Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Joel Westerholm

Forumet igång igen - så ska vi undvika problem i framtiden

Rekommendera Poster

Joel Westerholm

Efter att ha felsökt en längre stund lyckades vi hitta och fixa den kombination av fel som ledde till att forumet legat nere sedan igår kväll.

Eftersom att forumet då och då går ner, och ibland inte går att laga utan fysisk tillgång till maskinen så har vi under en tid diskuterat hur vi ska hitta en permanent lösning.

Det vi har kommit fram till är att forumserverns drift måste tas över av IDGs it-avdelning, i dag sköter vi det mesta själva (även om de mycket duktiga killarna på it hjälpte till med felsökningen i dag). På it-avdelningen finns både betydligt större kompetens, och dessutom har de hårdvaran och verktygen som behövs för att fortsätta driva det ständigt växande forumet.

Projektet att ta över vårt forum pågår, men är en del i ett större projekt på IDG och därför går det inte över natten som man hade kunnat hoppas. Jag kan inte ge några säkra besked på när övergången sker, men som det ser ut just nu bör det ske i början av nästa år.

Resultatet kommer sannolikt att bli ett snabbare forum som rullar utan avbrott. Den enda nackdelen är att forumet inte längre kommer att köras i OS X utan förmodligen på Linux :-).

Vi ber hemskt mycket om ursäkt för denna nertid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Homy

det verkar vara fel på sökfunktionen. Jag får hela tiden detta meddelande:

IPS Driver Error

There appears to be an error with the database.

You can try to refresh the page by clicking here

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joel Westerholm
det verkar vara fel på sökfunktionen. Jag får hela tiden detta meddelande:

IPS Driver Error

Hej, såg just det.

Här trodde man att allt var löst, men inte då :-).

Vi får fortsätta mecka med forumet helt enkelt, om ni bara har lite tålamod till så ska nog allt vara igång snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andreas Leijon

Nu ska sökfunktionen funka igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Homy

Tack och god jul! :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
friend

God Jul :jultomte:

och glöm inte att kolla lite då och då

att det fungerar.

post-15957-1261574346_thumb.gif post-15957-1261574298_thumb.gif post-15957-1261574378_thumb.gif post-15957-1261574309_thumb.gif post-15957-1261574332_thumb.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hummel
Efter att ha felsökt en längre stund lyckades vi hitta och fixa den kombination av fel som ledde till att forumet legat nere sedan igår kväll.

Projektet att ta över vårt forum pågår, men är en del i ett större projekt på IDG och därför går det inte över natten som man hade kunnat hoppas. Jag kan inte ge några säkra besked på när övergången sker, men som det ser ut just nu bör det ske i början av nästa år.

Var det samma problem i helgen när forumet dog?

Är detta det projekt ni pratat er varma om under flera år som nu håller på att ske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jungell

Det var ju skönt att ni hittat en lösning! :)

Det måste också vara skönt att delegera bort problemet, ni har ju en tidning att sköta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234

Skönt att forumet är uppe igen! ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
JonasForss

Njae,

sökfunktionen "visa nya inlägg" fungerar inte,

man får då:

IPS Driver Error

etc...

/J

Redigerad av JonasForss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas
:ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown: :ThumbsDown:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Chrisse

Jaha uppe igen

Då får vi se om det klarar sig ända till nyårshelgen för då blir det väl stängt igen

Fattar inte varför man inte lyckats fixa detta forum - alla andra tycks ju klara att vara uppe

I vart fall är de inte helgstängda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tellus

För att förhindra att forumet går ner på nyårsafton, kan redaktionen på MacWorld fira nyår på kontoret mycket nära servern...B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
motif

Vilken skit.. har ju varit nere mer än 90% sedan julafton.

Kör ni Windows server eller är det bara okunniga tekniker ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234

Återigen, jag tycker det är kul att forumet är tillbaka. :ThumbsUp:

Om det nu har tagit sån tid att laga så var det väl ett ordentligt problem att lösa? :ermm:

Redigerad av rickard1234

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joel Westerholm
För att förhindra att forumet går ner på nyårsafton, kan redaktionen på MacWorld fira nyår på kontoret mycket nära servern... B)

Ser inte bättre ut, synd att det är så jäkla kallt i serverrummet bara...

Nå, forumet verkar rulla som det ska just nu (tar i trä).

Nästa steg blir att försöka klura ut varför maskinen kraschar så hårt. Trodde jag hittat lösningen där förra veckan, men tydligen inte. Håll tummarna för att vi lyckas lösa det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMatte
Vilken skit.. har ju varit nere mer än 90% sedan julafton.

Kör ni Windows server eller är det bara okunniga tekniker ;)

Se det som en illustration av ordspråket "snålheten bedrar visheten". MacWorld har lyckats dra en massa besökare till sin webbplats och fått ihop ett stort och troget community - något som väldigt många företag jobbar hårt på webben för att lyckas med - men vill inte kosta på mer än lite begagnad hårdvara och några osäkra hemmapulare som ska sköta det hela. Resultatet blir som det blir. Jag har sett tonåringar rigga servrar hemma i garderoben som pallar bättre tryck och har bättre uptime.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
friend
Se det som en illustration av ordspråket "snålheten bedrar visheten". MacWorld har lyckats dra en massa besökare till sin webbplats och fått ihop ett stort och troget community - något som väldigt många företag jobbar hårt på webben för att lyckas med - men vill inte kosta på mer än lite begagnad hårdvara och några osäkra hemmapulare som ska sköta det hela. Resultatet blir som det blir. Jag har sett tonåringar rigga servrar hemma i garderoben som pallar bättre tryck och har bättre uptime.

Jepp.

Jag är också sedan ett tag på EhMca.ca

Det är ett Canadensiskt privat kört Mac forum.

Jag har varit på det i ca 2 månader inte sett ett enda problem,

förutom att det loggar ut mig vid tillfälle.

De har tom. betalmedlemskap och en del har hoppat å det.

Inte lika snyggt och enkelt upplagt som detta forumet,

men det fungerar bättre och stabilare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tema
Exakt. Att dom dessutom ständigt talar om någon framtida förbättring som aldrig kommer gör inte saken bättre. Tvärt emot att skapa ett gott rykte för Mac OS X som server så skapar de med undermålig skötsel ett intryck av att det hela kraschar titt som tätt. Trist.

(Att dom på flera år inte lyckats få till hela forumet på svenska är dessutom också en skam.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Closetland

ha ha ha :D... vad skall man säga? :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
snowreeler
För att förhindra att forumet går ner på nyårsafton, kan redaktionen på MacWorld fira nyår på kontoret mycket nära servern...B)

Men om nån spiller nåt på den är det ju godnatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Ser inte bättre ut, synd att det är så jäkla kallt i serverrummet bara...

Nå, forumet verkar rulla som det ska just nu (tar i trä).

Nästa steg blir att försöka klura ut varför maskinen kraschar så hårt. Trodde jag hittat lösningen där förra veckan, men tydligen inte. Håll tummarna för att vi lyckas lösa det också.

Forumet tål inte jul. Så enkelt är det! Det är bara att backa ett år och minnas osv..... Då var det totalkrach utan förklaring. Sen kom alla ursäkter och "krafttag" utlovades. Nu vet inte jag vad som sker bakom kulisserna men om det nu har förbättrats något så märks det inte i alla fall hos mig. :utskallning:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Carlisle_united

Hur många år har det pratats om det "nya" förbättrade forumet? 2-3 år?

Börjar lukta lite Neonode över det nya forumet... mycket utlovas men inget händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Chrisse
Forumet tål inte jul. Så enkelt är det! Det är bara att backa ett år och minnas osv..... Då var det totalkrach utan förklaring. Sen kom alla ursäkter och "krafttag" utlovades. Nu vet inte jag vad som sker bakom kulisserna men om det nu har förbättrats något så märks det inte i alla fall hos mig. utskallning.gif

Inte bara jul, forumet tål inte helger - för visst var det nere under valborgshelgen också

Krafttag? Men läste du inte vad Joel Westerholm skrev

Även om orden är nya känns budskapet bekant.

Redigerad av Chrisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
Hur många år har det pratats om det "nya" förbättrade forumet? 2-3 år?

Börjar lukta lite Neonode över det nya forumet... mycket utlovas men inget händer.

Om någon orkar leta fram alla utfästelser och löften som avgivits kunde det vara intressant läsning. :ThumbsDown:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...