Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalitetsproblem med iMovie


Aj-mac

Rekommendera Poster

Då ska du återställa Firewire-portarna:

Stäng av Macen på vanligt sätt.

Koppla ur ALLA kablar.

Vänta minst 15 minuter.

Koppla in alla kablar och starta Macen.

 

Följde instruktionerna ovan. Lät datorn stå avstängd och utan några kablar i, över natten.

 

Problemet kvarstår, tyvärr. (Samma info/varning under Systeminformation.)

 

Hmm... Jag har ett annat problem med datorn, beskrivet på http://forum.macworl...bord-vid-start/, som månne hänger ihop med detta.

 

Kan man återställa/reparera på något sätt, via hårddisk eller ngn medföljande skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar

Då är det nog hårdvarufel. Du måste nog lämna in datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog hårdvarufel. Du måste nog lämna in datorn.

 

Låter bökigt/tråkigt... Hmm, bara 6 månader gammal å så den typen av strul...:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bökigt/tråkigt... Hmm, bara 6 månader gammal å så den typen av strul...:superirriterad:

 

Du har ingen annan enhet du kan testa via FW? Kan ju lika gärna vara kabeln eller kameran som spökar. Eller om du har någon annan dator att testa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt det här. Nu funkar det (både Tangentbord/Mus enl den andra tråden - och det som jag beskrivit här, om Firewire/Import).

 

Nåväl, har importerat första DV-bandet. Ser klippen och skulle, om jag önskade, nu kunna börja redigera och skapa ett färdigt resultat. Men det vill jag inte (blir en senare prio), nu vill jag bara beta av alla DV-banden så att jag har Importen avklarad.

 

Men var ställer man in var det importerade materialet skall sparas?? Jag hittar det inte i Finder eller med Förstoringsglaset (bara projektet; Min fantastiska film).

 

Jag vill framförallt veta det då jag skall lägga allt detta material på en separat extern hårddisk.

 

Å en fråga till. Ser under Inställningar att man kan ställa "Bildfrekvens för nytt projekt:" till endera 25 bilder/s (default) eller 29,97 bilder/s. Vilket skall man köra på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt det här. Nu funkar det (både Tangentbord/Mus enl den andra tråden - och det som jag beskrivit här, om Firewire/Import).

 

Nåväl, har importerat första DV-bandet. Ser klippen och skulle, om jag önskade, nu kunna börja redigera och skapa ett färdigt resultat. Men det vill jag inte (blir en senare prio), nu vill jag bara beta av alla DV-banden så att jag har Importen avklarad.

 

Men var ställer man in var det importerade materialet skall sparas?? Jag hittar det inte i Finder eller med Förstoringsglaset (bara projektet; Min fantastiska film).

 

Jag vill framförallt veta det då jag skall lägga allt detta material på en separat extern hårddisk.

 

Å en fråga till. Ser under Inställningar att man kan ställa "Bildfrekvens för nytt projekt:" till endera 25 bilder/s (default) eller 29,97 bilder/s. Vilket skall man köra på?

Ja, märkligt att det började fungera igen. Men bra!

 

När du skapar ett nytt projekt inför nästa import så väljer du var du vill lagra projektet och vad det ska heta.

http://danslagle.com/mac/iMovie/usage/5006.shtml

Som synes, se till att disken är formaterad Mac OS Extended.

 

Projektet är ett så kallat "paket". Det ser ut som en fil i Finder och heter i ditt fall "Min fantastiska film". Om du högerklickar på paketet och väljer "Visa paketets innehåll" i kontextmenyn så kan du se innehållet. SE, MEN INTE RÖRA!

 

25 bilder i sekunden är det vi använder här i Europa och faktiskt största delen av världen (PAL).

29,97 bilder i sekunden är NTSC, som används i nordamerika, delar av syameriak och delar av asien (främst Japan).

Så "25" är det du ska köra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, märkligt att det började fungera igen. Men bra!

 

När du skapar ett nytt projekt inför nästa import så väljer du var du vill lagra projektet och vad det ska heta.

http://danslagle.com...sage/5006.shtml

Som synes, se till att disken är formaterad Mac OS Extended.

 

Projektet är ett så kallat "paket". Det ser ut som en fil i Finder och heter i ditt fall "Min fantastiska film". Om du högerklickar på paketet och väljer "Visa paketets innehåll" i kontextmenyn så kan du se innehållet. SE, MEN INTE RÖRA!

 

25 bilder i sekunden är det vi använder här i Europa och faktiskt största delen av världen (PAL).

29,97 bilder i sekunden är NTSC, som används i nordamerika, delar av syameriak och delar av asien (främst Japan).

Så "25" är det du ska köra på.

 

Ja, verkligen. (Enda - möjliga...? - förklaringen som jag hittar är om det ändå skulle vara så att kabeln inte var riktigt fastsatt i datorn. Sitter en adapter - från den ena till den andra FW-varianten - där också.)

 

Efter ditt svar så förstår jag (nog) hur upplägget är i iMovieHD. Man jobbar med import/projekt/allting i samma "fil/paket", inte åtskiljt. Men det verkar inte vara ngn nackdel (har också förvissat mig om hur man gör om man vill nyttja ett klipp från det ena Paketet i ett annat).

 

Har påbörjat jobbet med att ånyo föra över det filmande materialet. Kan av diskutrymmet redan se svart på vitt det du tidigare beskrivit i tråden; att man nu får mer mer data än vid motsvarande övning med iMovie08/11 (går åt mer disk nu)! Är därför redan övertygad om att det kommer att vara högst markant skillnad i det färdiga resultatet också, så småningom!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har påbörjat jobbet med att ånyo föra över det filmande materialet. Kan av diskutrymmet redan se svart på vitt det du tidigare beskrivit i tråden; att man nu får mer mer data än vid motsvarande övning med iMovie08/11 (går åt mer disk nu)! Är därför redan övertygad om att det kommer att vara högst markant skillnad i det färdiga resultatet också, så småningom!:)

 

Får korrigera mig själv vad gäller uppgiften om diskutrymmet ovan.

 

Slutresultatet, efter import av hela miniDV-arkivet, ger faktiskt att import via iMovieHD tog 5 % mindre diskutrymme i anspråk (än motsvarande import med iMovie08/11).

 

Men betydligt högre kvalité i det slutresultat som så småningom skall bli fallet, räknar vi givetvis med (när nu inte hälften av datan/linjerna "rationaliseras bort")!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En del kameror måste ställas i PC-läge/Firewire-läge/DV-läge. (Kärt barn har många namn.)

 

 

När jag i annat ärende nu plockat fram videokamerans manual så läser jag nedanstående, under huvudrubriken "Inspelning av innehåll från annan utrustning" och underrubriken "Analog digital konvertering":

 

----

 

När videokameran är ansluten till annan digital videoutrustning via DV-uttag kan de bilder som spelats in i analog form från yttre utrustning matas ut till digital videoutrustning via DV-uttaget. Till DV-uttaget ska analoga videosignaler som kommer från annan utrustning, ställas på ON för DV OUT. (I normala fall låter du DV OUT stå kvar på OFF. Om du ställer den till ON kan bildkvaliteten försämras.

 

----

 

DV-uttag är Firewire-utgången på kameran.

 

Jag vet inte om jag skall bli orolig för att jag haft en inställning som eventuellt har "försämrat bildkvalitén" enl manualens kommentar ovan. Jag satte nämligen detta läge till ON, innan importen.

 

Gjorde en snabbtest nu. Importerade 7 minuter i inställning OFF och därefter samma 7 minuter i inställning ON. Vid klick på filerna och Visa info så är det nästan samma datamängd, om än inte helt lika. Den sistnämnda filen blev 1 513 472 437 byte stor. Den förstnämnda 1 515 632 437.

 

Vad tror du, Telly82, finns det anledning att utifrån manualinfon ovan (där språket inte är helt klockrent - halvbra översättare sannolikt) åter fundera över att göra om importarbetet i sin helhet...? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag i annat ärende nu plockat fram videokamerans manual så läser jag nedanstående, under huvudrubriken "Inspelning av innehåll från annan utrustning" och underrubriken "Analog digital konvertering":

 

----

 

När videokameran är ansluten till annan digital videoutrustning via DV-uttag kan de bilder som spelats in i analog form från yttre utrustning matas ut till digital videoutrustning via DV-uttaget. Till DV-uttaget ska analoga videosignaler som kommer från annan utrustning, ställas på ON för DV OUT. (I normala fall låter du DV OUT stå kvar på OFF. Om du ställer den till ON kan bildkvaliteten försämras.

 

----

 

DV-uttag är Firewire-utgången på kameran.

 

Jag vet inte om jag skall bli orolig för att jag haft en inställning som eventuellt har "försämrat bildkvalitén" enl manualens kommentar ovan. Jag satte nämligen detta läge till ON, innan importen.

 

Gjorde en snabbtest nu. Importerade 7 minuter i inställning OFF och därefter samma 7 minuter i inställning ON. Vid klick på filerna och Visa info så är det nästan samma datamängd, om än inte helt lika. Den sistnämnda filen blev 1 513 472 437 byte stor. Den förstnämnda 1 515 632 437.

 

Vad tror du, Telly82, finns det anledning att utifrån manualinfon ovan (där språket inte är helt klockrent - halvbra översättare sannolikt) åter fundera över att göra om importarbetet i sin helhet...? :wacko:

Det är omöjligt att importera EXAKT samma 7 minuter och däremd få exakt samma filstorlek.

 

Har du tillgång till den engelska kameramanualen? Vad står det där?

(Jag kan inte begripa varför det skulle bli sämre kvalitet i ena eller andra läget.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att importera EXAKT samma 7 minuter och däremd få exakt samma filstorlek.

 

Har du tillgång till den engelska kameramanualen? Vad står det där?

(Jag kan inte begripa varför det skulle bli sämre kvalitet i ena eller andra läget.)

 

Jag kan inte heller se varför detta läge/inställning skulle påverka. Hittade engelska manualen och motsvarande skrivning har jag klippt ut nedan. (Kan det vara Foto man avser?? "Image".)

 

 

Analog-Digital Conversion

≥When the Movie Camera is connected with other digital video equipment through its DV Terminal, images recorded in analog form from other external equipment can be output to the digital video equipment through the DV Terminal.

≥To DV-output analog video signals sent from other equipment, set [DV OUT] on the [AV IN/OUT SETUP] Sub-Menu to [ON]. (Normally, keep the [DV OUT] set to [OFF]. If it is set to [ON], the quality of the image may be disturbed.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tangerande fråga. Undertecknad använder AppleTV för uppspelning/visning av inte bara foton utan också (redigerat) videomaterial.

 

Antar att ATV:n inte var lanserad vid tiden för iMovieHD för jag hittar inte Exportläge ATV (som jag tidigare sett/nyttjat i iMovie08/11).

 

Vid drag´n drop från Finder till iTunes så löser man förvisso detta, men man får typ ett 10-tal olika filer "på köpet". Bara den ena man är intresserad av (behöver) för sin visning. Övriga är olika klipp av olika slag (Titeltext o s v).

 

Hur göra, för att slippa jobbet med att radera alla dessa filer (från iTunes) som man inte behöver/är intresserad av?sarcastic.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Väcker liv i den här tråden, samtidigt som jag så smått väcker mitt eget redigeringsjobb till liv... (klar till pensionen...? :rolleyes:)

 

Som flera andra i tråden så konstaterade ju då undertecknad att iMovie11 inte var funkis, för miniDV-material (åren 2003 och framåt, i mitt fall).

 

iMovieHD tankades hem och mycket av importjobbet är gjort.

 

Konstaterar nu, när första redigeringsarbetet skulle påbörjas, att HD inte har utbudet av "Teman" (heter väl så?) som "11:an".

 

Föga förvånande (nyare mjukvaror har ju alltid fler finesser) men ändå anmärkningsvärt att iMovieHD helt saknar sådant.

 

Eller är det bara jag som inte hittar?? Jag skulle t ex vilja ha någon enkel "Inledning" (för typ "Titel", "Inspelad yy-mm-dd") och "Avslutning" ("Medverkade gjorde:") men finner inte ens detta.

 

Att iMovieHD inte har finesser som "fotokalender" (som jag hann se - och bli lite förtjust i - i "11:an") kan man ju förstå, men NÅGOT borde det väl finnas!?

Hämtar man månne hem sådant någonstans? I så fall var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det är väl inte så förresten... att man kan göra själva redigeringsarbetet i iMovie11 - för det som man importerat i iMovieHD (för att få med allt och nå rätt bildkvalitet)...? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det är väl inte så förresten... att man kan göra själva redigeringsarbetet i iMovie11 - för det som man importerat i iMovieHD (för att få med allt och nå rätt bildkvalitet)...? :wacko:

Nej, det är inte så.

Så fort du tar in "interlaced" material i iMovie '11 (eller '08 eller '09) så blir det förstört. Detta oavsett om det kommer direkt från kameran eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Blir att jobba med iMovieHD från Import till Färdigt (redigerat) material då... Jag lär bli rätt van vid det verktyget - innan ALLT är redigerat... (undrar hur gammal man är den dagen...:galetglad:)

 

Från vilken "tidpunkt" kan man förresten överge iMovieHD - för t ex iMovie11? D v s, om jag uttrycker mig slarvigt, när försvinner "interlaced"-problematiken?

Kan man säga att den hänger ihop med "miniDV" (och Video8 m fl) och att denna utmaning försvinner när man handlar dagens utrustning med inspelning i "HD-format" (på kamerans/videokamerans hårddisk)?

 

Jag hittade förresten några "Text/Mall"-möjligheter i iMoveHD (under Redigering - Texter) - men inte alls desamma som i "11:an" (såklart...).

 

Finns det någon specifik "användar"-tråd för iMovieHD, månne? Konstaterade igår att jag inte hittar hur jag sänker volymen på ett tillagt ljudspår (musik) för delar av detta. (Att sänka volymen för hela spåret/filen, hittar jag hur man gör men jag önskar alltså variera detta - tona upp/ned.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från vilken "tidpunkt" kan man förresten överge iMovieHD - för t ex iMovie11? D v s, om jag uttrycker mig slarvigt, när försvinner "interlaced"-problematiken?

Kan man säga att den hänger ihop med "miniDV" (och Video8 m fl) och att denna utmaning försvinner när man handlar dagens utrustning med inspelning i "HD-format" (på kamerans/videokamerans hårddisk)?

Det första är rätt, men inte det andra. HD kan också vara interlaced, 1080i exempelvis.

 

Jag hittade förresten några "Text/Mall"-möjligheter i iMoveHD (under Redigering - Texter) - men inte alls desamma som i "11:an" (såklart...).

Kolla om några av dess plug-ins fortfarande finns tillgängliga:

http://www.danslagle.com/mac/iMovie/links.shtml#plugins

 

Konstaterade igår att jag inte hittar hur jag sänker volymen på ett tillagt ljudspår (musik) för delar av detta. (Att sänka volymen för hela spåret/filen, hittar jag hur man gör men jag önskar alltså variera detta - tona upp/ned.)

Visa ljudnivåerna för klipp:

post-11001-005690400 1329992290_thumb.png

Justera volymen som du vill (här i huvudspåret, mer är samma i musikspåret):

post-11001-063091400 1329992335_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första är rätt, men inte det andra. HD kan också vara interlaced, 1080i exempelvis.

 

Kolla om några av dess plug-ins fortfarande finns tillgängliga:

http://www.danslagle...s.shtml#plugins

 

Visa ljudnivåerna för klipp:

post-11001-005690400 1329992290_thumb.png

Justera volymen som du vill (här i huvudspåret, mer är samma i musikspåret):

post-11001-063091400 1329992335_thumb.png

 

Tack!

 

OK, "iMovieHD-behovet" kan alltså bestå rätt länge... Hur är det t ex med så enkla filmer som man tar med en smartphone (t ex iPhone4) - är det också interlaced?

 

Är inte riktigt "bekväm" i plugins men ser massor med länkar på den sidan som du tipsade om. Vad kan man säga om sådant, är det "hemsnickrat" (med risk för "ej 100-procentigt fungerande")?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

OK, "iMovieHD-behovet" kan alltså bestå rätt länge... Hur är det t ex med så enkla filmer som man tar med en smartphone (t ex iPhone4) - är det också interlaced?

 

Är inte riktigt "bekväm" i plugins men ser massor med länkar på den sidan som du tipsade om. Vad kan man säga om sådant, är det "hemsnickrat" (med risk för "ej 100-procentigt fungerande")?

iPhone filmar 1080p, så det är progressivt.

 

Inte ens Apples egna (medskickade) texter är 100% fungerande (faktiskt).

Men du kan vara ganska trygg att de plug-ins du ser på den sidan fungerar väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

När det gäller Texter, är det då bland de som finns under rubriken "Plugins" på den sidan som jag skall botanisera...? (Är alltså rookie på detta.) (Försökte klippa in via Skärmavbildning här - men funkade inte.)

 

Å det gäller sådana finesser som den jag kallade "fotoalbum" (inleder med att se ett "rörligt foto" klistrat på pärmen av ett fotoalbum - och sedan blir övergångar såsom "foton" som bläddras), som jag hann se och pröva i iMovie11 - det är inget man kan få i iMovie HD eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

När det gäller Texter, är det då bland de som finns under rubriken "Plugins" på den sidan som jag skall botanisera...? (Är alltså rookie på detta.) (Försökte klippa in via Skärmavbildning här - men funkade inte.)

 

Å det gäller sådana finesser som den jag kallade "fotoalbum" (inleder med att se ett "rörligt foto" klistrat på pärmen av ett fotoalbum - och sedan blir övergångar såsom "foton" som bläddras), som jag hann se och pröva i iMovie11 - det är inget man kan få i iMovie HD eller?

Ja, det är de som står under plug-ins.

 

Jodå, det kan du få i iMovie '06 också, även om jag föredrar PhotoToMovie för detta: http://www.lqgraphics.com/

Sid 19 och sid 27:

http://manuals.info.apple.com/en/iMovie_HD_6_Getting_Started.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "Fotoalbum" menar jag inte klassiskt bildspel utan en fräck "tema"-variant som jag såg i iMovie11 där man ger upplevelsen av att man inledningsvis sitter med ett fotoalbum framför sig (men ett "foto" - som är rörlig video - på framsidan) vilket man sedan "ger sig in i" (och videon/filmen rullar vidare). Sen återkommer "fotoalbum-temat" längre in i form av övergångar som ser ut som fotografier, men som också de är rörlig film.

 

Tog en skärmavbildning på nämnda "framsida" i ett projekt som jag hann testa med (innan interlaced-problemen gick upp för mig).

Man kan skönja filmtiteln och "fotoalbumets framsida (i skinn...)" med första bildrutorna i mitten.

Exempelbild på fotoalbum-temat fr imovie11.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "Fotoalbum" menar jag inte klassiskt bildspel utan en fräck "tema"-variant som jag såg i iMovie11 där man ger upplevelsen av att man inledningsvis sitter med ett fotoalbum framför sig (men ett "foto" - som är rörlig video - på framsidan) vilket man sedan "ger sig in i" (och videon/filmen rullar vidare). Sen återkommer "fotoalbum-temat" längre in i form av övergångar som ser ut som fotografier, men som också de är rörlig film.

 

Tog en skärmavbildning på nämnda "framsida" i ett projekt som jag hann testa med (innan interlaced-problemen gick upp för mig).

Man kan skönja filmtiteln och "fotoalbumets framsida (i skinn...)" med första bildrutorna i mitten.

Exempelbild på fotoalbum-temat fr imovie11.tiff

Aha.

Nej, då vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.

Nej, då vet jag inte.

 

OK. Månne finns här någon annan på forumet som också "smakat på någon av de nyare iMovie-versionerna" - och som kan tipsa om detta o dyl i iMovie HD...

 

Ser under Inställningar - Allmänt inställningen Bildfrekvens för nytt projekt och de två alternativen 25 bilder/s (som verkar vara default) resp 29,97 bilder/s.

Är det värde 25 som man skall ha - vid arbete med miniDV-material?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser under Inställningar - Allmänt inställningen Bildfrekvens för nytt projekt och de två alternativen 25 bilder/s (som verkar vara default) resp 29,97 bilder/s.

Är det värde 25 som man skall ha - vid arbete med miniDV-material?

I Europa, ja.

(Har du en amerikansk kamera ska du ha 29,97.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...