Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vargjakten...


rickard1234

Rekommendera Poster

Undertecknad har valt att tro på miljöminister Andreas Carlgrens förklaring att det förekommer så mycket inavel i vår vargstam att de nu skjuter bort en del i förhoppning om att de ska tillfriskna naturligt och med hjälp av invandrade vargar.

 

Men hur ska de vargar som väntas vandra in få reda på att det finns lediga platser i de svenska reviren? Annonser i rysk lokalpress? Och hur ska man lösa det som hittills har varit det stora problemet med att få in nytt blod från den ryska vargstammen - det att ingen varg kan passera sameland levande. Åtskilliga vargar har försökt de senaste åren men ingen har lyckats. Samtliga har skjutits av kriminella varghatare.

Det är alltså helt uppenbart att snacket om "föryngring av vargstammen" som motiv för avskjutningen bara är ren bullshit. Ville man föryngra så finns det metoder som fungerar bra, men med den starka jaktlobbyn och LRF som pressar på så vore såna åtgärder omöjliga att genomföra. Förutom det faktum att denna onödiga jakt bara är en eftergift för lobbyskickliga särintressen så är det även rent förolämpande mot oss normalbegåvade att lämna ett så uppenbart idiotiskt svepskäl till denna eftergift. Tror Carlgren att folk är idioter som inte kan tänka själva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar
Och hur ska man lösa det som hittills har varit det stora problemet med att få in nytt blod från den ryska vargstammen - det att ingen varg kan passera sameland levande.

 

insemination? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvåtusenfemhundra vargar i Rumänien, ett land som är nära hälften så stort som Sverige till ytan och som har drygt dubbelt så många invånare. Man undrar hur den samexistensen fungerar? Sverige borde i det perspektivet kunna husera några hundra vargar utan att det skall bli ett ramaskri.

Vänliga undringar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ska de vargar som väntas vandra in få reda på att det finns lediga platser i de svenska reviren? Annonser i rysk lokalpress? Och hur ska man lösa det som hittills har varit det stora problemet med att få in nytt blod från den ryska vargstammen - det att ingen varg kan passera sameland levande. Åtskilliga vargar har försökt de senaste åren men ingen har lyckats. Samtliga har skjutits av kriminella varghatare.

Det är alltså helt uppenbart att snacket om "föryngring av vargstammen" som motiv för avskjutningen bara är ren bullshit. Ville man föryngra så finns det metoder som fungerar bra, men med den starka jaktlobbyn och LRF som pressar på så vore såna åtgärder omöjliga att genomföra. Förutom det faktum att denna onödiga jakt bara är en eftergift för lobbyskickliga särintressen så är det även rent förolämpande mot oss normalbegåvade att lämna ett så uppenbart idiotiskt svepskäl till denna eftergift. Tror Carlgren att folk är idioter som inte kan tänka själva?

Tänk lite till. Om genpolen aldrig blir riktigt frisk så kan politiker bemöta både djurens vänner och jägarna. Vi har varg i Sverige även i framtiden, och jägarna får avreagera sin skjutklåda regelbundet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk lite till. Om genpolen aldrig blir riktigt frisk så kan politiker bemöta både djurens vänner och jägarna. Vi har varg i Sverige även i framtiden, och jägarna får avreagera sin skjutklåda regelbundet. :)

 

Att genom oekologiska beslut låta jägarna få utlopp för sin skjutklåda är lika klokt som att ha en dag per år när det är okej att våldta tjejer på stan. Då kan alla med såna sexstörningar få utlopp för sina böjelser regelbundet.

Jag väntar fortfarande på en förklaring hur avskjutningen ska förbättra generna hos vargstammen. Förklara! Och var har jag eller någon annan motsatt sig att genbasen ska förbättras? Skillnaden är ju bara att jag förordar metoder som fungerar, du förordar metoder som du själv inte ens fattar hur det skulle kunna fungera. Och ingen annan heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att genom oekologiska beslut låta jägarna få utlopp för sin skjutklåda är lika klokt som att ha en dag per år när det är okej att våldta tjejer på stan. Då kan alla med såna sexstörningar få utlopp för sina böjelser regelbundet.

Jag väntar fortfarande på en förklaring hur avskjutningen ska förbättra generna hos vargstammen. Förklara! Och var har jag eller någon annan motsatt sig att genbasen ska förbättras? Skillnaden är ju bara att jag förordar metoder som fungerar, du förordar metoder som du själv inte ens fattar hur det skulle kunna fungera. Och ingen annan heller.

Snabba på ett tillfrisknande av vargarna, nya gener genom naturlig invandring såvida inte du vill hävda att samernas jaktförmåga är så superb att de lyckas skjuta ihjäl samtliga invandrade. Till sist så har vargen inga naturliga fiender på grund av människans inverkan på naturen och måste därför skjutas av för att antalet vargar inte ska bli för stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför siffran 210? Sitter det nån jävla siffernisse nånstans? Såna borde skjutas av, inavlad.

Ett så glest befolkad land som Sverige kan säkerligen ha 500-1000 vargar.

2000 vargar i Spanien...utgör de ett problem där?

 

post-113-1262617437_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför siffran 210? Sitter det nån jävla siffernisse nånstans? Såna borde skjutas av, inavlad.

Ett så glest befolkad land som Sverige kan säkerligen ha 500-1000 vargar.

2000 vargar i Spanien...utgör de ett problem där?

Diskutera med samtliga parter med intressen i denna fråga, jägare, boskapsägare och djurälskare.

Antagligen mycket svårt att komma överens. Förmodligen är siffran 210 ett resultat av sega, långa förhandlingar.

 

Jag tror emellertid att siffran lyckligtvis kommer att växa i takt med att vi människor vänjer oss vid ett rovdjur till hos oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba på ett tillfrisknande av vargarna, nya gener genom naturlig invandring såvida inte du vill hävda att samernas jaktförmåga är så superb att de lyckas skjuta ihjäl samtliga invandrade. Till sist så har vargen inga naturliga fiender på grund av människans inverkan på naturen och måste därför skjutas av för att antalet vargar inte ska bli för stort.

 

Superb är väl knappast ett ord jag vill använda i sammanhanget, men inte en enda varg från det ryska hållet har slunkit igenom varghatarnas nät i norra Sverige på många årtionden. Det är ju därför den genetiska basen är så utarmad - källan till problemet vi diskuterar. Hade vargarna fått vara i fred från kriminella element så hade vargstammen föryngrat sig själv den naturliga vägen. Observera att det är du som påstår att det är samer som skjuter varg, inte jag. Jag pratar bara om sameland och varghatare (Föregriper en diskussion om rasism...vis av skadan från andra trådar).

Och vargen har visst naturliga fiender - precis som för alla andra djurarter är den största fienden svält/födobrist under den mest kritiska perioden under året för arten. De flesta individer i de flesta arter stryker med av just den anledningen enligt många studier. Att påstå att Sverige har en för stor vargstam är löjligt - precis som andra redan skrivit i tråden så har många andra europeiska länder mycket, mycket tätare vargpopulationer. Utan större problem. Nyligen läste jag en intervju med en baltisk jaktvårdare om deras vargstam. Han förstod inte ens frågan när journalisten frågade om folk inte var rädda för vargarna. Är ni rädda för räv i Sverige oxå, frågade han...

Och du har fortfarande inte förklarat hur invandringen från öst skulle öka av att ett slumpmässigt urval av vargpopulationen skjuts av under en dag och hur de lättare ska klara sig igenom sameland av detta. Hur får de reda på att platser finns lediga i reviren? Och finns det lediga platser automatiskt? Fungerar vargar så att de räknar antalet individer och om en vuxen saknas så släpper man in en främling i flocken? Balooba har skippat att ens försöka förklara logiken i detta - han bara vill tycka utan logik , men du kanske vill göra ett försök? Vi är många som inte förstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Superb är väl knappast ett ord jag vill använda i sammanhanget, men inte en enda varg från det ryska hållet har slunkit igenom varghatarnas nät i norra Sverige på många årtionden. Det är ju därför den genetiska basen är så utarmad - källan till problemet vi diskuterar. Hade vargarna fått vara i fred från kriminella element så hade vargstammen föryngrat sig själv den naturliga vägen. Observera att det är du som påstår att det är samer som skjuter varg, inte jag. Jag pratar bara om sameland och varghatare (Föregriper en diskussion om rasism...vis av skadan från andra trådar).

Och vargen har visst naturliga fiender - precis som för alla andra djurarter är den största fienden svält/födobrist under den mest kritiska perioden under året för arten. De flesta individer i de flesta arter stryker med av just den anledningen enligt många studier. Att påstå att Sverige har en för stor vargstam är löjligt - precis som andra redan skrivit i tråden så har många andra europeiska länder mycket, mycket tätare vargpopulationer. Utan större problem. Nyligen läste jag en intervju med en baltisk jaktvårdare om deras vargstam. Han förstod inte ens frågan när journalisten frågade om folk inte var rädda för vargarna. Är ni rädda för räv i Sverige oxå, frågade han...

Och du har fortfarande inte förklarat hur invandringen från öst skulle öka av att ett slumpmässigt urval av vargpopulationen skjuts av under en dag och hur de lättare ska klara sig igenom sameland av detta. Hur får de reda på att platser finns lediga i reviren? Och finns det lediga platser automatiskt? Fungerar vargar så att de räknar antalet individer och om en vuxen saknas så släpper man in en främling i flocken? Balooba har skippat att ens försöka förklara logiken i detta - han bara vill tycka utan logik , men du kanske vill göra ett försök? Vi är många som inte förstår...

Håller med det du säger, men det har faktiskt kommit igenom en varghanne. Den finns här i Hälsingland. Vad jag förstod på programmet om vargar, så kommer det hela tiden varg in från Ryssland. Men av nån anledning kommer dom inte långt. Dock har vi fått en rysk varghane :) som dom kunnat följa ner till hälsingland. Det var förmodligen den hannen jag såg. Mäktigt var det, närmast magiskt faktiskt. Det är få förunnat att kunna få se dessa djur.

I programmet sa dom också att vargen föder väldigt små kullar om dom är för nära släkt. Normalt utan inavling så får den runt 5 valpar, men är de för nära släkt rör det sig om 2-3 valpar.

De som är här i Hassela har fått 5 varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med det du säger, men det har faktiskt kommit igenom en varghanne. Den finns här i Hälsingland. Vad jag förstod på programmet om vargar, så kommer det hela tiden varg in från Ryssland. Men av nån anledning kommer dom inte långt. Dock har vi fått en rysk varghane :) som dom kunnat följa ner till hälsingland. Det var förmodligen den hannen jag såg. Mäktigt var det, närmast magiskt faktiskt. Det är få förunnat att kunna få se dessa djur.

I programmet sa dom också att vargen föder väldigt små kullar om dom är för nära släkt. Normalt utan inavling så får den runt 5 valpar, men är de för nära släkt rör det sig om 2-3 valpar.

De som är här i Hassela har fått 5 varje gång.

 

Jag läste på lite nu och såg att du har rätt. Fram till 2008 har ingen varg lyckats ta sig igenom varghatarnas nät, men nu har tydligen en eller eventuellt två hanar tagit sig igenom det senaste året och fått avkomma. Rimligen borde ingen jakt förekomma i det reviret eller i angränsande revir eftersom dessa gener är viktiga för vargstammen.

Dock stödjer inte detta argumentet om avskjutning för invandringens skull eftersom ingen har förklarat hur invandringen ska öka för att avskjutning sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till viss del är det inte svårt att förstå charmen. se det så här istället: hade jag varit ute i skogen med ett gäng vänner och letat efter rovdjur så är det klart att det hade varit spännande att få höra över radio att det var ett djur på väg mot en. men skillnaden är att vi inte känner att vi måste skjuta allt som rör på sig. vi gillar ju skogen, bor i skogen och låter skogen vara. använd kamera, kikare eller vad som helst som inte tyder på att man har en psykisk störning och egentligen borde vara kompis med thomas quick.

 

har aldrig hört något vettigt argument från folk som jagar, och kommer aldrig få höra det heller.

 

För att undvika missförstånd, menar du att jägare har en psykisk störning? Som jag redan sagt så tror jag inte jägarna känner att de måste skjuta allt som rör sig.

Jag tycker om att fota älgar om jag får chansen, har några fina bilder på dem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste på lite nu och såg att du har rätt. Fram till 2008 har ingen varg lyckats ta sig igenom varghatarnas nät, men nu har tydligen en eller eventuellt två hanar tagit sig igenom det senaste året och fått avkomma. Rimligen borde ingen jakt förekomma i det reviret eller i angränsande revir eftersom dessa gener är viktiga för vargstammen.

Dock stödjer inte detta argumentet om avskjutning för invandringens skull eftersom ingen har förklarat hur invandringen ska öka för att avskjutning sker.

Nä här är det ingen jakt alls. Tror att Edsbyn är det närmast och det är bra långt bort. Fast inte tillräckligt långt tror jag :unsure:

Jag har för mig att våran flock fick valpar 2008 och 2009. Men det har inte hindrat mig från att fiska och plocka svamp i "deras" område :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba har skippat att ens försöka förklara logiken i detta - han bara vill tycka utan logik , men du kanske vill göra ett försök? Vi är många som inte förstår...

 

Nej, denna tråd är för affekterad för att jag vill byta argument med dig. Det slutar bara med dålig stämning och vi lär inte ha kommit en millimeter närmare i samförstånd.

Det är tillräckligt hetsigt även utan mig, så "I rest my case"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidigare vargtrådar har jag talat om att jag bor i varghatarland, dvs västra Dalarna. Här kör folk omkring med dekaler som föreställer en överstruken varg och liknande. Som tur är har dessa knasbollar minskat i antal, jag antar att de skjutit varandra av misstag i tron att de skjutit på en varg eller älg. Det synes mej väldigt konstigt att ett hunddjur kan piska upp ett sånt hat. Jag förstår inte det. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på Rapport just nu att vart 3:e varg som sköts i veckan var skadeskjuten och fick följas upp och avlivas.

Rent bedrövligt, släppa ut ett antal idioter som inte kan träffa mindre föremål än grävskopor..de har ingen som helst erfarenhet av vargjakt.. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på Rapport just nu att vart 3:e varg som sköts i veckan var skadeskjuten och fick följas upp och avlivas.

Rent bedrövligt, släppa ut ett antal idioter som inte kan träffa mindre föremål än grävskopor..de har ingen som helst erfarenhet av vargjakt.. :irriteradtjej:

 

Om man nu överhuvud taget ska kalla det jakt. Liknar mer slakt. Vad jag läst så har de i de flesta fall först spårat vargarna så att de vet var de ligger. Sedan har ett hundratal människor ringat in vargen med ett sk lapptyg (ett långt rep med remsor fastknutna på, som vargen inte vågar passera) och dragit åt snaran tills vargen visar sig. Den är då i praktiken inhägnad. Sen är det bara att panga på. Sportsligt värre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på Rapport just nu att vart 3:e varg som sköts i veckan var skadeskjuten och fick följas upp och avlivas.

Rent bedrövligt, släppa ut ett antal idioter som inte kan träffa mindre föremål än grävskopor..de har ingen som helst erfarenhet av vargjakt.. :irriteradtjej:

 

Då var vi där igen... "idioter"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat ur dagen AB, men det kan ju vara seriöst ändå, sånt händer:

 

"Men hur farlig är egentligen vargen? Den senaste vargattacken mot människor med dödlig utgång i Sverige skedde i början av 1800-talet. Den ökände Gysingevargen dödade 12 människor och skadade 15."

 

Snabba på ett tillfrisknande av vargarna, nya gener genom naturlig invandring såvida inte du vill hävda att samernas jaktförmåga är så superb att de lyckas skjuta ihjäl samtliga invandrade. Till sist så har vargen inga naturliga fiender på grund av människans inverkan på naturen och måste därför skjutas av för att antalet vargar inte ska bli för stort.

Det faktum att människan breder ut sig då? Är inte det ett skäl gott som något som gör att vilda djur närmar sig människan? Såg ett program om Alaska där både älg, björn o andra vilda djur strövar omkring relativt fritt inne i Anchorage.

Om det är på andra sidan jorden eller här i mellersta o norra Sverige spelar ingen roll. Vilda djur har sina fiender iom människan o dess exploatering.

 

Om man nu överhuvud taget ska kalla det jakt. Liknar mer slakt. Vad jag läst så har de i de flesta fall först spårat vargarna så att de vet var de ligger. Sedan har ett hundratal människor ringat in vargen med ett sk lapptyg (ett långt rep med remsor fastknutna på, som vargen inte vågar passera) och dragit åt snaran tills vargen visar sig. Den är då i praktiken inhägnad. Sen är det bara att panga på. Sportsligt värre...

Har du nån källa på detta? Vore intressant o veta om det stämmer..

 

Då var vi där igen... "idioter"

Om nu detta stämmer som iMatte skriver så är jag böjd att hålla med Poca i hans terminologi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var vi där igen... "idioter"

Är man en så dålig skytt och ändå skjuter - vad tycker du man ska kallas?

Idiot är ett rätt milt omdöme tycker jag ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nån källa på detta? Vore intressant o veta om det stämmer..

 

Vi kan börja med denna, där länstyrelsens representant i Dalarna som samlar in de skjutna vargarna uttalar sig. Han antyder här att det är den metoden som använts. Jag vet oxå att några jaktlag i Värmland använde den metoden, ska se om jag kan skaka fram en källa där, har bara hört det direkt från en initierad person.

 

http://svt.se/2.22620/1.1834501/daligt_sky...nder_vargjakten

 

Och här berättar en från Jägarförbundet om lapptygen:

 

http://www.sr.se/varmland/nyheter/artikel....artikel=3343435

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat ur dagen AB, men det kan ju vara seriöst ändå, sånt händer:

...

Men hur farlig är egentligen vargen? Den senaste vargattacken mot människor med dödlig utgång i Sverige skedde i början av 1800-talet. Den ökände Gysingevargen dödade 12 människor och skadade 15.

...

Gysingevargen var uppfödd av människor. Vild varg var den inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var vi där igen... "idioter"

 

Men om du inte var med sköt så där dåligt så behöver du inte ta åt dig. Om någon kallar en bilförare som kör som ett arsel för idiot så tar inte jag åt mig även om jag har både körkort och bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu överhuvud taget ska kalla det jakt. Liknar mer slakt. Vad jag läst så har de i de flesta fall först spårat vargarna så att de vet var de ligger. Sedan har ett hundratal människor ringat in vargen med ett sk lapptyg (ett långt rep med remsor fastknutna på, som vargen inte vågar passera) och dragit åt snaran tills vargen visar sig. Den är då i praktiken inhägnad. Sen är det bara att panga på. Sportsligt värre...

Fy FAN! Det förakt jag känner för de här "jägarna" är gränslöst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...