Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Äntligen torsdag!


Mattiasgbg

Äntligen Torsdag!  

39 medlemmar har röstat

  1. 1. Mejram eller timjan i/till ärtsoppan?

    • Mejram
      5
    • Timjan
      12
    • Mejram och timjan
      5
    • Vet ej/annat/äter inte ärtsoppa
      17


Rekommendera Poster

Om kocken låter bli att lägga fläsk i soppan kanske jag skulle ät av den! ;)

 

Men när det kommer till soppor så är potatis och purjolökssoppa min favorit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en jävla skillnad på ärtsoppa och ärtsoppa. Sån man köper på burk är okej, men inte mer. Bäst blir den om man äter den på restaurang eller mindre militärt kök (det verkar som om ärtsoppa precis som annan mat blir sämre vid storkok) lagad av duktiga kockar som själva tycker om vad de lagar. Då är det helt fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kokt på både rökt och rimmar sidfläsk och mycket timjan

serverad med fläsket i skivor och start söt senap

Längar nästan tillbaka till lumpen, där kunde de koka ärtsoppa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejram, ärtsoppa med fläsk, lite senap..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag fastnat för timjan, mest av en slump eftersom jag hittade en timjankruka ganska fort när jag skulle göra egen soppa första gången. Givetvis senap till, nu senast Slotts grova skånska, och rimmat fläsk. Funderar på att testa med lite korv och lite fläsk nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godaste ärtsoppan jag ätit var när I17 i Uddevalla invigde sitt nya skjutfält strax innan de la ner regementet.

De stod i ett fältkök och hällde i små säckar med kryddor, 5 kg timjan eller så, och serverade med fläsk, korv och potatis på en tallrik bredvid. Ärtsoppa blir tydligen bäst om man gör 500 liter åt gången, synd man inte kan frysa ärtsoppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en jävla skillnad på ärtsoppa och ärtsoppa. Sån man köper på burk är okej, men inte mer. Bäst blir den om man äter den på restaurang eller mindre militärt kök (det verkar som om ärtsoppa precis som annan mat blir sämre vid storkok) lagad av duktiga kockar som själva tycker om vad de lagar. Då är det helt fantastiskt.

Nää, det är precis tvärt om. Ju större kok desto bättre soppa.

 

Mejram, ärtsoppa med fläsk, lite senap..

Exakt. Mejram skall det vara i ärtsoppa.

Vanlig köttkorv i går också bra men bäst är rimmat tärnat bogfläsk. Knäckebröd med cheddarost på är ett måste till och självklart inte att förglömma, den varma punchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frysa ärtsoppa går funkar fint för mig.

 

Punch har jag aldrig testat till ärtsoppa. dricker man det som en sorts varm snaps ungefär, fast långsammare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frysa ärtsoppa går funkar fint för mig.

 

Punch har jag aldrig testat till ärtsoppa. dricker man det som en sorts varm snaps ungefär, fast långsammare?

 

Jo det är gott om det är kallt ute, vi ordnade det innan "man blev stadgad" men vad kass i magen man blev. -Kanske tog för många portioner? hum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärtsoppa med fläsk, plain. Ingen senap eller andra extra kryddor.

 

Och öl till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frysa ärtsoppa går funkar fint för mig.

 

Punch har jag aldrig testat till ärtsoppa. dricker man det som en sorts varm snaps ungefär, fast långsammare?

:o Punch och ärtsoppa är ju som "Knoll & Tott". Visst, jag brukar använda mina glöggmuggar, blir lagom mycket till en portion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o Punch och ärtsoppa är ju som "Knoll & Tott". Visst, jag brukar använda mina glöggmuggar, blir lagom mycket till en portion.

Jo, glöggmuggar istället för snapsglas menade jag ungefär. Problemet är att jag ofta jobbar kväll på torsdagar och då är punch en olämplig måltidsdryck. Men nu ska jag handla lite julöl innan jobbet så jag ska spana punch samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:sick:

Har inte kunnat dricka punsch sedan jag fyllde trettio och blev full på Karlshamnspunsch på en institutionsfest som avhölls kvällen innan. Man är bakfull i en vecka efteråt... :sick: :sick: :sick:

 

ungefär så, men ge inte upp tiden läker alla sår och efter många år "minns man tydligt" att det var gott. :D

-Det var nog snarare "doseringen" som var fel. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

… synd man inte kan frysa ärtsoppa.
Klart att man kan frysa ärtsoppa. Jag gör alltid en stor kastrull och fryser in ett par portioner. Självfallet blir det inte exakt lika gott som färsk, ny och ångande soppa men det smakar minst lika gott som när den är köpt på burk.

 

Varför skulle man inte kunna frysa ärtsoppa? Nu blir jag nästan lite nyfiken. Skulle ärtorna kanske spricka eller vad skulle problemet vara? (Det rekommenderas självfallet för frysens skull att man förvarar det i en behållare, t.ex. plåt eller plast – aldrig glas i frysen, och inte häller det direkt i frysen ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, det är precis tvärt om. Ju större kok desto bättre soppa.

Jag kanske var lite otydlig, med litet kok menade jag att det kokas till sisådär 50-100 personer. Storkoken, alltså tusentals personer, har inte varit alls lika bra. Men det räcker inte bara att det är litet, kockarna måste vara duktiga och engagerade också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan frysa ärtsoppa. Jag gör alltid en stor kastrull och fryser in ett par portioner. Självfallet blir det inte exakt lika gott som färsk, ny och ångande soppa men det smakar minst lika gott som när den är köpt på burk.

 

Varför skulle man inte kunna frysa ärtsoppa? Nu blir jag nästan lite nyfiken. Skulle ärtorna kanske spricka eller vad skulle problemet vara? (Det rekommenderas självfallet för frysens skull att man förvarar det i en behållare, t.ex. plåt eller plast – aldrig glas i frysen, och inte häller det direkt i frysen ;-)

 

-Den blir så kall! Och inte god!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan frysa ärtsoppa. Jag gör alltid en stor kastrull och fryser in ett par portioner. Självfallet blir det inte exakt lika gott som färsk, ny och ångande soppa men det smakar minst lika gott som när den är köpt på burk.

 

Varför skulle man inte kunna frysa ärtsoppa? Nu blir jag nästan lite nyfiken. Skulle ärtorna kanske spricka eller vad skulle problemet vara? (Det rekommenderas självfallet för frysens skull att man förvarar det i en behållare, t.ex. plåt eller plast – aldrig glas i frysen, och inte häller det direkt i frysen ;-)

Fryspåsar funkar bra, bara att skala av plasten, lägga soppisen i en tallrik och mikra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Om man läser på förpackningarna så brukar båda örterna presenteras som "klassisk till ärtsoppan" eller liknande.

 

 

Om kocken låter bli att lägga fläsk i soppan kanske jag skulle ät av den! ;)

 

Men när det kommer till soppor så är potatis och purjolökssoppa min favorit!

då hör jag inte dit varken ärtsoppa eller fläsk idag .... championer och ris blev det till köttbiten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...