Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

jpeg struktur PC vs MAC book pro, ta bort bilder?


dabal

Rekommendera Poster

Hej, jag har precis övergått från pc-mac.

När jag kopplade ihop min canon-ixus med min pc så la jag alltid mappar på windows hårrdisken i strukturen årtal/mån händelse tex: 2009/01bilsemester. På så sätt kunde vi lätt och snabbt hitta bilder i utforskaren och dubbelklicka på dem så som visades i fullskärmsläge, därifrån kunde jag bläddra bilder mm.

 

Frågor:

1. Ska jag använda Lightroom eller iphoto i MACvärlden och kan jag bygga upp en liknande struktur?

 

2. Hur gör jag så att bilderna snabbt går upp i fullskärmsläge tex via finder och så att jag kan bläddra bilder i förhandsgranskning? När jag klickar på bilder genom finder så öppnas bilden men jag kan inte bläddra bilder via förhandsgranskningen??

 

3. Jag testade lightroom för första gången och då blir ju bilderna så små=svårt att se om dom är bra eller om jag ska deleta en bild, jag vill gärna kunna deleta bilder i fullskärmsläge.

 

Snälla hjälp. Man tar ju ganska många bilder med kamerorna nu för tiden och jag vill gärna kunda deleta bilder på ett enkelt sätt där jag ser dem i fullskärmsläge så jag kan se om de är bra eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv bara erfarenhet av iPhoto, som ger många möjligheter att kategorisera bilder, både genom att lägga dom i album och genom att tagga dom med sökord. Samt ansiktsigenkänning. Men det viktigaste att komma ihåg är att man inte ska in och pilla själv i de underliggande mapparna om man använder iPhoto (eller iTunes för musiken för den delen). All filhantering sköts från iPhoto!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor:

1. Ska jag använda Lightroom eller iphoto i MACvärlden och kan jag bygga upp en liknande struktur?

 

 

 

iPhoto -

en droppe i havet skriver: klarar inte av för stort bildbibliotek

 

gör nya kopior för varje redigering, ditt bibliotek växer o växer o växer

 

 

beter sig konstigt när biblioteket blir för stort, börjar gå långsamt osv

 

man kan inte exportera bilder med vattenstämpel

 

av okänd anledning sätter nya datum på vissa bilder

 

Lightroom-

 

http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2009...-vi-har-testat/

. Jag har inte provat iPhoto men i Ligtroom har jag nästn 40.000 orginal-

bilder(RAW) indexerade de flesta av dessa finns även som bearbetade bildkopior(jpeg).

 

Behöver jag en bild t.e.x en webb-bild till forumet som får vara max 2Mb, hämtar jag

förebilden till en bearbetad jpeg, d.v.s en bearbetard virtuell RAW som jag exporterar

som en max 2Mb jpeg.

 

salakalle :crossfingers: hälsar

 

Här en 9Mb Indien RAW exporterad som 1,97Mb jpeg

post-35780-1262399840.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Hej, jag har precis övergått från pc-mac.

När jag kopplade ihop min canon-ixus med min pc så la jag alltid mappar på windows hårrdisken i strukturen årtal/mån händelse tex: 2009/01bilsemester. På så sätt kunde vi lätt och snabbt hitta bilder i utforskaren och dubbelklicka på dem så som visades i fullskärmsläge, därifrån kunde jag bläddra bilder mm.

 

Frågor:

1. Ska jag använda Lightroom eller iphoto i MACvärlden och kan jag bygga upp en liknande struktur?

 

2. Hur gör jag så att bilderna snabbt går upp i fullskärmsläge tex via finder och så att jag kan bläddra bilder i förhandsgranskning? När jag klickar på bilder genom finder så öppnas bilden men jag kan inte bläddra bilder via förhandsgranskningen??

 

3. Jag testade lightroom för första gången och då blir ju bilderna så små=svårt att se om dom är bra eller om jag ska deleta en bild, jag vill gärna kunna deleta bilder i fullskärmsläge.

 

Snälla hjälp. Man tar ju ganska många bilder med kamerorna nu för tiden och jag vill gärna kunda deleta bilder på ett enkelt sätt där jag ser dem i fullskärmsläge så jag kan se om de är bra eller inte.

 

I familjen har vi 10510 bilder i iPhoto. Där skapar vi händelser, bildspel och lägger upp på Facebook och webbalbum.

 

Trots att det är över 10 000 bilder går det snabbt och är bra att jobba med, bättra bild, ta bort prickar osv. Mitt solklara råd är att använda iPhoto.

 

Som johnalder skrev: Greja ALDRIG med bilderna i Finder. Arbeta med bilder och struktur endast i iPhoto. Det samma gäller för iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphoto fungerar utmärkt för mig tycker jag.

Vattenstämplar - använd iWatermark. Det fungerar utmärkt ihop med iPhoto!

 

Jag använder iPhoto för att katalogisera mina bilder, och sen använder jag LightZone som extern redigreare när jag behöver det som LightZone är bra på. Samtidigt som jag har full tillgång till iPhotos redigeringsmöjligheter också.

En win-win situation.

 

Lightroom är inte min kopp té.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, det är mycket enkelt att ställa in i iPhoto så att bildredigering ska utföras av något annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för Era svar!

 

2 Följdfrågor är då:

 

1, Jag vill gärna kunna säkerhetskopiera bilderna på en extern hårddisk med jämna mellanrum....kanske till och med ta med den externa hårddisken till andra och visa bilderna... blir mappstrukturen lätt att förstå då?

 

2, Eftersom jag precis övergått till mac så är min externa hdd på 500gb som är uppdelad på 2 partitioner á 250gb.

Den ena har jag ju tömt med tanken att formatera den i fat32? Är det bra för bilderna? Anledningen till att jag vill göra det är för att spara en pc-partition och göra en "mac"-partition men som jag även kan läsa hos tex vänner som har pc.

Tänker jag rätt? Har ni några andra förslag?

Problemet med fat32 verkar vara att jag då blir begränsad med filmsnuttarna som jag tar med digitalkameran... de blir ju ofta väldigt stora och fat32 hanterar väl inte så stora filer, över 32mg ?!? Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan man visa bilderna i Lightroom i fullskärmsläge? hur gör man det? När jag gör det visar den bara förminskade bilder?!

Om jag tex visar en bild genom finder och sen förhandsgranskning så visas bilder över hela min skärm... förstår inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för Era svar!

 

2 Följdfrågor är då:

 

1, Jag vill gärna kunna säkerhetskopiera bilderna på en extern hårddisk med jämna mellanrum....kanske till och med ta med den externa hårddisken till andra och visa bilderna... blir mappstrukturen lätt att förstå då?

Kör Time Machine för säkerhetskopieringen, enklare kan det inte bli. Funkar dock inte för att ta med och visa bilderna för andra skulle jag tro. Möjligen om de har en Mac?

 

Eller så skaffar du ett USB-minne och kopierar över ett urval av bilder dit. Nu får man ju 32 GB för runt tusenlappen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan man visa bilderna i Lightroom i fullskärmsläge? hur gör man det? När jag gör det visar den bara förminskade bilder?!

Om jag tex visar en bild genom finder och sen förhandsgranskning så visas bilder över hela min skärm... förstår inte?

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1215728 :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med fat32 verkar vara att jag då blir begränsad med filmsnuttarna som jag tar med digitalkameran... de blir ju ofta väldigt stora och fat32 hanterar väl inte så stora filer, över 32mg ?!? Vad säger ni?

 

Begränsningen är 4GB per fil för fat 32 så det enda det brukar bli problem med är video. Och då inte Dvd-rippar då de är uppdelade i småfiler. Det andra felet med fat32 är att macen inte läser och skriver lika fort som på hfs, men det gör väl bara skillnad om du sitter och redigerar video eller musik (logic mfl).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...