHD saknar Dela/Exportera till iTunes (som finns i t ex iMovie11).

Jag gissar att jag då (i iMovieHD) skall välja "QuickTime" som alternativ och sedan "Högsta kvalitet" vid "Komprimera filen för:".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Anders R. Östlund

Nu har jag fått lära mig mycket. Köpte en beg iMac 20tum med iLife11. Missnöjd som fan jämfört med o6 jag körde på mitt förra jobb. Någon som har iMovie06 eller iLifepaketet med det att sälja?

andersroestlund@yahoo.se

tel 0705626525

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag hittar ingen entydigt om Nikonkameran, men skulle tro att den är progressive.

 

Yes, det är den (by the way...).

 

"All of the D3200's video modes are progressive scan, meaning that every video line is scanned, one after the other, for every frame. Compared to interlaced scanning, progressive scan video is much better for viewing videos on a computer screen. (Interlaced works fine for HD TVs, but some computer video players that de-interlace poorly will produce bad tearing of moving objects.)"

 

Nu funderar jag över två andra tangerande frågor:

 

- Huruvida tidigare digitala kompaktkameror (läs: Canon Ixus 400) från åren kring 2004 också tog videosnuttarna med Progressive?

 

- Hur jag hittar filmsnuttarna tagna med kameror (ej rena filmkameror) på min iMac? Emellanåt ber ju iMovie om att få skanna av datorn efter just sådana filmer/filer, vet inte var de hamnar dock. Finner ju dem dessutom i det egna iPhoto-biblioteket men inte heller där har jag klart för mig hur jag sorterar fram enbart (och alla) dessa filer. (Månne kan man söka upp dem i Finder.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du importerat det till iPhoto gör du ett smart album med följande villkor:

Bild är film

så kommer du få ett album med alla filmer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

- Huruvida tidigare digitala kompaktkameror (läs: Canon Ixus 400) från åren kring 2004 också tog videosnuttarna med Progressive?

 

 

Förmodligen. Det kan du kolla: Öppna en filmsnutt i QT Player och visa info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Förmodligen. Det kan du kolla: Öppna en filmsnutt i QT Player och visa info.

 

Gjorde så nu. Hittar inte just kommandot "Visa info". Antar att det är "Visa filmgranskare" jag skall klicka på?

 

I exempelfallet står det då följande:

 

PICT0750 (konverterad).mov

 

Format: H.264, 320 x 240

AAC, 8000 Hz, Mono

Film-FPG: 15

Datahastighet: 1,63 Mbit/s

Aktuell storlek: 350 × 262

 

Vilken av denna (om ngn) info ger mig svaret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hittar inget svar på den här frågan (Interlaced/Progressiv för kompaktkamera från åren -04--09).

Försökte hitta manualen på Nätet (Canon.se) men den funkar inte för Mac.

 

Hoppas att de svarar på epost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon svarade mig förra året när jag hade en fråga om min kamera, så du får nog svar du också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda upp klippet här så ska jag kolla om det är progressive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag får dubbla svar, d v s man verkar inte kunna få ett hundraprocentigt svar. Trots all denna informationsmängd/kunskap som finns på Internet...

 

:superirriterad:

 

Men om man då i stället kör safe och kör iMovieHD (-06) och materialet skulle vara Progressive, då får man inga kvalitetstapp va?

Minuset skulle då i så fall hålla sig till "bara" uteblivna redigeringsfinesser.

 

Kanske kan man också se det om man gör en testredigering av samma material i resp iMovie-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör iMovie 6 så hanterar det progressive bara i formatet 720p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att jag hittat svaret nu, med tester i praktiken.

Har kört samma filmsnutt och skapat film i vardera iMovie10 och iMovieHD.

Ser inga kvalitetsskillnader. Skulle det vara ngn så är det snarare till iMovie10:s fördel. (Bättre svärta.)

 

Se bifogad bild. iMovie10 överst (startad med VLC) och iMovieHD nederst (startad med Quick Time).

 

 

post-47664-0-89265200-1395498552_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importen till iMovieHD (som gav resultatet ovan) var f ö skapad i Filmläget DV.

Men jag provade nu att göra motsvarande med 720p och det blev fortfarande inte fördel iMovieHD. (Känns som sagt att svärtan - och även det gröna i maskrosgräset i klippet - blir bättre i iMovie10.)

 

Skönt att det visade sig vara så. Inte bara för de ytterligare finesserna utan också för att man slipper Handbrake-steget för att få det färdiga resultatet till iTunes!

https://forum.macworld.se/topic/49924-goera-en-film-i-imovie/?p=1695952

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken filmsnutt är det?

Den du postade ovan? (PICT0750 (konverterad).mov Format: H.264, 320 x 240)

 

I så fall är jag inte förvånad. Det är ett format som kommit senare än iMovie 6. iMovie 6 är anpassad till DV-kameror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...