Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket OS-9?


Betas

Rekommendera Poster

Vilket OS-9 funkar bäst på min 8600:a med Sonett G3-kort?

OS-9.1 eller OS-9.2??

 

Jag har kört den problemfritt med OS-9.0.4 men vart övertalad att uppgradera till 9.1. Det skulle jag inte gjort! Nu är den helt knäpp! Små konstiga problem dök upp, framförallt med tecken/språk.

 

Jag ska köpa mig en systemskiva och undrar vad jag ska köpa.

Tacksam för hjälp!

 

Mvh / Bert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med tecken och språk beror på att du har dubbla uppsättningar i i en mapp i din Systemmapp som heter teckenkonvertering.

Leta upp mappen Teckenkonvertering. Släng alla de svenska och spara de engelska (ska visst vara 15)

 

Mac OS 9.1 är klart bättre än 9.04, bäst är 9.2 det kan du ringa till Svenska Apple och köpa.

Lär visst kosta 250:-

 

Så här ser det ut i min mapp Teckenkonvertering

 

Teckenkonvertering.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänga det svenska? Hmmm, behöver jag inte ha dem? Jag kör svenskt system.

 

Går det verkligen bra att köra 9.2 på min gamla burk? Några har varnat mig, andra säger att det kommer att funka fint.

Processorn är en en Sonett G3 400mhz med 1Mb L2 cache. Burken har nu ca 800Mb i RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac G3 och en iBook G3 och båda trivs inte någe vidare med 9.2 och uppåt. Kör 9.1 och nu går det som tåget. iMacen körde jag på originalsystemet 8.6 i fyra-fem år utan att ens formatera HD-n... det var hur bra som helst. iBooken har inte gått bra med system över 9.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. Hur stor hårddisk kan jag stoppa i? Blir det problem med moderna 200Gb-diskar?

Jag har ett sånt kort i så jag kan köra IDE-diskar. Fick en gammal 10GB från en polares PC och den funkar utmärkt nu. Dock räcker den förtsås inte till... ;-)

 

Jag kör idag systemet på orginal SCSI-disken på 4GB. Är det en dum ide att fortsätta göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. Hur stor hårddisk kan jag stoppa i? Blir det problem med moderna 200Gb-diskar?

Jag har ett sånt kort i så jag kan köra IDE-diskar. Fick en gammal 10GB från en polares PC och den funkar utmärkt nu. Dock räcker den förtsås inte till...  ;-)

 

Jag kör idag systemet på orginal SCSI-disken på 4GB. Är det en dum ide att fortsätta göra så?

Vad är det för ett ATA kort du har?

 

Jag har ett Acard-66 och ett Acard-133 och kan köra med 200gig diskar på dem.

 

OS9.2 körde jag med innan på min 8600 och tyckte att det flöt på snabbare än med 9.1

men nu kör jag med 10.3 på min 8600 och det flyter på bättre än väntat med mitt G3/450 kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör också svenska i mina datorer, så det är precis så som jag sa, släng de svenska..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan slängt dina svenska tecken, så kan du ju testa att skapa en mapp (döp den till vad du vill)) på skrivbordet

och lägg alla svenska teckenkonverteringar i den..

Sen stänger du Systemmappen och testar om det inte genast blir bättre.

(om du sen vill spara den mappen du skapade så gör du det naturligtvis, men inte i Systemmappen. Själv har jag slängt min)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan har 9.1 så behöver du inte köpa 9.2 utan kan ladda ner direkt från Apple. För att installera på datorer som inte har G3 som standard så som din så behöver du också köra ett lite hack kallat OS 9 Helper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. Hur stor hårddisk kan jag stoppa i? Blir det problem med moderna 200Gb-diskar?

Jag har ett sånt kort i så jag kan köra IDE-diskar. Fick en gammal 10GB från en polares PC och den funkar utmärkt nu. Dock räcker den förtsås inte till...  ;-)

 

Jag kör idag systemet på orginal SCSI-disken på 4GB. Är det en dum ide att fortsätta göra så?

OS 9 får plats utan problem på en 4 GB. Däremot är det kört om du vill uppgradera till OS X.

 

Du får kolla tillverkaren av IDE-kortet på nätet vad som går och inte går angående 200 GB. Ta det inte för givet.....

 

En modern IDE kanske är snabbare än din original-HD... kolla tillverkaren.......... Gamla HD är ju gamla så att byta höjer säkerheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i mappen Teckenkonvertering. Mycket riktigt låg där en massa filer med svenska namn. Jag gjorde som Pocahontas sa och kastade dem. 15st vart kvar.

Testkör nu maskinen och allt verkar funka, utom en sak. När jag startar Outlook Express så får jag fortfarande et felmedekande.

Det står: Stavning kunde inte initieras eftersom initieringen av "Svenska"-ordlistan misslyckats. Markera ett annat språk genom att använda Stavningspanelen i Inställnigar.

 

Hjälp, vad är detta? Dels vill jag inte välja annat språk för jag vill använda svenska. Dels så hittar jag inget som heter Stavningspanelen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...