Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kolla här kan det vara sant !!!!!!!!


kalle

Rekommendera Poster

Enligt forex .se är 24990dkr = 30 392,84 skr

 

Tyckte mitt exempel i den andra tråden är betydligt mer lönsamt, om man räknar om dollarkursen och köper den i usa...

 

Kolla den tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från MacNytt

indexfamily06232003.jpg

Knappt 15.000 kronor exkl moms utan SuperDrive och modem

 

"Från 20.995 kronor" står det brevid de nya G5:orna på AppleStore. Men sanningen är att det går att få en G5:a för en bra slant mindre än så.

 

Tar man bort modemet och byter SuperDrive mot en ComboDrive (dvs CD-RW/DVD-ROM) så får man en prislapp med siffran 18.665 kronor inkl moms på (14.932 kr exkl moms) på PowerMac G5 med 1.6 GHz G5-processor, 256 MB RAM, 80 GB hårddisk och GeForce FX 5200 grafikkort med 64 MB videominne.

Studenter med berättigad rabatt (dvs CSN/Mecenat-kort) betalar som vanligt endast 90% av det ordinarie butikspriset. Utan modem och med ComboDrive istället blir priset 16.798 kronor inkl moms (13.439 kr exkl moms).

Så, har du inte världens största budget så gör detta kanske saker och ting lite lättare för dig.

Frågan är varför modem och SuperDrive är standard i den billigaste maskinen?

Besök Svenska AppleStore och kolla.

 

Tyvärr så går detta endast att göra om du köper datorn genom AppleStore.

 

Av: Roger Åberg MacNytt.com

 

PS. Det här kan vara högaktuellt för mig på jobbet, där behöver jag inte Superdrive eller modem. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm...

Man kan ju ta och byta med den superdriven man har i nuvarande g4:an oxå...

Och kränga g4:an utan superdrive...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag spekulerar lite och köper till en 20" Cinema Display då blir det

14.932

+11.995

26.927

 

27.000 kr exkl.moms är inte farligt dyrt för ett sånt häftigt paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är varför modem och SuperDrive är standard i den billigaste maskinen?

 

Superdrive är väl inte så konstigt, samtliga maskiner riktar sig till proffssegmentet? Modem är väl en självklarhet, även om man har bredband kan det vara trevligt med modem i nödfall. Kostar ju heller inte många hundralappar. Tror det skulle vara rejält irritationsmoment att leverera datorn som standard utan modem, eftersom många säkerligen skulle glömma lägga till detta bastillbehör.

 

I vanlig ordning vill ju Apple heller inte tävla i pris, utan i kvalitet och funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] ...samtliga maskiner riktar sig till proffssegmentet? [...]

Jo, det kan hända, men med vettig "avskalning" samt att det ingår en "normalprissatt" platt skärm så verkar det faktiskt luta åt att Apple kan tävla om (pc-)privatköparna även med Power Mac. Mycket bra i sådana fall! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck...

Plötsligt tycker jag att en G4 är dyr medan en G5 verkar jättebillig. Vad har hänt (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] ...samtliga maskiner riktar sig till proffssegmentet? [...]

Jo, det kan hända, men med vettig "avskalning" samt att det ingår en "normalprissatt" platt skärm så verkar det faktiskt luta åt att Apple kan tävla om (pc-)privatköparna även med Power Mac. Mycket bra i sådana fall! :D

Jo, fast i dagsläget får en vanlig svensson (som ej studerar), snällt betala 19000 kr för en PM utan superdrive + kostnaden för en skärm. En snabb pc kan han istället få för 15000 inkl skärm. Men som alltid - då får han inte OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Superdrive är väl inte så konstigt, samtliga maskiner riktar sig till proffssegmentet?

Du har rätt, men jag tog mig för pannan och drog en djup suck när jag såg specifikationerna för G5:an. Anledningen:

 

256 mb ram

80 gb hd

 

Det är ju rena skämtet att sälja en 1,6 ghz G5 med samma ram-minne som de flesta p3/p4 och powermac ägare haft sen 1999. 512 mb är ju absolut minimum även för minstingen, 1024 mb för värstningen...

 

80 gb hd är väl mer okej, men 120 gb är ju så billigt numer att det känns onödigt att stoppa in mindre, inte minst när det gäller ett monster som en G5'a!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min oppfatning er at grunnspesifikasjonene for de tre modellene burde være:

 

160 GB HD for 1,6 og 1,8 Ghz modellene, 2x 160 Mb HD for 2x 2 Ghz modellen.

 

512 MB RAM for 1,6 Ghz modellen, 1GB RAM for 1,8 Ghz modellen og 2 GB RAM i 2x 2Ghz modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512 MB RAM for 1,6 Ghz modellen, 1GB RAM for 1,8 Ghz modellen og 2 GB RAM i 2x 2Ghz modellen.

Då får du nog pressa upp priserna lite...

 

2 gb extra RAM till datorn kostar, om man lägger till det på Applestore, 7,800 kronor.

Då tycker jag det är bättre som det är nu. Att man köper en grunddator till ett inte allt för högt pris. Sedan kan den som vill (och har råd) maxa RAM-minnet efter eget önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag skulle önska är att man på Apple Store helt skulle kunna välja bort att köpa Minne, HD, Drive och Grafikkort om man så vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...