Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vargjakten...


rickard1234

Rekommendera Poster

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar

Låt vargen få leva.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man äter varg så kan man ju jaga lite, annars bara i "självförsvar", ex en varg kryper in i en fårhage varje natt och dödar flera får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt fel att varg ska få skjutas.

 

Vad tycker du?

 

Det är inte fel - det är en skandal, en skam för Sverige. Frågan är hur detta beslut kunde fattas eftersom det strider mot vad i princip varje sakkunnig i hela världen tycker i frågan. Jägarförbundet måste ha en ordentlig hållhake på någon i regeringen eller oxå har regeringen helt tappat fotfästet i jakt på populistiska poäng. Nån annan rimlig förklaring kan inte finnas - ur biologisk/ekologisk synvinkel är jakt på Sveriges lilla vargstam helt vansinnig.

 

Det finns ett upprop mot beslutet. Varför inte skriva på?

 

http://upprop.nu/FQBS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man äter varg så kan man ju jaga lite, annars bara i "självförsvar", ex en varg kryper in i en fårhage varje natt och dödar flera får.

 

Nej, då dödar man inte vargen. Då skaffar man adekvat stängsel till hagen. Finns det varg i området så får man skylla sig själv att man dukat upp ett smörgåsbord.

 

Det är helt fel, skam och skandal, att vargar får skjutas i Sverige. Den bör skyddas i stället.

 

För att hjälpa iMattes förslag på traven höjer jag forumrösten lite;

SKRIV PÅ HÄR FÖR ATT STOPPA IDIOTIN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, då dödar man inte vargen. Då skaffar man adekvat stängsel till hagen. Finns det varg i området så får man skylla sig själv att man dukat upp ett smörgåsbord.

 

+1 på den!

 

Det är helt fel, skam och skandal, att vargar får skjutas i Sverige. Den bör skyddas i stället.

 

+1 på den också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel - det är en skandal, en skam för Sverige. Frågan är hur detta beslut kunde fattas eftersom det strider mot vad i princip varje sakkunnig i hela världen tycker i frågan. Jägarförbundet måste ha en ordentlig hållhake på någon i regeringen eller oxå har regeringen helt tappat fotfästet i jakt på populistiska poäng. Nån annan rimlig förklaring kan inte finnas - ur biologisk/ekologisk synvinkel är jakt på Sveriges lilla vargstam helt vansinnig.

 

Det finns ett upprop mot beslutet. Varför inte skriva på?

 

http://upprop.nu/FQBS

Håller helt med dig. Skandal är ordet.

Har nu skrivit på uppropet. Tack för länken.

 

Vi har en vargflock här i Hassela, dom har fått valpar flera år och inte är jag rädd för det. De har sitt tillhåll någon km utanför byn, men när jag var i de trakterna kom hanen gående efter vägen. Jag kunde bara stanna och titta på honom en stund innan han försvann in i skogen. Sådana gånger man önskar att kameran satt fast på kroppen så man inte glömde den hemma :D

Vargen har inte rivit nåt tamdjur häromkring vad jag vet, däremot tar räven och Lon rivit tamdjur som höns och katter. Lon tog tre renrasiga katter uppe på en bro där de satt i band. Så det är mera problem med de djuren.

Vi har björn, lo, varg och järv alldeles in på knutarna. Rädd är jag inte ett dugg, men man ska ha respekt för när de har ungar, så man inte kommer emellan mamma och barn.

Nä, låt vargstackaren vara ifred. Den gör inget ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Det känns bara jättedumt. Sen tycker jag också att det är så jävla sjukt. 12000 pers! :chock: Får det plats så många i skogarna i dess län?

Tycker inte att det finns någon vettig anledning alls att skjuta dessa vargar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig. Skandal är ordet.

Har nu skrivit på uppropet. Tack för länken.

 

Vi har en vargflock här i Hassela, dom har fått valpar flera år och inte är jag rädd för det. De har sitt tillhåll någon km utanför byn, men när jag var i de trakterna kom hanen gående efter vägen. Jag kunde bara stanna och titta på honom en stund innan han försvann in i skogen. Sådana gånger man önskar att kameran satt fast på kroppen så man inte glömde den hemma :D

Vargen har inte rivit nåt tamdjur häromkring vad jag vet, däremot tar räven och Lon rivit tamdjur som höns och katter. Lon tog tre renrasiga katter uppe på en bro där de satt i band. Så det är mera problem med de djuren.

Vi har björn, lo, varg och järv alldeles in på knutarna. Rädd är jag inte ett dugg, men man ska ha respekt för när de har ungar, så man inte kommer emellan mamma och barn.

Nä, låt vargstackaren vara ifred. Den gör inget ont.

 

Det är i stort sett alltid jägare med hund som blir attackerade, då hunden betet sig väldigt aggressivt och hotfullt mot antingen björnen eller vargen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i stort sett alltid jägare med hund som blir attackerade, då hunden betet sig väldigt aggressivt och hotfullt mot antingen björnen eller vargen.

Helt rätt.

Jag såg ett program för inte så länge sedan om vargen i Sverige. Mycket intressant var det. Där nämndes också ett ställe i Värmland där de hade en stor flock med vargar. Dessa jagade samtidigt som jägarna jagade älg och småvilt. Men dom hade inga konflikter alls. Just den varghanen som var pappa till vargarna hade aldrig tagit ett tamdjur. Inte heller hans avkommor. Dom hade sökare på honom och flera av de andra i flocken så de kunde se vart det var.

Dom intervjuade också flera jägare som kunde intyga att de varit ute i skogen på älgjakt, mött vargen och vargen lämnade platsen till förmån för jägarna och dess hundar.

Nu vet jag att på andra ställen har det varit problem just med att hundarna blir lite ivriga och uppträder hotfullt.

Kanske de i Värmland har mera pli på sina jakthundar :) vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i stort sett alltid jägare med hund som blir attackerade, då hunden betet sig väldigt aggressivt och hotfullt mot antingen björnen eller vargen.

 

Då får man väl träna sina hundar bättre helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får man väl träna sina hundar bättre helt enkelt.

 

Eller helt enkelt lära dem att hålla sig borta. Det är många som tränar sina hundar att känna igen varg och björndoft och helt enkelt lär sina hundar att hålla sig borta från dessa. Det borde bli ett krav på jakthundar för att förebygga dessa problem.

 

Men först och främst måste regeringen få ut huvudet ur arslet och förbjuda jakt på varg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just skrivit på uppropet.

 

Får hoppas att de lyssnar och struntar i jägarlobbyn och inte upprepar jakten nästa år.

 

I vissa län sköt de för många djur redan under den första dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just skrivit på uppropet.

 

Får hoppas att de lyssnar och struntar i jägarlobbyn och inte upprepar jakten nästa år.

 

I vissa län sköt de för många djur redan under den första dagen.

 

Ja, jag hörde det!

 

Och att de importerar vargar från andra länder bara för att kunna skjuta... Helt sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att de importerar vargar från andra länder bara för att kunna skjuta... Helt sjukt.

 

Nej det gör man ju för att undvika inavel, ett problem som redan finns bland våra vargar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det gör man ju för att undvika inavel, ett problem som redan finns bland våra vargar.

 

De importerar fler nu, för att behålla kvoten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite sent att protestera nu...vargarna är ju redan skjutna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det gör man ju för att undvika inavel, ett problem som redan finns bland våra vargar.

 

Kan Herr Genetikexperten då förklara för oss andra okunniga stackare hur den genetiska basen hos vargstammen breddas av att 28 slumpmässigt utvalda vargar avlivas? Exakt hur minskas inaveln av att antalet djur minskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite sent att protestera nu...vargarna är ju redan skjutna.

 

Man kan ju sikta på att lagen ändras inför nästa års slakt... förlåt jakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju sikta på att lagen ändras inför nästa års slakt... förlåt jakt.

 

Då får vi först anorda slakt på Centerpartiet, vilket iofs är på väg mot sotdöden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju sikta på att lagen ändras inför nästa års slakt... förlåt jakt.

 

Ja, precis.

 

Det är extra viktigt att protestera när det är politik det handlar om. Tiger folket blir det ett godkännande. I ett fall som detta som totalt saknar logisk och moralisk grund är det ännu viktigare. Så här ska det helt enkelt inte få gå till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi först anorda slakt på Centerpartiet, vilket iofs är på väg mot sotdöden...

 

Bara de behåller den där lilla otäcka pitbullterriern som partiordförande så kommer de nog ganska snart att självdö... Tacka vet jag det Centerparti som jobbade för decentralisering, grön teknik och levande landsbygd. Då var de nästan sympatiska. Nu är de ju bara ett litet löjligt lydparti till Moderaterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Må så vara, Andreas Carlgrens huvud som trofé är det väl ingen som vill ha, men det är han som jägarlobbyn uppvaktat förmodar jag..

 

Nej, hans huvud som trofé vill jag inte ha. Men jag ser gärna att han blir inlåst i en skrubb någonstans där han inte kan göra mer skada.

 

Eventuellt kan det bedrivas jakt på honom, för att se till att människostammen hålls genetiskt frisk..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida man ska skjuta någon varg i år eller inte kan jag inte svara på. Men här i trakten är folk helt galna och ska utrota allt som påminner om varg. Snart finns det inga schäfrar och stövare kvar...... När normalt hyggligt folk utalar sig att "den enda bra vargen är en död varg" och "det är vårt vilt, inte vargens" då ska ni veta att man inte törs öppna käften. 5-6 mil norr om FAlun skär de sönder däcken på polisbilar som utredare använder vid misstänkta viltbrott med varg och man lägger tom ut förgiftade åtlar!!!!! Bor jag på jorden....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...